• 1
  • 2
2016-04-25, 17:58
Medlem
Nu är det så att jag har alltid varit en person som gärna vill förstå saker och ting och kan sitta och fundera länge över vissa saker. Redan när jag var yngre så fick jag höra från min basketcoach att jag var "lagets filosof". Vid den åldern förstod jag inte riktigt vad han menade samt om det var bra eller dåligt. Nu några år senare så har jag märkt att jag kan sitta och fundera över vissa saker oerhört länge. Vill också påpeka att jag är väldigt social av mig men brukar inte prata om mina filosofiska tankar med vännerna direkt utan jag tycker det är mer behagligt att sitta och fundera på det själv.

Saker som jag gärna fastnar vid är frågor om universum. Är vi ensamma? Hur funkar svarta hål? Vad är meningen med livet och andra frågor i sådana banor. Jag tycker det är galet spännande och intressant och kan sitta och läsa vid datorn i flera timmar om hur dimensioner i universum funkar etc. Jag gillar uppenbarligen mystik. Ni kan då föreställa er att jag älskar filmer såsom Interstellar och Inception. Det känns som om musik är det som får in i mig i dessa flummiga banor. Varje gång jag lyssnar på viss musik så blir jag filosofisk och kan ta långa promenador med hörlurarna på mig där jag tänker massvis.

Så min fråga till er är då om ni också kan fastna i sådant här eller är det jag som onormal? Är rätt ung dvs. 20 år om det har något med saken att göra. Skriv gärna vad ni tycker/tänker.
Citera
2016-04-25, 18:28
Medlem
yggdrazils avatar
Det är svårt att uttala sig om tankar hit och dit, man vet sällan hur mycket andra tänker. Hur påläst är du? Och i vilka områden? Relevant utbildning?
Citera
2016-04-25, 18:28
Medlem
Ja det är nog bara du. Ingen gillar Inception eller introversion. Snälla sök hjälp. Försök bli normal!
Citera
2016-04-25, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Det är svårt att uttala sig om tankar hit och dit, man vet sällan hur mycket andra tänker. Hur påläst är du? Och i vilka områden? Relevant utbildning?
Rätt påläst, pluggar civil ingenjör och har alltid tyckt om att lösa problem och gåtor
Citera
2016-04-25, 19:42
Medlem
Kan du lösa problemet att du inte är normal, vad gör du ifall de andra på civila ingenjören får reda på att det är så här med dig?
Citera
2016-04-25, 19:45
Medlem
Husbilssemester1s avatar
Att en tränare säger det om dig betyder i praktiken att du är en dagdrömmare som inte åstadkommer mycket. Inget ont menat.
Citera
2016-04-25, 21:46
Bannlyst
Vi hade en i fotbollslaget som var "fågelskådare", han var inte riktigt med i matchen, så att säga. Menar inte att "lagets filosof" skulle vara något dåligt dock, men det kan ju vara synonymt med dagdrömmare också.

Tänker också väldigt mycket, kan inte rå för det. Ibland går det så långt att jag har svårt att sova och nästan blir manisk. Det slår över, kan man säga. ibland distraherar och handikappar mitt dagdrömmande mig, som när befinner mig i en diskussion och ska vara fokuserad och hörsam, det är som att jag försvinner ett tag.

Jag vet inte varför jag är sådan. Jag har väldigt livlig fantasi, är nyfiken, om jag får säga det själv. Leker gärna med tanken, det finner jag njutning i, fast ibland lidande också beroende på vad jag tänker på, så klart, men ser inte det som något dåligt – tvärtom, man ska ifråga sätta allt, oavsett om det är obehagligt, hur löser man det annars? Det är oftast de viktiga frågorna som är läskiga, tror jag, då har man kommit rätt.

Är också besatt av det mystiska, som inte går att beskriva med ord, som inte riktigt går att förstå, att greppa, som något som lurar bakom en förförisk dimma. Som det undermedvetna. Som poesi, man försöker beskriva det obeskrivbara.

Konst och filosofi går hand i hand, tror jag. Filosofi är en tolkning av världen, en synvinkel, som konst. Man skapar något magiskt, som när man får en aha-upplevelse. Så musik är en väldigt bra inspirationskälla. Har blivit inspirerad av låttexter och så många gånger. Utövar även själv musik, och även andra saker inom skapandesfären, så att säga. Det är själva skapandet som är viktigt, tror jag, för att man har nytta av kreativiteten när man tänker också.

Men tycker inte om att kalla mig för filosof. För det första så anser jag inte att jag är tillräckligt bildad för det, och för det andra så tycker jag att det är lite pretentiöst. Jag är snarare en ordbajsare, en mystiker.

Med vänliga hälsningar,
Windom 'Dimman' Earle31
Senast redigerad av WindomEarle31 2016-04-25 kl. 22:09.
Citera
2016-04-26, 00:09
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dimaac
Rätt påläst, pluggar civil ingenjör och har alltid tyckt om att lösa problem och gåtor
Alltså, jag undrar om du är påläst inom filosofi. Platon, Buddha, Hume, Descartes, Kant, Camus, Rawls, något sådant?
Senast redigerad av yggdrazil 2016-04-26 kl. 00:12.
Citera
2016-04-26, 00:25
Medlem
Jag känner mig så filosofisk att
Universum är en uttalad mening
och i denna mening finns ord som liknar
planeter och stjärnor
och från dessa planeter och stjärnor
uppkommer det accenter
likt vridningar
som uttalar egna meningar
som i sin tur
uttalar meningar
med mening
med meningar i sig
Som beskriver universum

Eller va?
Senast redigerad av ivanivan 2016-04-26 kl. 00:32.
Citera
2016-04-26, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husbilssemester1
Att en tränare säger det om dig betyder i praktiken att du är en dagdrömmare som inte åstadkommer mycket. Inget ont menat.
Kanske det, fast faktum är att jag var rätt duktig i laget, en av de bästa skulle jag vilja påstå. Tror mer att han sa det eftersom jag ofta ifrågasatte saker och liknande.
Citera
2016-04-26, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Alltså, jag undrar om du är påläst inom filosofi. Platon, Buddha, Hume, Descartes, Kant, Camus, Rawls, något sådant?
Inte det minsta faktiskt.
Citera
2016-04-26, 10:44
Tycker att det är kul att filosofera om livet och diskutera livet i allmänhet. Går i vågor. Men är ingen allt för seriös filosof eller för flummig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in