• 1
  • 2
2016-04-28, 12:13
Medlem
Vi behöver avsluta vårt barns konto i Swedbank och flytta över de pengar som finns där till ett konto i en annan bank som står på oss. Vi är bägge förmyndare. Konto är ursprungligen öppnat av en annan släkting.

Vi har just varit på vår bank, men de var lite kinkiga angående detta. Vi har gjort exakt samma sak för några år sedan och då gick det bra. Nu var vi tydligen tvungna att gå till Swedbank och be dem göra överföringen. Man hänvisar till lagändring?

Har Swedbank några möjligheter att vägra? Vad säger juridiken kring detta?
Det är inga ofantliga summor, strax över ett basbelopp.
Citera
2016-04-28, 12:23
Citat:
Ursprungligen postat av Smaforetagaren
Vi behöver avsluta vårt barns konto i Swedbank och flytta över de pengar som finns där till ett konto i en annan bank som står på oss. Vi är bägge förmyndare. Konto är ursprungligen öppnat av en annan släkting.

Vi har just varit på vår bank, men de var lite kinkiga angående detta. Vi har gjort exakt samma sak för några år sedan och då gick det bra. Nu var vi tydligen tvungna att gå till Swedbank och be dem göra överföringen. Man hänvisar till lagändring?

Har Swedbank några möjligheter att vägra? Vad säger juridiken kring detta?
Det är inga ofantliga summor, strax över ett basbelopp.

Förmodligen lagen mot penningtvätt som ställer till det, det löser sig Swedbank kommer inte att vägra överförningen
Citera
2016-04-28, 12:23
Medlem
Gabriel Knights avatar
Vad jag förstår det innebär lagändringen att inte någon utomstående bank får "överta" ett konto som i ert fall utan det måste göras via den bank där kontot finns, i ert fall Swedbank. Tror det berodde på att i vissa fall öppnades bluffkonton i samma namn på flera banker så det handlar väl om säkerhet.

Gå iväg till Swedbank och förklara att ni vill avsluta kontot och föra över pengarna till ett befintligt konto i en annan bank. Det brukar inte vara så krångligt, bara något papper som ska skrivas under eftersom ni är förmyndare.
Citera
2016-04-29, 12:35
Medlem
Tjae, Swedbank vägrade? Är det Bankinspektionen man skall vända sig till?
Citera
2016-04-29, 19:02
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Tjae, Swedbank vägrade? Är det Bankinspektionen man skall vända sig till?

Lever släktingen som öppnat kontot en gång i tiden, i såfall kanske banken blir kinkig?

Själv har jag öppnat en aktiedepå i mitt eget namn för min gudson, just för att undvika strul, den har jag full kontroll över fram till den dag jag beslutar att medlen skall överföras - det är inte någon sorts spärr satt på kontot?
Citera
2016-04-29, 19:04
Medlem
AndersM79s avatar
Kan ni inte bara öppna nytt konto i en annan bank och sedan göra en helt vanlig överföring på hela kapitalet, (eller i 2-3 poster om de har maxbelopp) och när den gått igenom så avslutar ni det tomma kontot?
Citera
2016-04-29, 23:24
Medlem
Ska ni alltså ta ert barns sparpengar som den fått av en annan släkting? Snyggt
Citera
2016-04-30, 00:33
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Ska ni alltså ta ert barns sparpengar som den fått av en annan släkting? Snyggt

Inte bara det, de har gjort det förr!!
Citera
2016-04-30, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Inte bara det, de har gjort det förr!!

Och stolt över det.

Hur som helst. Har varit i kontakt med Finansinspektionen som hänvisade mig till Swedbanks Konsumentansvarige. Denne skulle komma tillbaka till mig i början på nästa vecka. Bankinspektionen tycks ha upphört sent 90-tal.

Som jag tolkar det kan de bara vägra, om pengarna är Försäkringsersättning eller Arv. Och/Eller överstiger 8 basbelopp? Ingen Förmyndarkontroll eller Överförmyndare finns med i bilden.

Om inte de två i förmyndarna i samråd skall kunna ta ut pengarna. Vem skall då kunna det?
Citera
2016-04-30, 17:42
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Och stolt över det.

Hur som helst. Har varit i kontakt med Finansinspektionen som hänvisade mig till Swedbanks Konsumentansvarige. Denne skulle komma tillbaka till mig i början på nästa vecka. Bankinspektionen tycks ha upphört sent 90-tal.

Som jag tolkar det kan de bara vägra, om pengarna är Försäkringsersättning eller Arv. Och/Eller överstiger 8 basbelopp? Ingen Förmyndarkontroll eller Överförmyndare finns med i bilden.

Om inte de två i förmyndarna i samråd skall kunna ta ut pengarna. Vem skall då kunna det?

Den som sparat pengarna? Bara en tanke....
Citera
2016-04-30, 23:08
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Och stolt över det.

Hm, konstigt att man vägrade på banken om det inte ens finns överförmyndarspärr på kontot.
Är det ett vanligt konto då eller är det restriktioner på det, tex att man måste vänta i ett visst antal år innan pengarna får röras? Kan banken ha trott att pengarna är från ett arv av en släkting?

Hoppas att ni får rätsida på problemet under nästa vecka
Citera
2016-04-30, 23:21
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Hm, konstigt att man vägrade på banken om det inte ens finns överförmyndarspärr på kontot.
Är det ett vanligt konto då eller är det restriktioner på det, tex att man måste vänta i ett visst antal år innan pengarna får röras? Kan banken ha trott att pengarna är från ett arv av en släkting?

Hoppas att ni får rätsida på problemet under nästa vecka

Varför hoppas du det? De ska ju uppenbarligen råna sina egna barn på pengar som en släkting försökt avsätta till barnen. Man kan gissa att det finns någon spärr som TS inte fattar eller inte vill berätta.

TS: kan du inte berätta lite mer detaljerat om varför ni måste flyta era barns pengar, och exakt vad banken säger när de vägrar?
Senast redigerad av BigBusiness 2016-04-30 kl. 23:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in