2016-04-26, 15:32
Medlem
Hej!

Nu har jag varit ute ute och "sladdat" för länge med min privatekonomi. Jag har precis betalt av mina skulder jag haft, och börjar på så vis nu på om ruta ett. Nu ska jag fan inte sätta mig i denna sits igen, och tänker ta detta gällande privatekonomi väldigt seriöst. För att på att bra vis få en tydlig överblick var mina pengar tar vägen hade jag tänkt använda mig av ett kalkylblad i Exel (OpenOffice). Jag hade tänkt mig ett dokument där jag lägger in mina inkomster/utgifter och placerar utgifterna i olika kategorier (boende, mat, transport, försäkring, tv/bredband/teleofoni t.ex) och få detta visat i ett diagram sedan.

Någon som är duktig på detta som kan ge mig något tips, eller kanske rentav har något att säga till om? Jag tycker att det vore roligt att över tid se var pengarna går.

Hjälp mottages verkligen gärna.
Citera
2016-04-26, 15:38
Medlem
meganegerdases avatar
De flesta bankers appar har sådana här funktioner inbyggda, annars finns det externa kostnadsfria appar som är jättebra
Citera
2016-04-27, 19:02
Medlem
Jag använder mobilappen Tink som man kopplar till sitt bankkonto. Funkar toppen och du får diagram som du vill ha
Citera
2016-04-27, 20:58
Medlem
KobeTais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Jag använder mobilappen Tink som man kopplar till sitt bankkonto. Funkar toppen och du får diagram som du vill ha
Jag instämmer, Tink är en otroligt bra app för att hålla reda på sin privatekonomi. Dessutom är den helt gratis.
Citera
2016-04-29, 18:29
Medlem
Jag använder också Tink och det jag gillar med den appen är att man behöver inte mata in alla utgifter utan den plockar dom direkt från ens bank. Om du verkligen vill använda excel så finns det mallar inbyggda i programmet som man kan använda som är gratis i alla fall så är det så i mitt excel 2013 annars så kan man också gå in på microsoft offices hemsida här https://templates.office.com/sv-se/templates-for-Excel
Citera
2016-04-30, 08:39
Medlem
Tink är ganska värdelöst. Allt som köps in en livsmedelsbutik blir "livsmedel". Det går inte dela upp en summa och ange mer specifikt, t.ex. för att se hur mycket man slösar på snacks/godis/läsk/energidryck/öl. Visst, jag antar man kan ange något som t.ex. godis om största delen av summan är det.
Senast redigerad av iumaspi 2016-04-30 kl. 08:49.
Citera
2016-04-30, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iumaspi
Tink är ganska värdelöst. Allt som köps in en livsmedelsbutik blir "livsmedel". Det går inte dela upp en summa och ange mer specifikt, t.ex. för att se hur mycket man slösar på snacks/godis/läsk/energidryck/öl. Visst, jag antar man kan ange något som t.ex. godis om största delen av summan är det.

Finns oftast inget behov av att dela upp det så noggrant. Allt du nämner tex faller lätt under snacks.
Citera
2016-05-02, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Finns oftast inget behov av att dela upp det så noggrant. Allt du nämner tex faller lätt under snacks.
Läs om läs rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av iumaspi
Allt som köps in en livsmedelsbutik blir "livsmedel".
Ska du sätta en summa på 50 kr som snacks bara för att du köpt t.ex. 15 kr i snacks? Det går inte att dela upp en summa A i kategori X och Y. Antingen är allt livsmedel eller allt snacks.
Senast redigerad av iumaspi 2016-05-02 kl. 17:22.
Citera
2016-05-02, 18:55
Medlem
Smartbudget.se kan jag rekommendera. Asbra tjänst! Använt det i 2 år nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in