Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-27, 07:03
  #13
Medlem
Husbilssemester1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Det får du gärna ta och göra, för jag förstår inte alls vad du menar.

Varför skulle det vara färre hemlösa i ett konservativare samhälle? Mig veterligen är Rumänien ett konservativare samhälle än Sverige och dom har uppenbarligen mer problem med hemlöshet och fattigdom än vad vi har.

Det finns exempelvis ingen lag som förhindrar att människor lever på gatan. Är man socialt utsatt kan samhället och socialen göra insatser men det är långt ifrån alltid. Vi har dessutom varit ett öppet land vilket gjort att många sociala problem bildats genom åren. Detta har majoriteten gjort i liberalismens tecken.
Citera
2016-04-27, 16:14
  #14
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husbilssemester1
Det finns exempelvis ingen lag som förhindrar att människor lever på gatan. Är man socialt utsatt kan samhället och socialen göra insatser men det är långt ifrån alltid. Vi har dessutom varit ett öppet land vilket gjort att många sociala problem bildats genom åren. Detta har majoriteten gjort i liberalismens tecken.

Men har du några som helst *bevis* på att det är liberalismen som håller tillbaka kampen mot hemlöshet och fattigdom?

Väldigt, väldigt många länder är ju mer konservativa än Sverige, och ganska många av dom har också fler hemlösa procentuellt sett.

Enligt FN's och andras statistik över hemlöshet så verkar Sverige vara relativt förskonat från problemen ändå - dom borde vara mindre dock.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ess_population

Såvitt jag kan se så verkar alla världens mest hemlösa städer vara i länder som är mer konservativa än Sverige också.

http://www.therichest.com/rich-list/...-in-the-world/


Dock, så är inte meningen med tråden att debattera just det ämnet - om du menar dig se strukturproblem som kan åtgärdas med en mer konservativ politik så vore det mycket intressant att höra vad dom kan vara och hur dom kan åtgärdas effektivt med konservativa politiska insatser.
Citera
2016-04-27, 16:56
  #15
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det finns dom som hellre står utanför samhället än tar emot hjälp från soc.

Jo för en viss del är det alltid så. Nog mycket en myt men ibland kommer det fram sådana som har miljoner i tillgångar men sedan då valt att leva som hemlös. Men finns säkert några sådana och en hel del som skulle leva som hemlös även i det rikaste av samhällen. Många av nu dessa skulle givetvis få hjälp av soc med lägenhet utifrån hur lagen ser ut om de nu bara knallar in på ett kontor och ber om hjälp och sedan accepterar då vissa regler om t.ex hålla sig ifrån droger och motta behandling. Sedan då utifrån att hjälpa psykisk sjuka som helt enkelt inte klarar ett eget boende så brister det givet i att erbjuda gruppboenden så många faller där från samhället.
Citera
2016-04-28, 10:49
  #16
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo för en viss del är det alltid så. Nog mycket en myt men ibland kommer det fram sådana som har miljoner i tillgångar men sedan då valt att leva som hemlös. Men finns säkert några sådana och en hel del som skulle leva som hemlös även i det rikaste av samhällen. Många av nu dessa skulle givetvis få hjälp av soc med lägenhet utifrån hur lagen ser ut om de nu bara knallar in på ett kontor och ber om hjälp och sedan accepterar då vissa regler om t.ex hålla sig ifrån droger och motta behandling. Sedan då utifrån att hjälpa psykisk sjuka som helt enkelt inte klarar ett eget boende så brister det givet i att erbjuda gruppboenden så många faller där från samhället.

En intressant fråga det där - hyresvärdar vill ju antagligen inte alls ha hyresgäster som har problem, har nämnts av andra i tråden att detta är en företeelse som växt länge, så därför kan det ju med tanke på bostadssituationen i landet vara väldigt svårt för socialen att faktiskt få till ett boende för dessa människor, även om dom faktiskt skulle foga sig efter reglerna.

Vad fan ska vi göra åt det dock...? Dom flesta lägenheter som byggs just nu är ju tydligen i betydande del fortfarande bostadsrätter, eftersom detta var en ambition från Alliansen och sådana lägenheter kan ju omöjligen då bli aktuella som försöksboenden eller gruppboenden - finns inte ens på kartan.

Flera här som har satt hammaren på spiken vad gäller en tredje faktor som jag missade i mitt första inlägg:

Bostadspolitiken - ytterligare ett haveri.

Jag tror jag börjar få en bild över hur det här hänger ihop nu... antagligen skulle vi kunna stävja en hel del av problemen med hemlöshet och fattigdom om vi faktiskt fick ordning på dessa tre punkter:

Narkotikapolitiken
Bostadspolitiken
Psykvården

Frågan är ju vilken som är lösbar först... möjligen att det är narkotikapolitiken, där skulle väl en omställning innebära minst kortsiktiga kostnader? Och detta är ju något som dom ogillar skatter och även politiker ofta har en positiv syn på, så måhända vi kan göra en betydande skiftning där.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback