Nej jag förväxlar inte ångest med nervositet, jag har varit nervös inför arbetsintervjuer innan min ångestproblematik började så jag vet vad det innebär och hur det känns. Problemen jag har är något annat. Jag får ingen hjärtklappning eller så, ingen panikångest, blir däremot spänd som satan (speciellt i ansiktet), varm och har svårt att tänka och prata. Under en period var det olidligt att vara på jobbet, bara folk var i närheten så var jag på helspänn. Att sitta med folk runt fikabordet var otroligt jobbigt, även fast ingen fokus låg på mig. Gick i KBT, fick diagnosen social fobi som sedan ändrades till generaliserad ångest. Känner dock att mina kvarvarande problem är starkt knutet till interaktion med andra människor.
Det knepiga är att folk märker av detta och blir själv väldigt obekväma runt mig, värst är nod min chef som brukar se ut ungefär så här när han stöter på mig:
http://images.dailykos.com/images/111825/large/eyes3.jpg?1413759001
Jag ser ungefär likadan ut själv när jag får ångest, uppspärrade spända ögon.
Det är bättre nu, men ångesten finns fortfarande där. Det går inte en dag (på jobbet i alla fall) som jag inte har några problem. Som sagt ibland mer ibland mindre, men eftersom jag fick så stora problem på intervjun så funderade jag över om det finns något som kan hjälpa svåra situationer.
Jag började känna ångesten precis innan jag skulle sova dagen innan intervjun för att jag inte kunde låta bli att tänka att jag inte skulle ha ångest på intervjun. Någon timma innan var det ganska illa, på tågstationen kunde jag inte tänka på något annat än hur jag skulle ta mig ur ångesten (jag vet, dumt men lyckades inte styra tankarna åt annat håll). Det blev obehagligt att ens kolla på folk på stationen. Att gå fram till receptionen och säga att jag var där för intervju var värre.
Intervjun gick ok stundvis, men jag såg nog ut som jag sett ett spöke 80% av tiden. Märkte att de som intervjuade mig besvärades av detta och hade svårt att möta min blick. De kisade väldigt eller kollade bort. När det var klart så kändes det inte så bra såklart, stämningen var minst sagt obekväm och spänd när jag sa adjö.