Citat:
Ursprungligen postat av
schizophrenia
Den svenska skivan Sånger om kvinnor från 1971 innehåller flera av den svenska kvinnorörelsens mest klassiska sånger, som t.ex. Vi måste höja våra röster. Vissa var kritiska mot att musiken var skriven av män, och att samtliga musiker som medverkade på skivan var män, men Suzanne Osten pekade på det inte gick att få tag på kvinnliga tonsättare och musiker. Låttexterna på skivan skrevs i huvudsak av kvinnor, t.ex. Åkesson, Garpe och Osten, och många kan även idag nynna på en och annan av dem. Att män var inblandade motsäger inte att skivan har varit viktig för många, och på motsvarande sätt kan Beyonces Lemonade bli viktig för svart feminism.
Känns som ett rimligt svar. Gällande Beyonce får nog framtiden visa om den förblir viktig, men det känns kanske väl OT i den här tråden.
Jag var inne på Bikini Kill och punk förut, jag glömde även nämna X-Ray Spex och The Slits.
Slant 6 - What Kind of Monster Are You är annars en låt jag tycker är väldigt bra. Om en gillar Riot Grrrl finns det en del feministiska musikakter. Det kan nog vara svårare att hitta låtar inom mainstream som är uttalat feministiska, men nog finns de allt.