2016-04-24, 11:54
Medlem
Hej.
Har haft ett stort problem under nästan hela min livstid.
Jag överanalyserar nästan allting men det är något jag kommit på nu under de senaste åren.
Jag är 23 år gammal och pallar snart inte mer för det är en sak som tär mig enormt.
Jag överanalyserar tillexempel ett matteproblem, det kan vara en enkel uträkning men jag gör det så mycket värre då jag tänker för mkt och överanalyserar hela talet.
Men det värsta är nog när det kommer till relationer eller folk som jag tycker mycket om. Där överanalyserar jag e exakt allting.
Om vi säger att någon jag träffar skickar en låt till mig som jag ska lyssna på, då måste jag söka upp lyrics o allt och tänker att denna låt är ett meddelande från personen till mig om sina känslor för mig.
Eller om personen jag träffar kanske inte svarar på ett sms (glömt bort det) eller så, då börjar jag gå tillbaka och läsa allt vi skrivit om för att se om jag skrev något dåligt som gjorde att personen inte svarar. Börjar fylla på med ångest direkt.
Detta börjar bara bli riktigt jobbigt nu. Hur fan ska jag göra för att bli av med detta? Pallar inte gå o överanalyserar allt hela tiden..... någon som har tips o råd eller varit med om liknande? Hjälp!
Citera
2016-04-24, 12:09
Medlem
Browngreeneyess avatar
Det är en fantastisk förmåga att kunna analysera faktiskt inte alla som kan det. Men många vet inte hur dom ska använda den. Begränsa analyserande till dom situationer du behöver analysera. Till exempel vid studier är det bra att kunna analysera använd förmågan där. Analys förmågan gör sig mer lämpad där en att analysera ett sms?... ställ saker i proportion till varandra också... ett försenat svar på ett sms.. hur viktigt är det egentligen? Helt enkelt.. Hitta på rätt situationer som kräver analys.... över analysering ger så klart ångest... men avled dig själv när du börjar så.. t.ex. när du börjar med försenat svar på sms att analysera.. gå ut på en promenad eller läs nyheterna.. du kanske är understimulerad och hjärnan vill jobba på och hittar ett sms att bita i... låter också som du är lite orolig... slappna av... och det här med relationer är komplicerat och man är två i en relation... man kan inte mer än att vara den bästa varianten av sig själv... sen får väl folk gilla det eller inte... det viktigaste är att du själv gillar dig... (under förutsättningen att man inte skadar någon annan)... hoppas råden var till någon nytta
Citera
2016-04-24, 12:44
Medlem
Jag var precis som dig tidigare, överanalyserade verkligen allt. Mitt självförtroende var lite sämre förut och då analyserade jag allting som hände och undrade vad som egentligen var baktanken, och jag var inställd på att det alltid var något negativt.

Men nu på senare tid har självförtroendet stigit, (inom just detta område iaf) och därför blir det inte att jag överanalyserar lika mycket längre utan antar att om någon svarar segt på ett sms är det antagligen för att nånting kommit emellan och inte för att personen i fråga inte vill prata med mig.

Men som någon annan skrev är det också en väldigt användbar förmåga och detta är nånting du ska försöka ta vara på!

Antar att detta blev riktigt luddig läsning men det jag kan rekommendera är att försöka bättre på självförtroendet så kommer det inte vara ett lika stort problem. Börja träna, gå ut på krogen och ragga tjejer, går det bra ger det dig en rejäl självförtroendeboost.
Citera
2016-04-24, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taggadkanin
Börja träna, gå ut på krogen och ragga tjejer, går det bra ger det dig en rejäl självförtroendeboost.
Ja, eller vad fan som helst, för att byta fokus eller miljö. Gå en lång promenad, säg hej till en tjej du inte känner, ge en komplimang till en söt snabbköpskassörska, planera en språkresa till kuba. Räcker väl med att du godkänd i vad det nu är du pluggar? Kunskap, analyser, behöver tid att sjunka in, sättas samman med andra erfarenheter.. Sprid riskerna, lägg inte alla ägg i en korg..
Senast redigerad av funderande 2016-04-24 kl. 12:54.
Citera
2020-03-24, 13:00
Medlem
Du har nog ADHD/add.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här