Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-05-01, 00:38
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Varför hoppas du det? De ska ju uppenbarligen råna sina egna barn på pengar som en släkting försökt avsätta till barnen. Man kan gissa att det finns någon spärr som TS inte fattar eller inte vill berätta.

TS: kan du inte berätta lite mer detaljerat om varför ni måste flyta era barns pengar, och exakt vad banken säger när de vägrar?

Trevligt, trodde att personer med moral inte fanns längre...
Citera
2016-05-01, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Hm, konstigt att man vägrade på banken om det inte ens finns överförmyndarspärr på kontot.
Är det ett vanligt konto då eller är det restriktioner på det, tex att man måste vänta i ett visst antal år innan pengarna får röras? Kan banken ha trott att pengarna är från ett arv av en släkting?

Hoppas att ni får rätsida på problemet under nästa vecka

Inget arv. En grundplåt. Kontot har använts av oss och andra för att spara pengar åt barnet i fråga. Pengarna har varit avsedda för specifika ändamål. Och det är just därför vi vill ha kontrollen så att de inte används till annat.

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Den som sparat pengarna? Bara en tanke....

Tänk igen, barnet ifråga har inte sparat en krona själv. Inget arv, ingen försäkringsersättning, inget eget sparande.

Citat:
Varför hoppas du det? De ska ju uppenbarligen råna sina egna barn på pengar som en släkting försökt avsätta till barnen. Man kan gissa att det finns någon spärr som TS inte fattar eller inte vill berätta.

Vad får dig att tro det efter vad jag har berättat? Ingen spärr finns.

Citat:
TS: kan du inte berätta lite mer detaljerat om varför ni måste flyta era barns pengar, och exakt vad banken säger när de vägrar?

Inte för att det spelar någon roll för frågeställningen men för att pengarna skall gå till körkort, viss vidareutbildning och grundplåt för bostadssparande. Inte tatueringar eller partyresor.

Man säger att man inte får göra det. Hänvisar till lagstiftning som man inte kan precisera. Och den här broschyren
http://www.swedishbankers.se/Documen...%C3%A5ngar.pdf
Citera
2016-05-01, 12:04
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smaforetagaren
Inte för att det spelar någon roll för frågeställningen men för att pengarna skall gå till körkort, viss vidareutbildning och grundplåt för bostadssparande. Inte tatueringar eller partyresor.

Man säger att man inte får göra det. Hänvisar till lagstiftning som man inte kan precisera. Och den här broschyren

Dåligt av banken att inte kunna precisera exakt lagtext.

När ni flyttade pengar senaste gången var det från konto som stod på barnet till ett annat konto som stod på barnet?

Problemet som jag ser det är att ni försöker ta över tillgångar (konto i erat namn) som är barnets i lagens mening (genom gåva). Ni som förmyndare får förvalta barnets egendomar (ex handla aktier, grejer som barnet vill ha, eller ni tror barnet vill ha etc) men inte ge bort dess egendom.

Citat:
FöräldraBalken Kap 13:11 "Föräldrar får inte ge bort den omyndiges egendom, om det inte
är fråga om personliga presenter vars värde inte står i
missförhållande till den omyndiges ekonomiska villkor."

Om ni hade som idé att låsa barnets pengar skulle ni inte ha gett bort pengarna till barnets konto (och därmed ge upp ägorätten till pengarna), och istället sparat på ett separat eget konto i erat namn för, för att sedan ge bort pengarna med villkor.
Citera
2016-05-19, 09:06
Medlem
Något sen uppdatering.

Efter att ha varit i kontakt med Finansinspektionen som tyckte jag skulle kontakta Swedbanks Klagomålansvarig, vilket jag gjorde. Klagomålansvarige skulle höra av sig till Filialansvarige.

Några dagar gick med helg emellan. Jag kontaktade Klagomålsansvarige för att höra hur det gick.
20-30 minuter senare så ringer Filialansvarige till mig och säger att jag och min sambo är välkomna att genomföra transaktionen. Man begär visserligen att vi skriver på ett papper där vi tillstår att vi är medvetna om att pengarna skall komma barnet till godo, och vad de skall gå till osv.

Vi gör så även om jag är tveksam att vi hade behövt göra det? Några dagar senare genomförs överföringen.

Man hävdar hela tiden från Bankens sida att deras tolkning av lagtexten är rätt men man gör ett undantag för oss? Jag har hört liknande förklaringar i andra sammanhang och jag tror personligen att det är ett försök att rädda ansiktet eller att man vill få folk i gemen att de inte kan göra så för att skydda barns intressen mot föräldrar som skall sko sig på dem?

Visst blir i så fall föräldrarna skadeståndsskyldiga. Men den typen av föräldrar har ju nästan aldrig några tillgångar att ta ifrån för att kompensera det drabbade barnet. Jag vet inte om det spelar någon roll men vår ekonomi är god med några hundratusen på banken och egendomar för några miljoner.

Och ibland kan det faktiskt vara i barnets eller den unga myndiges intresse att inte ha tillgång till ett större belopp att använda som den vill.
Citera
2016-05-19, 09:32
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smaforetagaren
Något sen uppdatering.

Efter att ha varit i kontakt med Finansinspektionen som tyckte jag skulle kontakta Swedbanks Klagomålansvarig, vilket jag gjorde. Klagomålansvarige skulle höra av sig till Filialansvarige.

Några dagar gick med helg emellan. Jag kontaktade Klagomålsansvarige för att höra hur det gick.
20-30 minuter senare så ringer Filialansvarige till mig och säger att jag och min sambo är välkomna att genomföra transaktionen. Man begär visserligen att vi skriver på ett papper där vi tillstår att vi är medvetna om att pengarna skall komma barnet till godo, och vad de skall gå till osv.

Vi gör så även om jag är tveksam att vi hade behövt göra det? Några dagar senare genomförs överföringen.

Man hävdar hela tiden från Bankens sida att deras tolkning av lagtexten är rätt men man gör ett undantag för oss? Jag har hört liknande förklaringar i andra sammanhang och jag tror personligen att det är ett försök att rädda ansiktet eller att man vill få folk i gemen att de inte kan göra så för att skydda barns intressen mot föräldrar som skall sko sig på dem?

Visst blir i så fall föräldrarna skadeståndsskyldiga. Men den typen av föräldrar har ju nästan aldrig några tillgångar att ta ifrån för att kompensera det drabbade barnet. Jag vet inte om det spelar någon roll men vår ekonomi är god med några hundratusen på banken och egendomar för några miljoner.

Och ibland kan det faktiskt vara i barnets eller den unga myndiges intresse att inte ha tillgång till ett större belopp att använda som den vill.

håller helt med det sista nämnda. många 18 åringar är inte mogna nog för att kunna förvalta en större summa pengar. självklart ska barna få leva lite om dem vill men risken är stor att dem inte förstår värdet och förbrukar pengarna otroligt snabbt på några år och sedan är dem tillbaka på noll.

det som är så bra med KF för då kan man öppna dem i barnets namn och själv bestämma vilken ålder dem ska få tillgång till dem. istället för att det ska ske automatiskt vid 18
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in