2016-04-26, 13:55
Medlem
Vilken är den bästa försäkringen för hund och katt, någon som har erfarenhet av det?
Citera
2016-04-26, 14:10
Medlem
IF är sämst -premien stiger varje gång du använder försäkringen -verkar helt värdelöst .
Har folksam själv och tycker de är bra.
AGRIA är dyra och jag har haft en del problem med dem tidigare -till häst funkar de dock.
SWELAND är lite dyra men lätta att ha och göra med.

Sedan måste du ju tänka över vad du skall försäkra -hundraser skiljer sig i pris också beroende på vilket bolag du har , även avtalen skiljer sig åt -främst med ersättning för medicin , rehab och självriskperioder . Är omöjligt egentligen för någon annan att säga vad som är bäst för dig.
Citera
2016-04-26, 14:49
Medlem
Vi valde Sveland till jycken eftersom kenneln rekommenderade dem och själva hade sina försäkringar där. Det innebar att vi kunde gå från uppfödarens valpförsäkring till en unghundsförsäkring utan glapp i ansvarsbiten, risken fanns att vi hamnat mellan två stolar om vi bytt och det hade dykt upp något som borde upptäckts medan valpförsäkringen gällde. Vi har inte haft några problem med Sveland sedan dess och vår veterinär har inte heller klagat. Prisskillnaden mot de andra bolagen vi tittade på var inte heller speciellt stor.

Häromdagen dök det upp en reklambroschyr från Svedea i brevlådan som vid en första anblick verkade lovande men när man läste mer noggrant så var den visserligen billigare än Sveland men täckte åas bara hälften så mycket och med högre självrisk, vi stannar mao hos Sveland tills vidare.

Som Pudelo säger så är det nog bäst om du själv begär in offerter från några olika bolag, det är bara du som har koll på dina djur och deras historik.
Citera
2016-04-26, 14:52
Medlem
Har haft Agria i över tjugo år och sammanlagt nio katter och har aldrig haft det minsta problem med dom trots att det varit ett ansenligt antal veterinärbesök på grund av sjukdomar, operationer och olyckor. Varje gång är jag lika tacksam att Agria finns.
Tycker inte alls att det är dyrt utan tvärtom. Betalar nu 150 kr per katt och månad,
med självrisk 1800 kr under självriskperioden 125 dagar och utöver det 15% av totalkostnaden, samt att man får 80% av läkemedelskostnader ersatta.
När man väl står där med t ex en räkning på +20 000 för akut operation så ter sig 150 kr i månaden inte som dyrt precis när man har ett försäkringsbolag som man vet att man kan lita på.
Senast redigerad av cherryfive 2016-04-26 kl. 14:59.
Citera
2016-04-26, 18:58
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snolinga
Vilken är den bästa försäkringen för hund och katt, någon som har erfarenhet av det?
Det finns inget enkelt svar på din fråga tyvärr.
Mycket beror på vad det är för ras (vilket kategori den ingår i osv), hur många eller få de olika bolagen har av just den rasen, var du bor osv.

Jag har haft hund hela mitt liv och alltid haft Agria fram tills i julas då jag bytte till Dina.
Agria är stabila och när det kommer till dom vanligare skadorna och sjukdomarna är det sällan problem. Dom vet vad dom håller på med helt enkelt. Dom är också enkla att ha att göra med om du måste göra en reglering vid skada (operation eller annat dyrt) lite snabbt. Dom har bra kontakt med dom flesta lite större veterinärstationer.
Dock är dom inte billigast!

Jag bytte ras för 1,5 år sen och premien fördubblades då hunden blev 1 år, jämfört med den tidigare hunden jag hade innan (en Rottweiler).
Jag har haft ganska friska hundar men då det varit nåt har det aldrig varit problem med Agria, men priset blev allt för högt för att jag skulle kunna vara kvar.

Dina växer, inte bara för hund utan för alla möjliga områden som går att försäkra.
Fler hundägare hittar också till dom och jag vet några som fått använda sin försäkring vid skada och dom har inte haft några problem.
Kollade runt i olika djurforum när jag skulle byta och det var väldigt många som nyligen bytt till just Dina.

Svealand har jag alltid sett som onödigt dyra. Lite för fint folk haha
Har en kompis som haft uppfödning som haft Svealand men efter en operation nyligen valde hon att att byta bolag då det var en massa tjafs om saker som andra bolag tycker är självklara. Då är det verkligen inte värt att ha betalat kanske 3-4 gånger mer än andra bolag.

Folksam och IF är nog ganska lika. IF däremot pratade min veterinär om för ett tag sen och berättade att dom ofta hade strul när det skulle regleras vid skador osv. men jag har ingen egen erfarenhet av dom.

Ring runt är mitt tips!
Dom flesta skiljer sig inte speciellt mycket i själva försäkringen så du får gå på magkänsla och framför allt pris på det du vill ha.
Det är helt klart värt att kolla runt!
Lycka till!

EDIT: Berätta gärna vad du till slut valde
Senast redigerad av bonobono 2016-04-26 kl. 19:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in