Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-27, 09:24
  #1
Medlem
Har precis börjat lära mig om databaser och experimenterar/testar med XAMPP. Ibland glömmer jag att sätta semicolon efter en fråga vilket då leder till att de 2 tecknena '> kommer upp. Som jag har förstått det kan jag därifrån fortsätta skriva flera saker, eftersom sql inte vet att jag är klar ännu med det statementet. Men min fråga är, hur kommer jag ur det här läget? Oavsett om jag skriver ett nytt kommando och avslutar med semi kolon, eller bara skriver semi colon eller vad som helst, kan jag inte gå ur det här läget. Ha googlat som en galning men hittar inget. Har svårt att formulera frågan.
Citera
2016-04-27, 10:47
  #2
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Har precis börjat lära mig om databaser och experimenterar/testar med XAMPP. Ibland glömmer jag att sätta semicolon efter en fråga vilket då leder till att de 2 tecknena '> kommer upp. Som jag har förstått det kan jag därifrån fortsätta skriva flera saker, eftersom sql inte vet att jag är klar ännu med det statementet. Men min fråga är, hur kommer jag ur det här läget? Oavsett om jag skriver ett nytt kommando och avslutar med semi kolon, eller bara skriver semi colon eller vad som helst, kan jag inte gå ur det här läget. Ha googlat som en galning men hittar inget. Har svårt att formulera frågan.
Va?

Var gör du allt detta? Använder du nån kommandoradsmanick, eller var skriver du in dina sql-er?
Citera
2016-04-27, 12:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Va?

Var gör du allt detta? Använder du nån kommandoradsmanick, eller var skriver du in dina sql-er?


Japp, här är en screenshot:
https://imgur.com/eYyD3F4
Citera
2016-04-28, 04:11
  #4
Medlem
christerys avatar
Lustigt, borde fungerat med en semikolon

Citat:
Multiple-line statements commonly occur by accident when you intend to issue a query on a single line, but forget the terminating semicolon. In this case, mysql waits for more input:

mysql> SELECT USER()
->

If this happens to you (you think you've entered a statement but the only response is a -> prompt), most likely mysql is waiting for the semicolon. If you don't notice what the prompt is telling you, you might sit there for a while before realizing what you need to do. Enter a semicolon to complete the statement, and mysql executes it:

mysql> SELECT USER()
-> ;
+---------------+
| USER() |
+---------------+
| jon@localhost |
+---------------+

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/...g-queries.html
Citera
2016-05-05, 20:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Japp, här är en screenshot:
https://imgur.com/eYyD3F4

ctrl + c?
Citera
2016-05-05, 22:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabdjuret
ctrl + c?

Nästan. Backslash c, alltså \c, är bättre eftersom man vill antagligen inte avsluta db-klienten. Skriv de två tecknen sist i SQL-koden som du håller på med och tryck på enter så körs inte koden men du kommer tillbaka till vanliga prompten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback