Satt och spelade csgo när min stationära dator plötsligt kraschade. Lyckades därefter inte starta upp windows utan hamnade vid auto repair som dock inte lyckades fixa problemet. Efter att ha provat en massa alternativ (felsäkert läge, starta utan drivers etc) som inte fungerade valde jag istället att nollställa datorn och installera om win 10 på nytt. När jag kom till 7% fick jag dock ett meddelande om att ett problem påträffats och att installationen inte kunde fortsätta. När jag nu startar datorn kommer jag inte ens till auto repair utan bara till scan av mina hårddiskar och efter detta fastnar jag i en loop där datorn startar om sig hela tiden. Jag kommer åt bios, men det är allt.
Jag har inte skrivit ner mitt win10 serienummer så om jag formaterar hårddisken och ominstallerar win10 måste jag skaffa mig ett nytt serienummer, vilket jag gärna vill undvika.
Någon som har nån idé om vad jag kan göra? Finns det ett sätt att få fram mitt serienummer genom att installera windows på en annan disk kanske?
Låter helt klart som en krashad disk.
Nu vet jag inte var dom lagrar serienumret i Windows 10, men prova fixa en live cd med Ubuntu eller annan linux dist, och se utifall du kommer åt hårdisken via den.
Backa up det du vill ha kvar, formatera och prova installera windows 10 igen.
Jag har som tur är en SSD-disk som systemdisk och en mekanisk disk som lagring så det finns inget jag behöver backa up. Har dock ingen större lust att både skaffa ny win10 samt en ny systemdisk om jag kan slippa det.
Jag vet ju hur jag kommer år #serial om jag väl är inne i windows, men går det verkligen att komma åt serial på SSDn om jag tex installerar windows på min mekaniska disk? Linux har jag inte använt på en massa år så undviker helst det.
Känns hopplöst detta. Antar att jag helt enkelt behöver öppna plånboken?
Testa att sätta in disken i en annan dator och använd sedan Hirens Boot CD.
Går att starta upp den i Windows, där finns det progg för att leta serials.
Du kan få strula lite men det brukar lösa sig.
Satt och spelade csgo när min stationära dator plötsligt kraschade. Lyckades därefter inte starta upp windows utan hamnade vid auto repair som dock inte lyckades fixa problemet. Efter att ha provat en massa alternativ (felsäkert läge, starta utan drivers etc) som inte fungerade valde jag istället att nollställa datorn och installera om win 10 på nytt. När jag kom till 7% fick jag dock ett meddelande om att ett problem påträffats och att installationen inte kunde fortsätta. När jag nu startar datorn kommer jag inte ens till auto repair utan bara till scan av mina hårddiskar och efter detta fastnar jag i en loop där datorn startar om sig hela tiden. Jag kommer åt bios, men det är allt.
Jag har inte skrivit ner mitt win10 serienummer så om jag formaterar hårddisken och ominstallerar win10 måste jag skaffa mig ett nytt serienummer, vilket jag gärna vill undvika.
Någon som har nån idé om vad jag kan göra? Finns det ett sätt att få fram mitt serienummer genom att installera windows på en annan disk kanske?
Tacksam förr alla råd.
har du uppgraderat från w7 eller w8 till w10 behöver du inte leta efter serienummer det finns på microsofts servar
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!