2016-04-27, 20:49
Medlem
Browngreeneyess avatar
Kan det vara möjligt att en ringmuskel förslappas? Vad beror det på? Vad kan jag göra år det här?

Anamnes:
Besväras emellan åt av gasighet ibland kan jag helt enkelt inte hålla in gasen utan läcker ett konstant flöde. Det är precis som min ringmuskeln har somnat till. Det här skapar generande situationer då det helt plötslig kan komma en snabb pust av en stinkande rök som försvinner lika snabbt som den kom. Det känns så orättvist att bli målad som en illaluktande människa när jag verkligen sköter mig hygien men har något vajsing med mag och -tarmsystemet. Är kvinna och har inte förstört ringmuskeln genom överdriven analstimulans. Inträffar mer när jag sovit dåligt också.
Citera
2016-04-27, 21:08
Medlem
drArsMoriendis avatar
Upplever du själv som att analsfinktern är svag, eller är det mer att det inte sluter tätt?
Har du haft hemorrojder, prolaps eller gjort något ingrepp i regionen? Har du gjort någon gynekologisk operation där analsfinktern kan ha tagit skada? Har du någon hudsjukdom som främst kan strama åt?

Egentligen tror jag att det bästa är att gå till en läkare som får titta om man kan se någonting. De kan också känna om muskeln är svag om de ber dig knipa ihop. Läkare kan även hjälpa dig med ev. samtidig förstoppning och kan ge tips om bäckenbottenträning om du skulle vara rent generellt svag över muskelplattan som går där.
Citera
2016-04-27, 21:24
Medlem
har du barn? slutmuskeln kan ha gått sönder vid förlossning.
tycker du bokar tid hos läkare för att utesluta ev fysiska fel. om allt är bra kan du prova knipträningar en tid och se om det Blir bättre samt minska på gasbildande mat.
Citera
2016-04-27, 21:58
Medlem
Har läst om fall där ringmuskeln blivit förslappad pga 1-2 tillfällen av analsex. Men då du skriver att så inte är fallet så kan det röra sig om förlossningsskada, precis som skrevs tidigare. Gynekolog kan ge svar.
Citera
2016-04-27, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Har läst om fall där ringmuskeln blivit förslappad pga 1-2 tillfällen av analsex. Men då du skriver att så inte är fallet så kan det röra sig om förlossningsskada, precis som skrevs tidigare. Gynekolog kan ge svar.

Tillägg: vet en person (man) som aldrig analsexat, men som har problem med ofrivilliga gasutsläpp. Personen ifråga har matsmältningsbesvär, och problemen uppkommer särskilt vid högt intag av fibrer, bönor eller stora mängder fet mat (typ fester med 5 rätter + alkohol). Fundera över om det kan finnas ngt samband mellan vad du äter och ditt problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in