Citat:
Ursprungligen postat av
sailing.brand
Tack!
Hur kan man förbereda sig bäst inför säkerhetskontroll provet? Något man ska vara extra påläst om?
Generellt sätt, hur brukar uppkörningen på ett ungefär se ut på Gillinge? Vilka vägar och etc?
Jag har nämligen tre körlektioner kvar och har inte kört på motorväg och backat i lastkajen. Jag känner mig dock alltmer bekväm med lastbilen jag kör med. Det känns mer och mer naturligt och trevligare för instruktören också.
Jag har bokat idag uppkörningen i Gillinge då den var den tidigaste tiden som fanns. Låt oss att trafikskolan är OK med att jag själv bokade uppkörningen.
Uppkörningen kommer att börja med att inspektören från Trafikverket ber dig göra en fullständig säkerhetskontroll. Yttre och inre.
Efter att detta är genomfört, kan inspektören tillexempel plocka fram kopian på lastbilens regbevis och be dig räkna ut hur mycket du får lasta på en BK3 väg. Det kan även komma ett moment där du skall backa till kaj som på Gillinge består av ett gäng lastpallar upptravade.
Inspektören kan även lägga fokus på lastsäkring och be dig att förklara olika typer av lastsäkringar och vad som är bäst när osv.
Sen är det dags för körning. Antingen vill inspektören att du kör bort mot Åkersberga eller så blir det Täby Kyrkby eller Vallentuna.
Vägarna är noga uträknade och innehåller i princip alla moment som kan inträffa och som du ska kunna hantera. Jag fick köra till Åkersberga. Hittar helt ok där men ändå blev körning i diverse cirkulationsplatser längs 276:an. Körning i genom trånga vägarbeten. Körning på fyrfältsväg och motorväg, körning i villaområden som är trånga osv.
Väl tillbaka kommer du få besked om hur det gick under förutsättning att du inte kuggat något under säkerhetskontrollen eller körningen.