2016-04-28, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Pizza-SM 2016 är avgjort. Vinnarpizzan utsedd.

Förstaplats: Niclas Lundewall, Restaurang Asplund, Solna.

Vinnarpizzan: Pepparrotscremefraische i botten, riven riddarost, bakad torsk som är rimmad och lågbakad. På toppen syrade betor, friterad grönkål och kapris samt en äggkräm smaksatt med brynt smör.

http://www.besoksliv.se/artikel/tors...ta-pizza-69687

Inte så det vattnas i min mun över dessa ingredienser.

Vad tror ni om vinnarpizzan något ni skulle vilja prova?

Låter skitäckligt.
Citera
2016-04-28, 22:27
Medlem
BerraTraesks avatar
Idiottävling där vinnarbidraget inte ens är en pizza...sanslöst.
Citera
2016-04-28, 23:01
Medlem
JerryCottons avatar
Föredrar när pizzan är själva maträtten, inte att man lagt en maträtt på en pizzabotten.
Det är ju enkelheten som är själva essensen när det gäller pizza.
Senast redigerad av JerryCotton 2016-04-28 kl. 23:05.
Citera
2016-04-30, 17:31
Medlem
Isnatts avatar
Pizza-sm är halv på ploj, dom har haft den tävlingen där i flera år, har själv sett det. Missade i år.
Brukar vara mack-sm, veteran-sm, lite tävlingar och så också på samma mässa, inte sällan sponsrade av diverse företag och därför är det just vissa varor som är med. Är norsk fisk med och pröjsar så blir det ingen svensk skinka på pizzan, givetvis.

Nu var det väl delvis en råvarokorg dom fick så kanske inte kunde välja helt själv men, jag gillar inte heller såna där 'konstiga' pizzor även om jag kan förstå att man testar lite nytt.
Syrad rödlök tycker jag är gott på pizza men hatar fan polkabeta och det kan inte hjälpas. Äggcreme med brynt smör blir kanske lite bea-likt. Äggula, smör liksom. Brynt smör är poppis. På min tid hette det beurre noisette
Och fisk på pizza är lite märkligt att det inte finns mer av egentligen, hellre det än babbarnas crab sticks
Citera
2016-04-30, 18:10
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Pizza-sm är halv på ploj, dom har haft den tävlingen där i flera år, har själv sett det. Missade i år.
Brukar vara mack-sm, veteran-sm, lite tävlingar och så också på samma mässa, inte sällan sponsrade av diverse företag och därför är det just vissa varor som är med. Är norsk fisk med och pröjsar så blir det ingen svensk skinka på pizzan, givetvis.

Nu var det väl delvis en råvarokorg dom fick så kanske inte kunde välja helt själv men, jag gillar inte heller såna där 'konstiga' pizzor även om jag kan förstå att man testar lite nytt.
Syrad rödlök tycker jag är gott på pizza men hatar fan polkabeta och det kan inte hjälpas. Äggcreme med brynt smör blir kanske lite bea-likt. Äggula, smör liksom. Brynt smör är poppis. På min tid hette det beurre noisette
Och fisk på pizza är lite märkligt att det inte finns mer av egentligen, hellre det än babbarnas crab sticks
Fisk är dyrt och svårt att fuska med, det tror jag bidrar till att det sällan är fisk på pizza. Jag tror säkert att det skulle gå att få till riktigt bra pizza med bra fisk i stället för avarter som crabsticks och burkvarianter av tonfisk, räkor och musslor.

Ni som skriker er hesa över att "det där är fan inte ens pizza", vad säger ni då om plankpizza? Eller att baka in ett jävla skrovmål i pizzadeg? Är det mer pizza än SM-pizzan?
Citera
2016-05-01, 00:01
Medlem
Smyger in kollar in den här tråden lite då och då... Jag är fortfarande djupt skärrad.
Torsk på pizza... det på en pizza utan tomatsås och ost.
Hoppas jag inte får bestående men av den här tråden.

I min värld borde ju de plocka landets alla förorters bästa pizzabagare och kört 8dels final uppåt.
Det fattar väl vem som helst.

Citera
2016-05-01, 15:20
Moderator
rotadents avatar
Typiskt jippo. Jag vet inte vad den exakta definitionen på pizza, men det där lät inte som en pizza för mig. Jag är dock ganska konservativ när det gäller pizza, gillar inte pizza utan tomatsås exempelvis. Så det vore inget för mig. Å andra sidan kallar man ju eländet på knäckebrödsbotten för "knäckepizza" och det är inte direkt mer pizza än det här kan jag tycka... Pizza är ju i princip en stor varm macka, vad man lägger på den spelar förmodligen mindre roll för definitionen.
Citera
2016-05-02, 13:08
Medlem
macys avatar
Man borde göra om tävlingen så att fokus handlar på rätt saker.

I Skottland anordnas varje år en tävling i att göra gröt. Enda tillåtna ingredienserna är havregryn, vatten och salt.
Åt det hållet borde man gå, t ex genom att endast tillåta ost och tomatsås på pizzan. I övrigt får man använda vilket mjöl, vatten och salt man vill. Och grädda i vilken ugn man vill.
Citera
2016-05-02, 18:20
Medlem
Badios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Typiskt jippo. Jag vet inte vad den exakta definitionen på pizza, men det där lät inte som en pizza för mig. Jag är dock ganska konservativ när det gäller pizza, gillar inte pizza utan tomatsås exempelvis. Så det vore inget för mig. Å andra sidan kallar man ju eländet på knäckebrödsbotten för "knäckepizza" och det är inte direkt mer pizza än det här kan jag tycka... Pizza är ju i princip en stor varm macka, vad man lägger på den spelar förmodligen mindre roll för definitionen.
Ja pizza i min värld och de flestas är med tomatsås. Även knäckepizza har ju det (i deras grundrecept). Smakade bättre än vad jag trodde när jag provade knäckepizza.
Men i och med detta jippo så har ju gränserna flyttats för vad man kan kalla pizza.
Citera
2016-05-02, 18:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macy
Man borde göra om tävlingen så att fokus handlar på rätt saker.

I Skottland anordnas varje år en tävling i att göra gröt. Enda tillåtna ingredienserna är havregryn, vatten och salt.
Åt det hållet borde man gå, t ex genom att endast tillåta ost och tomatsås på pizzan. I övrigt får man använda vilket mjöl, vatten och salt man vill. Och grädda i vilken ugn man vill.
Nu är ju grunderna för mig, just dessa.
Sen kan man diskutera hur många mer ingredienser man ska tillåta.
Men man kan definitivt hitta på en massa med degen, osten, tomatsåsen och tillagningssättet.
Och få rätt stora skillnader.

Tycker detta pizza-SM låter mer pretto-SM på bakat bröd, än nått om pizza.
Låter som de får strama upp reglerna lite, eller MYCKET.
Citera
2016-05-02, 19:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men man kan definitivt hitta på en massa med degen, osten, tomatsåsen och tillagningssättet.

Kommer inte alltid överens med dig men här är något vi är helt på samma bana om!

Tycker man skulle kunna ha olika klassningar på SM annars, som klassiska pizzor, specialgrupp osv. Då hade man kunnat få lite roliga variationer samtidigt som det traditionella testas!
Citera
2016-05-02, 19:33
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Pretto-SM är nog så nära sanningen man kan komma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in