2016-04-27, 17:37
Medlem
Mekaniska-Gnomers avatar
Hej jag har ett litet dilemma. Ursäkta om det här är fel forum.

För lite mer än en månad sedan så gjorde jag ett köp på Amazon.com. Jag accepterade en gratis provmånad av Amazon Prime då den vanliga köpfunktionen på deras hemsida krånglade och det innebär gratis frakt inom US (skulle skicka paketet till en vän inom landet).

Nu har jag upptäckt att Amazon har dragit en årsavgift på 99$ för Amazon Prime den 25e. Jag gick tillbaka och läste bekräftelse-mejlet jag fick när jag först accepterade provmånaden och mycket riktigt i den finstilta (under 2-3 sidor med reklam) så står det att om jag inte explicit uttrycker att jag inte vill fortsätta med mitt medlemskap så går jag automatiskt över i ett årsmedlemskap. Utöver det så har jag inte fått några indikationer, påminnelser eller liknande om detta.

Nu är det ju uppenbarligen så att jag har klantat till det men jag undrar hur jag ska gå tillväga för att med bäst chans ska få pengarna tillbaka. Har avhållit från att göra ett samtal till deras kundsupport då jag inte är säker på den bästa strategin.

Pratade även med min bank om de kunde reklamera beloppet. De svarade att man får spärra kort, göra en kortreklamation men att det även behövdes en polisanmälan (som mot blufföretag?).

Har några här tidigare erfarenheter för hur man bästa hanterar sånt här? Är Amazons sätt att signera upp en på ett årsmedlemskap förenlig med svensk lag och spelar det någon roll då jag beställde från en amerikansk sida? Ifall den inte är det kan man då göra en anmälan för att få kort-reklamation?
Citera
2016-04-27, 20:18
Medlem
Butch.Cassidys avatar
Vad sägs om att faktiskt läsa de avtal du ingår? Speciellt när det gäller utländska företag och i synnerlighet när du får något "gratis"...
Citera
2016-04-28, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekaniska-Gnomer

Har några här tidigare erfarenheter för hur man bästa hanterar sånt här? Är Amazons sätt att signera upp en på ett årsmedlemskap förenlig med svensk lag och spelar det någon roll då jag beställde från en amerikansk sida? Ifall den inte är det kan man då göra en anmälan för att få kort-reklamation?

Amazon är mycket måna om sina kunder. Påpeka att du inte kan nyttja Amazon Prime eftersom du inte bor i USA och att du därför vill ha dina pengar tillbaka.
Citera
2016-04-28, 22:47
Medlem
Mekaniska-Gnomers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipkvist
Amazon är mycket måna om sina kunder. Påpeka att du inte kan nyttja Amazon Prime eftersom du inte bor i USA och att du därför vill ha dina pengar tillbaka.

Bestämde mig för att ringa och det var mycket bra service. Det var tydligen inget problem att få pengarna tillbaka bara man inte har börjat bruka produkten.

Tror att jag kanske var lite väl cynisk när det kom till chanserna för återköp
Citera
2016-05-13, 14:34
Medlem
Reko45s avatar
hade liknande dilemma nu i igår då jag märkte att amazon prime hade dragit 951 kr på mitt konto efter testat en månad gratis. köpte ett spel från amazon med prime men uttnytjade inge av deras streaming tjänster eller dylikt.

kontaktade amazon....BÄSTA JÄVLA SERVICEN NÅNSIN. fick hjälp först via chat, men de behövdes gå vidare till telefon, men de lät hela tiden positivt till att jag skulle få pengarna tillbaka.

Och de verkar vara så oxå...inom 3-5 arbetsdagar ska jag få pengarna tillbaka och de ska tom tinga upp mig inom dessa dagar för att kolla att jag fått pengarna tillbaka.

sen de sjuka va att de gav mig ett gratis år med Prime och alla dess tjänster HELT GRATIS! de stängde mitt konto för re-subscription...då maj 2017 skulle annars dra av de 900 kr.

men nu får jag ett helt år gratis med prime vilekt är mer än vad jag begärde! helt jävla sjukt bra!

finsn ju alltid lite erbjudande ändå på sidan

men...sen upptäckte jag att alla dessa streaming tjänster jag nu fått tillgång till gratis...funkar inte i sverige -_-

men kommer behålla prime medlemskapet nu ändå tills de går ut i maj 2017 pga de köperbjudandena jag kan hitta.

men som sagt, BÄSTA JÄVLA SERVICEN EVER. mkt nöjd att de kunde lösa detta och sedan tom ge mer där till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in