2016-04-25, 16:57
Medlem
MrRasks avatar
Nån som har koll på den nya modellen av A klass, nån som har erfarenheter eller äger nån?
Bilen som främst är intressant för mig är A 200 diesel...
Citera
2016-04-26, 01:51
Medlem
BAB7s avatar
Jag har bra koll på modellen och kan nog svara på dina frågor.

A 200d är den större dieselmotorn på 136 hk, ger riktigt bra kraft med tanke på bilens storlek, samma motor sitter även de betydligt större och tyngre modellerna C och E klass.
A klass fick precis en facelift också.
Citera
2016-04-26, 04:29
Medlem
allagillarmigs avatar
Är det inte bättre att köpa en Renault? Blir ju betydligt billigare med tanke på att det är deras motor i mercan
Citera
2016-04-26, 17:11
Medlem
MrRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag har bra koll på modellen och kan nog svara på dina frågor.

A 200d är den större dieselmotorn på 136 hk, ger riktigt bra kraft med tanke på bilens storlek, samma motor sitter även de betydligt större och tyngre modellerna C och E klass.
A klass fick precis en facelift också.

Låter intressant, du får gärna delge om du har nått att berätta!
Äger du eller har ägt en A klass?
Själv så är jag spekulant på en från 2014 som har den "nya" motorn, tror det är på 2.1l

Citat:
Ursprungligen postat av allagillarmig
Är det inte bättre att köpa en Renault? Blir ju betydligt billigare med tanke på att det är deras motor i mercan

Du har både rätt och fel!
Gällande Renault motorn så stämmer det att den sitter i A180 CDI (den motorn används även av Dacia )

Men A200 CDI har MB egna motor
https://en.wikipedia.org/wiki/Merced...z_OM651_engine
Citera
2016-04-27, 02:27
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRask
Låter intressant, du får gärna delge om du har nått att berätta!
Äger du eller har ägt en A klass?
Själv så är jag spekulant på en från 2014 som har den "nya" motorn, tror det är på 2.1l

Du har både rätt och fel!
Gällande Renault motorn så stämmer det att den sitter i A180 CDI (den motorn används även av Dacia )

Men A200 CDI har MB egna motor
https://en.wikipedia.org/wiki/Merced...z_OM651_engine

Jag har själv en E klass från 2010 men kör ganska regelbundet lite olika nya modeller från Mercedes så som A, B, C och E klass.
Har kört A klass W176 ganska många gånger.
Jag upplever bilen som väldigt angenäm och tilltalande, den lockar redan från början när man ser den med sin snygga exteriöra design, invändigt är den snygg och modern och bilarna är ganska bra utrustande redan från början tycker jag, stolarna är sköna och bilen rullar komfortabelt och tyst på vägen.
Nackdelen är att bilen är ganska trång i baksätet, man trivs nog bäst med bilen och man bara är två personer.
Runt om sikten är begränsad, sikten får lida lite av den snygga designen, parkeringssensorer är ett bra hjälpmedel eftersom det är svårt att se var bilen slutar vid tex fickparkering, P-sensorer har i stort sett alla begagnade W 176.
En hel del har även backkamera, en riktigt fin grej som jag var skeptisk till förut men den funkar riktigt fint och har utmärkt bildkvalitet även i mörker och regn.

Om du är spekulant på en A klass från 2014 med nya 200 dieseln så är den på 2,1 L och 136 hk.
Den kallas då för A 200d.
CDI motorerna har nu fasats ut och är historia.
En mindre facelift kom till 2016 års modell.

Den motorn som är från samarbetet med Renault sitter uteslutande i 180 dieseln med manuell växellåda.
Citera
2016-05-06, 10:37
Medlem
MrRasks avatar
Citat:
Jag har själv en E klass från 2010 men kör ganska regelbundet lite olika nya modeller från Mercedes så som A, B, C och E klass.
Har kört A klass W176 ganska många gånger.
Jag upplever bilen som väldigt angenäm och tilltalande, den lockar redan från början när man ser den med sin snygga exteriöra design, invändigt är den snygg och modern och bilarna är ganska bra utrustande redan från början tycker jag, stolarna är sköna och bilen rullar komfortabelt och tyst på vägen.
Nackdelen är att bilen är ganska trång i baksätet, man trivs nog bäst med bilen och man bara är två personer.
Runt om sikten är begränsad, sikten får lida lite av den snygga designen, parkeringssensorer är ett bra hjälpmedel eftersom det är svårt att se var bilen slutar vid tex fickparkering, P-sensorer har i stort sett alla begagnade W 176.
En hel del har även backkamera, en riktigt fin grej som jag var skeptisk till förut men den funkar riktigt fint och har utmärkt bildkvalitet även i mörker och regn.

Om du är spekulant på en A klass från 2014 med nya 200 dieseln så är den på 2,1 L och 136 hk.
Den kallas då för A 200d.
CDI motorerna har nu fasats ut och är historia.
En mindre facelift kom till 2016 års modell.

Den motorn som är från samarbetet med Renault sitter uteslutande i 180 dieseln med manuell växellåda.

Tack för informationen!

Tog och provkörde bilen och det blev också köp!
Bilen är från ´15 och den heter fortfarande CDI, dock verkar de ha gjort faceliften (och därmed tagit bort några bokstäver på bakluckan) vid september det året.

Tycker den är trevlig att köra, dock så tycker jag att det är en hel del buller från däcken som är lite störande, speciellt när man kommer upp i lite hastighet.
Man kanske ska vid däckbyte försöka satsa på lite smalare däck med högre profil?
Kanske sätta på 205/50-55 eller så?
Citera
2016-05-07, 05:20
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Tack för informationen!

Tog och provkörde bilen och det blev också köp!
Bilen är från ´15 och den heter fortfarande CDI, dock verkar de ha gjort faceliften (och därmed tagit bort några bokstäver på bakluckan) vid september det året.

Tycker den är trevlig att köra, dock så tycker jag att det är en hel del buller från däcken som är lite störande, speciellt när man kommer upp i lite hastighet.
Man kanske ska vid däckbyte försöka satsa på lite smalare däck med högre profil?
Kanske sätta på 205/50-55 eller så?

Gratulerar till köpet.

Ja, breda däck med låg profil är ett helvete = mer buller, stötigare, mer spårkänslig och även lite högre bränsleförbrukning.
Dessutom är däcken såklart också dyrare.
Egentligen bara nackdelar, enda fördelen är väl att det är "snyggt"...

Tänk även på att skillnaden mellan de olika däcktillverkarna är stora, bäst rullar bilen på michelin och continental!
Citera
2016-05-07, 09:55
Medlem
MrRasks avatar
Citat:
Gratulerar till köpet.

Ja, breda däck med låg profil är ett helvete = mer buller, stötigare, mer spårkänslig och även lite högre bränsleförbrukning.
Dessutom är däcken såklart också dyrare.
Egentligen bara nackdelar, enda fördelen är väl att det är "snyggt"...

Tänk även på att skillnaden mellan de olika däcktillverkarna är stora, bäst rullar bilen på michelin och continental!

Tackar!
Det är sant som du säger, på min bil så är det originaldäcken fortfarande monterade, tror de är continentaldäck.
Förmodar att dessa däck är där främst för att de har lågt rullmotstånd så därav låter de lite extra?

Michelin har jag haft förut som jag har varit nöjd med, men bilen har inte gått så långt så det finns mkt kvar av däcken att slita på, men får se hur jag gör...
Citera
2016-05-07, 20:14
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Tackar!
Det är sant som du säger, på min bil så är det originaldäcken fortfarande monterade, tror de är continentaldäck.
Förmodar att dessa däck är där främst för att de har lågt rullmotstånd så därav låter de lite extra?

Michelin har jag haft förut som jag har varit nöjd med, men bilen har inte gått så långt så det finns mkt kvar av däcken att slita på, men får se hur jag gör...

Michelin rullar tystast, men continental brukar vara väldigt bra dom också.
Jag tror den något förhöjda ljudnivån har med däckdimensionen att göra, de A klass w176 som jag har kört har rullat relativt tyst och varit utrustade med vanliga standardfälgar, det har varit olika bilar av 2014 och 2015 års modell, alla med besinsinmotorn A 180.
A klassen är ju en mindre bil med något sämre ljudisolering än de större C och E klass, därför är A klassen också något känsligare för breda däck, lågprofil etc.

Det där med däck är ingen exakt vetenskap, jag köpte nya Pirelli till min E Klass för två år sedan, en fullständig katastrof, de blev bara sämre och sämre ju mer jag körde med dom, jag kasserade sedan däcken trots att de hade flera mm mönsterdjup kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in