2016-04-25, 08:17
Bannlyst
Jag menar det verkligen. Själv har jag inget behov av att ha den nyaste fetaste bilen på garageuppfarten, mitt klädkonto är obefintligt, jag köper ny mobil när den gamla går sönder, osv osv osv.
Hade alla varit som jag hade samhället gått åt helvete.
Tyvärr tror jag inte att ni kommer att få någon belöning för ert handlande i framtiden. Tror att det blir ett bryskt uppvaknande.
Finns det fler där ute likt mig som sitter på åskådarläktaren och mår bra av att inte konsumera varenda krona och är tacksam för de nyttiga idioterna som gör det?
Citera
2016-04-25, 08:43
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klippatung
Jag menar det verkligen. Själv har jag inget behov av att ha den nyaste fetaste bilen på garageuppfarten, mitt klädkonto är obefintligt, jag köper ny mobil när den gamla går sönder, osv osv osv.
Hade alla varit som jag hade samhället gått åt helvete.
Tyvärr tror jag inte att ni kommer att få någon belöning för ert handlande i framtiden. Tror att det blir ett bryskt uppvaknande.
Finns det fler där ute likt mig som sitter på åskådarläktaren och mår bra av att inte konsumera varenda krona och är tacksam för de nyttiga idioterna som gör det?

japp,
gör likadant...
Citera
2016-04-25, 08:47
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Är inte så hemskt insatt i ekonomi, men konsumtion är mig veterligen väldigt bra för BNP och sådant tjafs. Däremot tror jag att TS agerande är mer hållbart. Det konsumeras, produceras och framför allt slängs alldeles för mycket som det ser ut idag!

Bra jobbat TS.
Citera
2016-04-25, 09:31
Medlem
Klart att Klippatung* har en stooor poäng.

OM inte Lyxfälle-folket o de som lever liknande (men kan i stoort
betala för sig) inte fanns - hur många kräämaaree skulle då ha
fått slå igen och hur många jobb hade förlorats - ink i utlandet
ink kina - mycket av det som dessa lägger pengarna på är ju
Kina-skit.

* samtligit kommer osökt frågan - du som inte gör av med några
pengar - Hur Mycket Kan Du Lägga Upp På Bordet?

Om du inte kan lägga upp särskilt mycket - tja då har du ju inte
råd med/pengar till varken garageuppfart eller bil där eller fetaste mobilen

Deski har visst klädkonto - det är ju kallt i ankdammen så jag har några
pälsar så jag kan vistas ute. Hur klarar du vintrarna med ditt obefintliga klädkonto
Citera
2016-04-25, 10:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Deski

Kina-skit.

pälsar så jag kan vistas ute. Hur klarar du vintrarna med ditt obefintliga klädkonto

Det är en del, men som du misstänker är det inga jättesummor. Lärde mig leva snålt när jag pluggade och jag har fortfarande inga problem med det (3år efter avslutade studier). En orsak att jag trivs med det är att jag tror att det ekonomiska läget kommer att förändras drastiskt inom kort och då är det bra att vara van vid lite lägre standard samt att ha lite pengar undanstoppade.

Det är klart att jag lägger en del pengar på kläder, men om jag jämför mig med folk i min bekantskapskrets är det relativt lite.
Senast redigerad av klippatung 2016-04-25 kl. 10:02.
Citera
2016-04-25, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deski

Kina-skit.

Jag lever väldigt snålt därför att jag upplever att jag mår bäst av att inte söka kickarna som kommer av att köpa saker.
Min mobil är en gammal Nokia som inte går att surfa på men jag har råd att gå och köpa tio smartphones imorgon om jag vill.
Eller tjugo.
Citera
2016-04-25, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Jag lever väldigt snålt därför att jag upplever att jag mår bäst av att inte söka kickarna som kommer av att köpa saker.
Min mobil är en gammal Nokia som inte går att surfa på men jag har råd att gå och köpa tio smartphones imorgon om jag vill.
Eller tjugo.

Jag har bekanta som jag bara tycker synd om när jag ser dem konsumera upp varenda öre på onödiga prylar. Tror att det ligger mindervärdeskomplex, olycka osv bakom de värsta avarterna.
Citera
2016-04-25, 10:29
Medlem
Icke att glömma de som tar miljonlån hos banken och är slavar resten av livet för en sketen lägenhet eller hus.
"I'm not worth jack shit" och lever på ganska små medel men sparar ändå pengar varje månad samt helt skuldfri. Blir intressant och se hur medelsvensson klarar sig när räntor skenar och ekonomin blir åt helvete.
Citera
2016-04-25, 11:03
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleit
Icke att glömma de som tar miljonlån hos banken och är slavar resten av livet för en sketen lägenhet eller hus.
"I'm not worth jack shit" och lever på ganska små medel men sparar ändå pengar varje månad samt helt skuldfri. Blir intressant och se hur medelsvensson klarar sig när räntor skenar och ekonomin blir åt helvete.

Ja, det ska verkligen bli intressant. Och det är just då som man själv ska köpa på sig en fet bostad.
Citera
2016-04-25, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klippatung
Jag har bekanta som jag bara tycker synd om när jag ser dem konsumera upp varenda öre på onödiga prylar. Tror att det ligger mindervärdeskomplex, olycka osv bakom de värsta avarterna.

Jag förstår vad du menar, samtidigt försöker jag verkligen anamma inställningen att mitt sätt att leva inte är bättre än någon annans utan alla väljer den vägen som de tror leder till högsta möjliga livskvalitet för de själva, och att det finns inget som säger att det sättet jag valt måste fungera för alla andra.

Det är inte helt lätt, men ska man leva alternativt måste man också försöka vara tolerant så att man inte råkar hamna i ett utanförskap skapat av ett "jag mot de" tänk.
Citera
2016-04-25, 12:12
Medlem
FelixSotizs avatar
Jag har alltid varit lite fundersam kring varför folk orkar lägga tid och energi på vad andra gör med sina pengar. "Nu har grannen köpt ny bil igen, vad var det för fel på den förra? Vilket slöseri".
"Bettan har köpt en resa till mallis för att sola pattarna, hon var ju på Gran Canaria förra månaden. Vilket slöseri".

Jag förstår såklart att TS skriver med ironi, det finns en andemening som säger att du ska inte konsumera för mer än du har råd/behöver. I ärlighetens namn så skiter jag i vad folk gör med sina pengar, vill du skuldsätta dig för en all inclusive på kreta så fine. Har nya fälgar på din audi högre prio än sonens handbollsskola så fine. Har du en ny leksak på uppfarten som ger dig mer livskvalité så skiter jag blanka fan i hur du finansierade den. Folk har olika prioriteringar, för vissa handlar det om status, för andra handlar det om livskvalité och den tredje slår sig för pannan när andra lyxkonsumerar.
Citera
2016-04-25, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FelixSotiz
Jag har alltid varit lite fundersam kring varför folk orkar lägga tid och energi på vad andra gör med sina pengar. "Nu har grannen köpt ny bil igen, vad var det för fel på den förra? Vilket slöseri".
"Bettan har köpt en resa till mallis för att sola pattarna, hon var ju på Gran Canaria förra månaden. Vilket slöseri".

Jag förstår såklart att TS skriver med ironi, det finns en andemening som säger att du ska inte konsumera för mer än du har råd/behöver. I ärlighetens namn så skiter jag i vad folk gör med sina pengar, vill du skuldsätta dig för en all inclusive på kreta så fine. Har nya fälgar på din audi högre prio än sonens handbollsskola så fine. Har du en ny leksak på uppfarten som ger dig mer livskvalité så skiter jag blanka fan i hur du finansierade den. Folk har olika prioriteringar, för vissa handlar det om status, för andra handlar det om livskvalité och den tredje slår sig för pannan när andra lyxkonsumerar.

Nej, jag var inte ironisk. Jag är verkligen glad för att folk håller ekonomin igång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in