Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Det verkar vara oerhört vanligt det här att se ner på andra människor. Jag tror det har att göra med att man har ett behov av att få känna sig "bättre" än dem man ser ner på. Det behovet grundar sig förmodligen i en dålig självbild eller taskigt självförtroende. Är du trygg i dig själv och nöjd med vem du är, minskar behovet av att jämföra dig med andra...... det är min teori i alla fall!
mvh
terrieterrie
ps: värst vad du är igång och startar trådar nu Lost Dreamer!

Men du tillhör såklart inte den kategorin människor som ser ner på vissa människotyper?
Herregud, går det inte att tycka illa om en människa utan att det avspeglar "den egna otryggheten"? Jo, det går aldeles utmärkt.
Om jag ser ner på killar som måste supa sig fulla för att våga prata med tjejer, avspeglar det min inre osäkerhet? Om jag ser ner på en människa som använder våld istället för ord, avspeglar det mitt dåliga självförtroende?
Jag ser ner på dåliga föräldrar, innebär det att jag har en dålig självbild?
Inte alls, det handlar om att vissa människor frontalkrockar med min moraliska/etiska uppfattning.
Att ha överseende med alla människor är inte friskt.
Citat:
Att se ner på någon visar helt enkelt vår rädsla för att drabbas av samma livsöde som denne någon gjort. Rädslan skapar en drivkraft för att i så stor mån man kan undvika detta öde.
Att se upp till någon och beundra någon är den andra sidan av myntet. Viljan att uppnå vad en annan person gjort blir en drivkraft för att jobba mot ett mål.
helt enkelt är det sällan, men en del i vad du säger stämmer säkert. Anledningarna till att man ser ner på folk är många.