• 1
  • 2
2016-04-25, 15:42
Medlem
Jag är med i en facebookgrupp för folk som söker bostad där en person länkade till vad som marknadsför sig som en bostadskö som på något sätt kopplar ihop alla köer, samtidigt som det inte alls kommit igång eller har särskilt mycket information på sin hemsida. Någon som vet mer om detta?
Citera
2016-04-26, 19:45
Medlem
Låter definitivt som en bluff. Om ett "företag" plötsligt lyckas få alla hyresvärdar att ingå i ett gemensamt kösystem så skulle detta ha skapat mycket stora rubriker i pressen. Antagligen vill de ha någon slags medlemsavgift för ingenting...
Citera
2016-04-26, 19:56
Medlem
Haha, sämsta försöket att smyga in reklam i forumet som jag någonsin sett!
Citera
2016-04-26, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Låter definitivt som en bluff. Om ett "företag" plötsligt lyckas få alla hyresvärdar att ingå i ett gemensamt kösystem så skulle detta ha skapat mycket stora rubriker i pressen. Antagligen vill de ha någon slags medlemsavgift för ingenting...

Tror inte det är någon bluff då LiU Innovation och Linköpings Universitet verkar ligga bakom idén. Kanske ett par studenter på universitet som vill starta något! Måste säga att det är en lysande idé, har aldrig fattat varför man ska ställa sig i 900 olika köer för olika hyresvärdar i olika städer. Mycket smidigare med en enskild plattform som kan ordna allt det. Mycket admin som inte hyresbolaget själva behöver heller om de går över till denna plattform.
Citera
2016-05-17, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paesha
Haha, sämsta försöket att smyga in reklam i forumet som jag någonsin sett!

Haha sorry, jag startade ändå tråden av ren nyfikenhet på om det var seriöst och var kanske för naiv som inte tänkte att någon från dom skulle komma in och se chansen...

Nu har det ju gått snart en månad och det är fortfarande "lanseras snart" så känner ganska direkt att det är bluff. Och lite som ovan nämnt, vore orimligt att lyckas få ihop alla hyresvärdar att gå ihop lol.
Citera
2016-05-17, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dgasgdasg
Tror inte det är någon bluff då LiU Innovation och Linköpings Universitet verkar ligga bakom idén. Kanske ett par studenter på universitet som vill starta något! Måste säga att det är en lysande idé, har aldrig fattat varför man ska ställa sig i 900 olika köer för olika hyresvärdar i olika städer. Mycket smidigare med en enskild plattform som kan ordna allt det. Mycket admin som inte hyresbolaget själva behöver heller om de går över till denna plattform.

Absolut, men samtidigt - hur rimligt är det att alla hyresvärdar samtidigt skulle ba "nä men vi hakar på och lägger ner vårt privata bostadskö" och varför har det i såfall inte blivit en större grej? Känns ytterst oseriöst, speciellt nu när det gått snart en månad och inget hänt.
Citera
2016-05-17, 23:21
Medlem
Frixys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matrixyo
Absolut, men samtidigt - hur rimligt är det att alla hyresvärdar samtidigt skulle ba "nä men vi hakar på och lägger ner vårt privata bostadskö" och varför har det i såfall inte blivit en större grej? Känns ytterst oseriöst, speciellt nu när det gått snart en månad och inget hänt.

En månad är inte så långt när man ska dra igång något. Men jag fattar ändå inte - varför skulle hyresvärdarna betala för att få tillgång till fler som söker? Det står säkert massvis med folk i kö hos varenda hyresvärd ändå. Och att slänga ut pengar i onödan verkar hyresvärdar inte gilla. Inte de jag har haft, i varje fall.

eller är de människorna i kön som ska betala? För sent på kvällen för att jag ska orka ta reda på det själv. Fullt så intresserad av fallet är jag inte.
Citera
2016-05-17, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
En månad är inte så långt när man ska dra igång något. Men jag fattar ändå inte - varför skulle hyresvärdarna betala för att få tillgång till fler som söker? Det står säkert massvis med folk i kö hos varenda hyresvärd ändå. Och att slänga ut pengar i onödan verkar hyresvärdar inte gilla. Inte de jag har haft, i varje fall.

eller är de människorna i kön som ska betala? För sent på kvällen för att jag ska orka ta reda på det själv. Fullt så intresserad av fallet är jag inte.

Jag tänker att en månad är kort tid att starta upp något, men alldeles för lång tid att hålla folk "på kroken", speciellt med så lite information. Jag själv gick in igen typ 10 dagar efter trådstarten, såg att inget hänt och tröttnade. Hade helt glömt av det egentligen tills jag hittade tråden nu.

Annars är jag helt med dig, förstår inte logiken i hur det skulle fungera om det är på riktigt.
Citera
2018-05-18, 17:08
Medlem
xorizovs avatar
Bumpar tråden. Har hittat lite mer information om HomeQ.

Fastighetstidningen har skrivit om tjänsten (2017).

Citat:
Start-up bolaget Homeq har redan tecknat avtal med Balder och andra stora bostadsbolag... Hedi Kurda och tre andra ingenjörsstudenter började göra research och har därefter byggt en webbplats som nu fått rejält genomslag hos några fastighetsägare i Linköping och Norrköping...De sökande legitimerar sig med Bank-ID vilket öppnar för automatisk koll i olika register.
http://fastighetstidningen.se/bostad...ar-konkurrens/

Det finns en kort artikel på Förvaltarforum (2017)

Citat:
Två av Linköpings stora fastighetsägare, Centrum Förvaltning och Vasaparken, investerar i proptechbolaget HomeQ som är verksamt i Linköping, Norrköping och Eskilstuna.
https://forvaltarforum.se/2017/12/08...roptech-bolag/

Linköping kommun nämner HomeQ.
http://www.linkoping.se/bygga-bo-och...svardar/homeq/
Citera
2018-05-19, 13:53
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xorizov
Bumpar tråden. Har hittat lite mer information om HomeQ.

Fastighetstidningen har skrivit om tjänsten (2017).

http://fastighetstidningen.se/bostad...ar-konkurrens/

Det finns en kort artikel på Förvaltarforum (2017)

https://forvaltarforum.se/2017/12/08...roptech-bolag/

Linköping kommun nämner HomeQ.
http://www.linkoping.se/bygga-bo-och...svardar/homeq/

Mm balder har varit med ett tag. Men det gäller bara i vissa städer.
Citera
2018-11-17, 00:29
Medlem
Bump -

Vad tycker folk idag? Bluffgrej eller faktiskt användbart?
Citera
2018-12-17, 22:15
Medlem
Mileys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noslumas
Bump -

Vad tycker folk idag? Bluffgrej eller faktiskt användbart?

Utifrån mina egna erfarenheter så finns det en viss chans att få en lägenhet via HomeQ men det är alldeles för mycket processer som man måste gå igenom innan dess.

Man måste ha ett giltigt arbetsgivarintyg som skall uppdateras 1 gång i kvartalet samt sina 3 senaste lönespecifikationer.

Jag har enbart sett AB Fastighet Balder som hyresvärd på HomeQ så det verkar ju inte vara direkt många som använder sig utav det.

Min personliga åsikt?

Värdelöst! Papphatten jag var i kontakt med på Balder i Göteborg genom HomeQ kunde knappt genomföra sitt arbete korrekt. Det känns som att Balder (och andra?) enbart använder sig utav HomeQ för att sålla bort hyresgäster som dom inte vill ha. Så om du är höginkomsttagare och vill ha en hyresrätt så kan man nog få en lägenhet relativt snabbt men är du på andra sidan spektrumet så är det mer eller mindre omöjligt.

(Ursäktar om jag bumpar en död tråd men jag hoppas att någon drar nytta utav mina erfarenheter)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in