2005-11-23, 04:41
Medlem
Lost dreamers avatar
Att se ned på andra människor har alltid för mej skapat problem, genererat negativa mönster i mina tankar; samt aldrig gjort mitt liv bättre.
Ändå ser folk ned på te.x knarkare; självklart inte utan anledning, somliga stjälv för att ha råd med sitt misbruk. En del ser ned på andra av helt andra anledningar, men är inte detta endast ett slags förhärligande av sig själv?
Så min fråga är:

Varför ser man vissa som sämre trots att det skapar negativitet i slutändan jämt ändå?

Om jag har fel, så tala om det!

Jag ser också ned på vissa, jag är bara människa; men jag önskar jag inte gjorde det. Jag är lite trött nu, och kan ha missat ett par väsentliga punkter, hav överseende... ...
Kasta era teorinät över mej nu och se om ni kan fånga mej

//M
Citera
2005-11-23, 13:17
Medlem
Här kommer ett grovmaskigt nät:

Att se ner på någon visar helt enkelt vår rädsla för att drabbas av samma livsöde som denne någon gjort. Rädslan skapar en drivkraft för att i så stor mån man kan undvika detta öde.

Att se upp till någon och beundra någon är den andra sidan av myntet. Viljan att uppnå vad en annan person gjort blir en drivkraft för att jobba mot ett mål.
Citera
2005-11-23, 17:35
Medlem
terrieterries avatar
Det verkar vara oerhört vanligt det här att se ner på andra människor. Jag tror det har att göra med att man har ett behov av att få känna sig "bättre" än dem man ser ner på. Det behovet grundar sig förmodligen i en dålig självbild eller taskigt självförtroende. Är du trygg i dig själv och nöjd med vem du är, minskar behovet av att jämföra dig med andra...... det är min teori i alla fall!
mvh
terrieterrie

ps: värst vad du är igång och startar trådar nu Lost Dreamer!
Citera
2005-11-23, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Det verkar vara oerhört vanligt det här att se ner på andra människor. Jag tror det har att göra med att man har ett behov av att få känna sig "bättre" än dem man ser ner på. Det behovet grundar sig förmodligen i en dålig självbild eller taskigt självförtroende. Är du trygg i dig själv och nöjd med vem du är, minskar behovet av att jämföra dig med andra...... det är min teori i alla fall!
mvh
terrieterrie

ps: värst vad du är igång och startar trådar nu Lost Dreamer!

Men du tillhör såklart inte den kategorin människor som ser ner på vissa människotyper?
Herregud, går det inte att tycka illa om en människa utan att det avspeglar "den egna otryggheten"? Jo, det går aldeles utmärkt.
Om jag ser ner på killar som måste supa sig fulla för att våga prata med tjejer, avspeglar det min inre osäkerhet? Om jag ser ner på en människa som använder våld istället för ord, avspeglar det mitt dåliga självförtroende?
Jag ser ner på dåliga föräldrar, innebär det att jag har en dålig självbild?
Inte alls, det handlar om att vissa människor frontalkrockar med min moraliska/etiska uppfattning.

Att ha överseende med alla människor är inte friskt.

Citat:
Att se ner på någon visar helt enkelt vår rädsla för att drabbas av samma livsöde som denne någon gjort. Rädslan skapar en drivkraft för att i så stor mån man kan undvika detta öde.

Att se upp till någon och beundra någon är den andra sidan av myntet. Viljan att uppnå vad en annan person gjort blir en drivkraft för att jobba mot ett mål.

helt enkelt är det sällan, men en del i vad du säger stämmer säkert. Anledningarna till att man ser ner på folk är många.
Citera
2005-11-23, 18:55
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Men du tillhör såklart inte den kategorin människor som ser ner på vissa människotyper?
Jag är så in i helvete trött på att förväntas försvara mig för påståenden som jag inte ens har yttrat, så gå du tillbaka till mitt inlägg och se efter om det står något där om hur jag är som person??
Citat:
Herregud, går det inte att tycka illa om en människa utan att det avspeglar "den egna otryggheten"? Jo, det går aldeles utmärkt.
Jajemän. Att tycka illa om en människa är inte detsamma som att se ner på den personen. När du ser ner på någon, så måste du därmed ha ett "von oben" perspektiv, dvs göra en jämförelse med dig själv och komma fram till att du själv är bättre. Och en sådan jämförelse har man inget behov av att göra om man är nöjd med sig själv. Och min erfarenhet säger mig att det är ganska få personer här i världen som är det.

Citat:
Att ha överseende med alla människor är inte friskt
Nej, men att ha en icke-dömande attityd gentemot andra är otroligt friskt.
Citera
2005-11-23, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Jag är så in i helvete trött på att förväntas försvara mig för påståenden som jag inte ens har yttrat, så gå du tillbaka till mitt inlägg och se efter om det står något där om hur jag är som person??

Jajemän. Att tycka illa om en människa är inte detsamma som att se ner på den personen. När du ser ner på någon, så måste du därmed ha ett "von oben" perspektiv, dvs göra en jämförelse med dig själv och komma fram till att du själv är bättre. Och en sådan jämförelse har man inget behov av att göra om man är nöjd med sig själv. Och min erfarenhet säger mig att det är ganska få personer här i världen som är det.

Nej, men att ha en icke-dömande attityd gentemot andra är otroligt friskt.

Jag kanske feltokade, det lät som att du menade att detta är något som "andra människor" ägnar sig åt.

ska skriva något mer efter maten
Citera
2005-11-24, 00:05
Medlem
Lost dreamers avatar
Jag har märkt ett par saker jag är nästan säker på i alla fall:

dessa individer som ofta anser sig bättre än andra, och ser ned på andra; dessa personer VERKAR ALLTID mera olyckliga i mina ögon än de som är mera humanistiskt inriktade.

Ur avundsjuka tror jag mycket av dessa känslor föds.
Det kan handla om att man känner att man gjort fel val i livet, eller bara haft taskig uppväxt, och måste tycka att de "häftiga"(för att ge typ ex.), och rika killarna vara ena jädra as, som man tycker är mindre värda.

Eller ett annat förhållande:
En svenssongubbe som älskar fotboll hatar alla som tar droger; detta för han bekvämt nog lastar ur sig sitt hat, och sin avsky mot en lättangriplig grupp, kanske hade hans far även missbruksproblem.

Det är ingen lätt fråga; och det jag diskuterar är till 95% teorier, men jag tycker ni diskuterar väldans intressant, jag behöver stimulansen för min överlevnad, så om ni har något att säga; säg det!

/M alias

LoSt

Ps. I jobbsituationer har jag mött flera nedtryckare, speciellt en på senare år som jag anser är psykopat; jag har velat bruka våld mot denna person, och det är inte ofta; och det är just därför att jag hatar de människor som tror sig äga sanningen, inte dela den med andra; och spotta på andra, när de kliver lite högre själva. Jag hoppas jag kommer över detta hat någon gång.Ds

Tack för era tankar...De föder mina..göder åtminstone
Citera
2005-11-24, 15:45
Medlem
Din syn på missbrukare kan ju bygga på att du innerst inne ser dig själv som missbrukare, men eftersom du inte är tillräckligt stark i dig själv för att erkänna detta börjar du se ner på alla andra missbrukare som ett substitut.

Om man är lycklig i sig själv blir man inte avudsjuk eller ser ner på folk. Visst killen har en porsche, men vem vet, han kanske är smygbög? Tur man inte är honnom!

Du borde skaffa en boxboll, och gå ett par ronder mot din antagonist på ditt jobb. Om din antagonist sedan är ett riktigt svin, vilket avslöjjas om alla andra tycker lika illa om honnom, kan du ju ge honom en box på näsan och hälsa från mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in