2021-03-08, 01:05
Medlem
Alessia.Osvensks avatar
Det här är det sämsta av två världar. Som att betala för att få stå i en klung-kö till krogen.
Senast redigerad av Alessia.Osvensk 2021-03-08 kl. 01:08.
Citera
2021-03-08, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessia.Osvensk
Det här är det sämsta av två världar. Som att betala för att få stå i en klung-kö till krogen.

Fast HomeQ är ju gratis?
Citera
2021-07-07, 23:41
Medlem
Jag skrev på ett förstahandskontrakt 3a i Stockholm, nära Midsommarkransen, genom HomeQ för tre veckor sedan. Jag hade då ca 850 köpoäng på HomeQ, tjänar 450+ per år och har även kopplat konto mot sambo.

Kan tipsa om att ringa till hyresvärdarna. När jag hittade en lägenhet som jag verkligen gillade så ringde jag till hyresvärden och frågade vad deras policy var, hur de valde personer och hur lägenheten var i skick osv. Efter att jag ringt samma hyresvärd 3 ggr på några veckor blev vi erbjudna ett kontrakt, 81 kvm 10 000 sek/mån. Jag tror det var en blandning av att vi hade endel köpoäng, tjänar ganska ok, vi hade ett "bra cv", har ett förstahandskontrakt på en fin tvåa i Kville (ej de nybyggda) i GBG och att jag ringde dem och pratade med dem ofta. Lägenheten i GBG fick vi genom Lägenhetsbyte, tror vi hade jävlig tur då vi hade en lägenhet i Jönköping som vi bytte med...

Jag tror faktiskt att det gör en del att höra av sig till hyresvärdarna, speciellt de mindre. Ringde balder några gånger men de var stenhårda på köpoäng.. Frågade om en två lite närmare innerstan och killen jag pratade med sa att jag minst behövde 1200 köpoäng.

Har dock aldrig fått napp i GBG när jag sökt efter 3or. Inte varit så super "på" heller.. Men behövde verkligen en lägenhet i Stockholm då sambon skall börja jobba där. Har sökt aktivt i Stockholm kanske 2 månader. If there's a will, there's a way.
Citera
2021-07-18, 13:35
Medlem
VincentLels avatar
Sökt i snart 1 år i Göteborg. Ganska exakt 100 ST lägenheter (kollade min mail och sökte på "Tack för din anmälan!").

Inte blivit erbjuden någon visning än, har nästan alltid haft max på antal sökta lägenheter (5/5). Söker ej i centrala. Söker inga korttidskontrakt, stressigt att behövs flytta och hitta nya ställen.

Har fortfarande stort hopp ännu så fortsätter sökandet.

Har svenskt namn och efternamn så tror inte jag blir bortsållad. Kanske det beror på min unga ålder samt att jag är man?
Fast jobb, ok inkomst ca 30k/mån.

Har skrivit lite om mig på beskrivningen att jag inte har djur eller rökar.

Har ni några tips på om man kan göra något mer?
Citera
2022-02-18, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shopaholic-19
Jag skrev på ett förstahandskontrakt 3a i Stockholm, nära Midsommarkransen, genom HomeQ för tre veckor sedan. Jag hade då ca 850 köpoäng på HomeQ, tjänar 450+ per år och har även kopplat konto mot sambo.

Kan tipsa om att ringa till hyresvärdarna. När jag hittade en lägenhet som jag verkligen gillade så ringde jag till hyresvärden och frågade vad deras policy var, hur de valde personer och hur lägenheten var i skick osv. Efter att jag ringt samma hyresvärd 3 ggr på några veckor blev vi erbjudna ett kontrakt, 81 kvm 10 000 sek/mån. Jag tror det var en blandning av att vi hade endel köpoäng, tjänar ganska ok, vi hade ett "bra cv", har ett förstahandskontrakt på en fin tvåa i Kville (ej de nybyggda) i GBG och att jag ringde dem och pratade med dem ofta. Lägenheten i GBG fick vi genom Lägenhetsbyte, tror vi hade jävlig tur då vi hade en lägenhet i Jönköping som vi bytte med...

Jag tror faktiskt att det gör en del att höra av sig till hyresvärdarna, speciellt de mindre. Ringde balder några gånger men de var stenhårda på köpoäng.. Frågade om en två lite närmare innerstan och killen jag pratade med sa att jag minst behövde 1200 köpoäng.

Har dock aldrig fått napp i GBG när jag sökt efter 3or. Inte varit så super "på" heller.. Men behövde verkligen en lägenhet i Stockholm då sambon skall börja jobba där. Har sökt aktivt i Stockholm kanske 2 månader. If there's a will, there's a way.

Slås poängen ihop om man har medsökande sambo? Om jag har 1000 och min flickvän 1000, räknas det som en sökande med 2000 poäng?
Citera
2022-02-19, 17:03
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dropitbitch
Slås poängen ihop om man har medsökande sambo? Om jag har 1000 och min flickvän 1000, räknas det som en sökande med 2000 poäng?

Nej. Poängen slås ej ihop. Bara ekonomiskt födelaktigt att ha medsökande
Citera
2022-02-23, 18:08
Medlem
Uschlings avatar
Citat:

Grattis till lägenheten.
Det känns ju åtminstone lite hoppfullt då man läser att NÅGON öht har framgång med HomeQ i Stockholm.

Jag är i ett liknande läge som du vad gäller att jag måste hitta lägenhet snabbt som tusan i huvudstaden och har sökt i ett par månader.
I mitt fall är det att en nära anhörig har blivit allvarligt sjuk och behöver mig i närheten för att klara sin vardag och livhanken.

Vi har också sammanslagit våra personnummer för att värdarna skall räkna på bådas ekonomi och om möjligt öka chanserna.
Men det känns förtvivlat, jag söker och söker och söker som en idiot och har alltid 5/5 intresseanmälningar igång jag med, men meddelandena (om att lägenheten har reserverats till annan sökande i väntan på kontraktsskrivning) haglar in ett efter ett och tär på en.
Jag tycker själv att jag är väldigt "på" då jag söker flera objekt per dag, och mailar värdarna ibland...men kanske man gör på fel sätt?

Särskilt jobbigt är det väl kanske för att man redan har häcken full dagarna i ända.
Bostadsmarknaden i Stockholm är tyvärr ett rent helvete för somliga av oss.

Har du eller någon annan här några tips som faktiskt kan göra skillnad eller kan leda någon vart så PM´a gärna och dela med dig. Mvh
Citera
2022-03-17, 21:37
Medlem
Mokshas avatar
Hej!

Vore kul att höra lite fler uppdateringar om hur det går för er som söker på Homeq!

Någon som fått bostad?
Kötid?
Vart?
Citera
2022-03-17, 21:42
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Så 1825 är max typ. Om man varit snabb.

Jag har 1265 ködagar

Jag fick en chock när jag skulle registrera mig.
Har tydligen ca. 1650 ködagar.
Citera
2022-03-17, 21:47
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Jag skrev på ett förstahandskontrakt 3a i Stockholm, nära Midsommarkransen, genom HomeQ för tre veckor sedan. Jag hade då ca 850 köpoäng på HomeQ,

Det måste varit riktigt bra!
Citera
2022-10-03, 20:01
Medlem
Sämre än Boplats fan
Citera
2023-02-08, 18:50
Medlem
Mokshas avatar
Hej!

Hur har era erfarenheter varit utav HomeQ senaste månaderna?

Fått erbjudande?
Varit på visning?

Tydligen har denna bostadsförmedling exploderat och man skriver: ”Med närmare 10 procent av den vuxna befolkning som registrerade medlemmar har HomeQ en unik insikt om hyresrättsmarknaden.”

Dessutom skriver man följande:

”Utöver arbetet för en trygg och enkel samlingsplats för hyresbostäder innebär samarbetet även att att Fastighetsägarna rekommenderar HomeQ som uthyrningslösning för alla sina medlemmar i respektive region […]”

Man poängterar att det finns runt 9000(!) medlemsföretag!

Länk: https://www.mynewsdesk.com/se/homeq/...arbete-3230171
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in