2016-04-29, 14:35
Medlem
FriedrichApfels avatar
Hej!

Fick idag ett brev från Skatteverket där de begär kompletterande uppgifter för ett aktieköp som ingår i min deklaration.

Har egentligen två frågor.

1. Går det bra att skicka kompletteringen till e-postadressen på handläggaren som skickat brevet så länge som man anger referensnumret?

2. Vad innebär det när handläggaren begär att jag lämnar en innehållsförteckning för aktierna? Förstår inte det befreppet. Vad vill hen ha?

Aktierna är inhandlade för flera år sen så har lite få gamla uppgifter bara.
Citera
2016-04-29, 16:36
Medlem
Det lär väl stå i brevet/mailet du fick vart du ska skicka kompletteringen?

Sköts inte allt sånt här per snigelpost? Jag hade varit extra vaksam på phishing nu i deklarationstider.
Citera
2016-04-29, 18:19
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Det lär väl stå i brevet/mailet du fick vart du ska skicka kompletteringen?

Sköts inte allt sånt här per snigelpost? Jag hade varit extra vaksam på phishing nu i deklarationstider.

Allt som är något att bemöda sig med sköter man med mobilt bankid. Eller är du sån här som går till banken för o förhandla räntan, eller kanske ännu bättre, ta ut kontanter, kanske betalar lite räkningar i pappers
Form, eller har du kommit så långt att du betalar dina räkningar i pappersform på nätet? vad sägs om att kapa ett steg o ta allt i luren med bankid

Finns inget som är värt att bemöda sig med som inte kan skötas digitalt. Jag öppnar inget som skickas med post. Skulle jag få för sambon skulle jag skruva igen brevlådan.

Till TS, ja, sålänge du anger red nummer osv så är det inga problem. Jag mejlade massa skräp om reseavdrag osv förra året, gick fin fint.
Citera
2016-04-29, 18:54
Medlem
sucuks avatar
Det finns en risk att det går lite för fort att bara klicka ok digitalt. Gör visserligen K4 på nätet eftersom det är så bekvämt men egentligen skall man sätta sig och göra deklarationen på papper och dubbelkolla så att allt blir rätt.

Det finns ett värde i det liksom det gör i kontanter. Att hantera allt helt digitalt gör en väldigt sårbar både sett ur phishingsynvinkel såväl som integritetssynvinkel.

Max €60 om dagen - det var inte länge sedan det var en realitet i ett europeiskt land. Staten skall inte ha för mycket makt....
Citera
2016-04-30, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Allt som är något att bemöda sig med sköter man med mobilt bankid. Eller är du sån här som går till banken för o förhandla räntan, eller kanske ännu bättre, ta ut kontanter, kanske betalar lite räkningar i pappers
Form, eller har du kommit så långt att du betalar dina räkningar i pappersform på nätet? vad sägs om att kapa ett steg o ta allt i luren med bankid

Finns inget som är värt att bemöda sig med som inte kan skötas digitalt. Jag öppnar inget som skickas med post. Skulle jag få för sambon skulle jag skruva igen brevlådan.

Till TS, ja, sålänge du anger red nummer osv så är det inga problem. Jag mejlade massa skräp om reseavdrag osv förra året, gick fin fint.

.....

Nej, jag kan säga att du är fullständigt ute och cyklar så långt borta ifrån din destination som över huvud taget är möjligt. Det är nästan fånigt hur mycket ute och cyklar du är...

Tyckte dock att det var märkligt av TS att fråga här om något som uppenbarligen måste ha informerats om i kontakten med Skatteverket. Om det då inte är så att hen råkat ut för ett phishingförsök. Därav mitt svar. Kompletterande handlingar skickar man ju nämligen knappast i ett vanligt mail och ber någon om sådana uppgifter på det sättet kanske målet egentligen är att extrahera ett personnummer eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in