Citat:
Det är problematiskt när belöningen går i arv. Exempelvis i antikens Rom problemet att de fick slut på land i Italien eftersom allt hade givits bort till soldater som krigat. Det var ännu mer problematiskt i medeltidens Europa då belöningarna bestod av rätt att beskatta, samt politisk makt. Det gjorde att dynastier uppstod som inte gick att besegra inom rådande system.
Tänk dig att du vill driva företag samtidigt som din konkurrent bestämmer huruvida du har rätt att driva företag eller ej. Eller att han har rätt att bestämma hur mycket skatt du ska betala. Det enda sättet för dig att lämna din samhällsposition blir att göra revolt mot hela systemet, vilket var vad fransmännen gjorde.
Tänk dig att du vill driva företag samtidigt som din konkurrent bestämmer huruvida du har rätt att driva företag eller ej. Eller att han har rätt att bestämma hur mycket skatt du ska betala. Det enda sättet för dig att lämna din samhällsposition blir att göra revolt mot hela systemet, vilket var vad fransmännen gjorde.
1) Det var rättigheter + skyldigheter.
2) Det handlar om selektiv avel en blodslinje som har sysslat med maraton löpning i 5 generationer har bättre förutsättningar för maraton löpning än en blodslinje där alla har varit feta i 5 generationer eller hur?
Citat:
Innan detta så hade privilegierna försvunnit. Det var ingen person som köpte en kvadratmeter land i Skottland och fick något utöver en titel. Varken rätt att beskatta sin kvadratmeter eller bygga något där. Det var alltså att privilegierna försvann som urholkade systemet, att folk köper en kvadratmeter land i Skottland och får hem ett paper där det står att de är Lord of X är ett senare fenomen.
Jag har ingen aning om när privilegierna försvann min poäng är att massor med folk köpte titlar så det är ingen big deal.
Citat:
Här visar du på stor okunskap. I alla samhällen har högre klasser handlat om privilegier. Från antikens Rom, Egypten och Grekland till Indien, medeltida Europa och dagens Mellanöstern. Det handlar om att stå något över straffrätten, ha politisk makt, samt vara den enda som har rätt att äga vissa saker, t.ex. fabriker eller land.
No dude 95% av överklassen har aldrig haft några privilegier som underklassen inte har haft.
Citat:
Överklass i olika samhällen har alltid använd sig av olika former av lyx för att visa att de är högt placerade på samhällshierarkin. Från stora saker som transport, till små saker som mat. Ett exempel är gelén Bar-le-duc som den franska adeln åt. Det är röda vinbär där de små kärnorna plockats ut för hand. Efter revolutionen slutade de tillverka gelén då vanligt folk inte hade råd med den, men gissa vad? Idag tillverkar de den eftersom vem som helst har råd med den idag.
Vad pratar du om?
Citat:
Det är där skon klämmer för många som tror sig vara en modern överklass i Sverige. Att vem som helst har möjlighet att skaffa de saker som tidigare bara var för överklassen. Det har givit upphov till en massa påhittade historier om en förment underklass. Bland annat den klassiska historien om bonden som odlar lök i parkettgolvet. Den historian handlar egentligen om en krympande överklass som ser bönder flytta in i deras städer och deras rädsla för att bonden ska förfula deras levnadsrum genom att inte förstå sådant som att man inte odlar lök i en lägenhet.
1) Vilka saker är bara för överklassen?
2) Ja underklass människor är fula och borde bo i sina egna städer. Vad är problemet?
Citat:
Det är ungefär samma sak din historia om kebabpizza och kungabesök går ut på. Din egen osäkerhet. För det första finns det ingen som anser en kebabpizza är gourmetmat, du kan leta land och rike runt, men det finns ingen i någon samhällsklass som anser att en kebabpizza är fin lyxmat, precis som det inte finns en enda person som odlar lök i parkettgolvet. För det andra hittar du gourmander sprida över hela samhället. Det är fullt möjligt för vem som helst som är matintresserad att laga riktig gourmetmat.
Jag talar om representation? Det som ni tycker är lyx är vanlig artighet. Tänk på Nobelmiddagen skulle det vara samma sak om det serverades pizza och öl och alla kom dit i jeans och t-shirt?
Citat:
Självklart. Men det är inte konstigare än att en supersportbil har två säten. Det andra sätet är till för att man ska visa upp sin bil för andra. Det vore ju riktigt konstigt att skaffa en stor herrgård, eller att ha en romersk villa och sedan sitta där själv med sin familj där.
Alltså är det inget speciellt att ha en herrgård eller hur? Det är bara en extra stor villa som man har för att man har gäster ofta. Så hur är det nån sorts "lyx"?
Citat:
Ramarna har minskat kraftigt. Detta anses idag smaklöst: http://www.kenney-mencher.com/pic_old/classic_early_christian_byzantine/Parthenon_Reconstruction_Painted.jpg
Det är ju en offentlig byggnad vad pratar du om?
Ja så är det.
Citat:
Ja, precis, det är min poäng. Idag är det enormt lätt att bli accepterad i olika grupper. Du kan väcka ett bilintresse inom dig, köpa en gammal amerikanare och åka iväg till Power Big Meet och bli accepterad nästan omedelbart. Efter ett kort tag har du liknande klädstil och omöjlig att särskilja från resten.
Låt mig ställa en motfråga. Hur sannolikt är det att någon på Power Meet går fram till någon annan och säger "jag har inte sett dig här tidigare än 2014, du är inte riktig raggare, vad gör du här?"?
Låt mig ställa en motfråga. Hur sannolikt är det att någon på Power Meet går fram till någon annan och säger "jag har inte sett dig här tidigare än 2014, du är inte riktig raggare, vad gör du här?"?
1) Men alla kan bli accepterade i överklassen. Det är inte samma sak som att vara överklass.
2) Du kan gå på vilket överklass event som helst och ingen kommer att ifrågasätta vad du gör där.
Citat:
Om det nu skulle finnas någon som härstammade från en gammal överklassläkt och de har i sitt grundbeteende att försöka dra så lite uppmärksamhet till sig själv, då beror det på att utrensning av överklassen skett och det enda sättet för dem att överleva var just att inte visa upp för mycket. Då kan man inte tala om att nuvarande generation längre är överklass. Det är ungefär som att säga att människor är djur eftersom vi härstammade från djur.
Vilka filmer har du tittat på?
Senast redigerad av Babianen 2016-08-24 kl. 17:50.
Senast redigerad av Babianen 2016-08-24 kl. 17:50.