2016-06-08, 20:18
Medlem
Kumhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sailing.brand
Någon som har gjort uppkörningen i Gillinge eller Uppsala?

Det börjar bli dags att göra uppkörningen. Jag har fortfarande några körlektioner kvar.

På uppkörningen, måste man köra genom manuell växling så att de ser att jag kan även köra manuellt?

Brukar de testa ens förmåga att backa i en lastkaj?

Jag kör nämligen en Volvo FH.
Du får köra i automat-läge på I-shift men du kan bli ombedd att köra manuellt för att visa att du kan det.
Backning ingår alltid vid uppkörning, kan vara lastkaj eller backning i korsning.
Citera
2016-06-13, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumho
Du får köra i automat-läge på I-shift men du kan bli ombedd att köra manuellt för att visa att du kan det.
Backning ingår alltid vid uppkörning, kan vara lastkaj eller backning i korsning.
Tack!

Hur kan man förbereda sig bäst inför säkerhetskontroll provet? Något man ska vara extra påläst om?

Generellt sätt, hur brukar uppkörningen på ett ungefär se ut på Gillinge? Vilka vägar och etc?

Jag har nämligen tre körlektioner kvar och har inte kört på motorväg och backat i lastkajen. Jag känner mig dock alltmer bekväm med lastbilen jag kör med. Det känns mer och mer naturligt och trevligare för instruktören också.

Jag har bokat idag uppkörningen i Gillinge då den var den tidigaste tiden som fanns. Låt oss att trafikskolan är OK med att jag själv bokade uppkörningen.
Citera
2016-06-14, 19:36
Medlem
Puggens avatar
Citat:
Tack!

Hur kan man förbereda sig bäst inför säkerhetskontroll provet? Något man ska vara extra påläst om?

Generellt sätt, hur brukar uppkörningen på ett ungefär se ut på Gillinge? Vilka vägar och etc?

Jag har nämligen tre körlektioner kvar och har inte kört på motorväg och backat i lastkajen. Jag känner mig dock alltmer bekväm med lastbilen jag kör med. Det känns mer och mer naturligt och trevligare för instruktören också.

Jag har bokat idag uppkörningen i Gillinge då den var den tidigaste tiden som fanns. Låt oss att trafikskolan är OK med att jag själv bokade uppkörningen.

Uppkörningen kommer att börja med att inspektören från Trafikverket ber dig göra en fullständig säkerhetskontroll. Yttre och inre.

Efter att detta är genomfört, kan inspektören tillexempel plocka fram kopian på lastbilens regbevis och be dig räkna ut hur mycket du får lasta på en BK3 väg. Det kan även komma ett moment där du skall backa till kaj som på Gillinge består av ett gäng lastpallar upptravade.
Inspektören kan även lägga fokus på lastsäkring och be dig att förklara olika typer av lastsäkringar och vad som är bäst när osv.

Sen är det dags för körning. Antingen vill inspektören att du kör bort mot Åkersberga eller så blir det Täby Kyrkby eller Vallentuna.

Vägarna är noga uträknade och innehåller i princip alla moment som kan inträffa och som du ska kunna hantera. Jag fick köra till Åkersberga. Hittar helt ok där men ändå blev körning i diverse cirkulationsplatser längs 276:an. Körning i genom trånga vägarbeten. Körning på fyrfältsväg och motorväg, körning i villaområden som är trånga osv.

Väl tillbaka kommer du få besked om hur det gick under förutsättning att du inte kuggat något under säkerhetskontrollen eller körningen.
Citera
2016-06-19, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puggen
Uppkörningen kommer att börja med att inspektören från Trafikverket ber dig göra en fullständig säkerhetskontroll. Yttre och inre.

Efter att detta är genomfört, kan inspektören tillexempel plocka fram kopian på lastbilens regbevis och be dig räkna ut hur mycket du får lasta på en BK3 väg. Det kan även komma ett moment där du skall backa till kaj som på Gillinge består av ett gäng lastpallar upptravade.
Inspektören kan även lägga fokus på lastsäkring och be dig att förklara olika typer av lastsäkringar och vad som är bäst när osv.

Sen är det dags för körning. Antingen vill inspektören att du kör bort mot Åkersberga eller så blir det Täby Kyrkby eller Vallentuna.

Vägarna är noga uträknade och innehåller i princip alla moment som kan inträffa och som du ska kunna hantera. Jag fick köra till Åkersberga. Hittar helt ok där men ändå blev körning i diverse cirkulationsplatser längs 276:an. Körning i genom trånga vägarbeten. Körning på fyrfältsväg och motorväg, körning i villaområden som är trånga osv.

Väl tillbaka kommer du få besked om hur det gick under förutsättning att du inte kuggat något under säkerhetskontrollen eller körningen.

Hur mycket av uppkörningen skedde på trånga platser?
Citera
2016-06-21, 16:39
Medlem
CommanderShepards avatar
Kolla läckage i bromssystemet, lastbil säkerhetskontroll.

Tjena! Det är som så att jag ska göra uppkörning på C om två timmar och sitter och pluggar funkfrågorna just nu, när jag plötsligt fick ett väldigt hjärnsläpp! När man kollar läckage på bromsarna (det första man gör vid invändiga kontrollen antar jag) så håller man ner pedalen i 30 sekunder med motorn avstängd. Mitt hjärnsläpp är då om man drar ur handbromsen eller inte när man håller ned pedalen?

Jag kör vanligtvis buss om dagarna och jag kom att tänka på att om jag drar ur handbromsen på bussen när motorn är avstängd så kommer det att ljuda en himla massa larm!

Men jag har för mig att jag drog ur handbromsen senaste gången jag gjorde säkerhetskontroll på lastbil, men jag kommer helt enkelt inte ihåg.. Och det känns klantigt om jag skulle misslyckas med uppkörningen p g a det!

Har testat googla men blir inte mycket smartare av det, min bror som kör lastbil kommer inte heller ihåg när jag frågade honom..

Tack snälla för hjälp!
Citera
2016-06-21, 17:06
Medlem
SilentVictorys avatar
Har du verkligen testat google?

Citat:
Kontrollera sen om det finns läckage i bromssystemet. Trampa på fotbromsen, lägg ur parkeringsbromsen och tryck in spärrventilen. Stäng sen av motorn men håll kvar fotbromsen nedtryckt i cirka en minut. Ha fönstret öppet så att du kan lyssna bättre, det ska inte pysa ut luft ur systemet och manometrarna som visar bromstrycket ska inte sjunka. Efter en minut kan du lägga i parkeringsbromsen och släppa fotbromsen.
http://www.lastbilsteori.se/sakerhet.html
Citera
2016-06-21, 17:08
Medlem
CommanderShepards avatar
Riktigt dålig på att googla är jag tydligen, jag spanade in körkortsboken också där det stod samma sak, tack så mycket då känner jag mig genast lite lugnare. =)
Citera
2016-06-24, 10:02
Medlem
Hej,

En fråga kring säkerhetskontrollen som skall utföras på uppkörningen. Min typiska säkerhetskontroll som utförs före körningen, exkluderar kontroll av färdskrivare.

Jag har nu framför mig boken för säkerhetskontrollfrågor, " Har du Kollen , Utökad säkerhetskontroll". Vid slutet av boken, finns en "checklista " för säkerhetskontrollen enligt trafikverkets underlag och i den checklista står färdskrivare också.

Ni som har gjort uppkörningen, brukar säkerhetskontroll relaterade till färdskrivare också komma? - Min trafikskollärare har inte ens genomgått den med mig.

Vidare i den säkerhetskontroll jag fick utav min lärare, kontroll av färdskrivare finns inte alls med i listan.

Det vore högst intressant att läsa era synpunkter om ovan.
Citera
2016-06-24, 12:19
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Hej,

En fråga kring säkerhetskontrollen som skall utföras på uppkörningen. Min typiska säkerhetskontroll som utförs före körningen, exkluderar kontroll av färdskrivare.

Jag har nu framför mig boken för säkerhetskontrollfrågor, " Har du Kollen , Utökad säkerhetskontroll". Vid slutet av boken, finns en "checklista " för säkerhetskontrollen enligt trafikverkets underlag och i den checklista står färdskrivare också.

Ni som har gjort uppkörningen, brukar säkerhetskontroll relaterade till färdskrivare också komma? - Min trafikskollärare har inte ens genomgått den med mig.

Vidare i den säkerhetskontroll jag fick utav min lärare, kontroll av färdskrivare finns inte alls med i listan.

Det vore högst intressant att läsa era synpunkter om ovan.
Självklart ska färdskrivaren ingå i säkerhetskontrollen!
Du ska kolla så det finns minst tre pappersrullar till den, kolla så den är besiktigad och plomberad och fungerar, bl.a. Den ska dessutom vara inställd på annat arbete under tiden du gör din säkerhetskontroll.

Din körskollärare verkar vara helt inkompetent och du borde byta körskola.
Citera
2016-06-24, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Du ska kolla så det finns minst tre pappersrullar till den, kolla så den är besiktigad och plomberad och fungerar, bl.a. Den ska dessutom vara inställd på annat arbete under tiden du gör din säkerhetskontroll.

Hmm...

Du har en poäng.

Jag går egentligen på Ellströms trafikskola i Märsta. Jag hade läste en recension på nätet vilket fick mig välja den pga priset.

Jag har köpt två körlektioner till så jag har nu totalt 5 körlektioner kvar tills jag gör uppkörningen.

Det är bra att jag ställde frågan här. Ska under helgen försöka kolla upp hur man kan göra kontroll och hur man ska ställa färdskrivaren.

Jag ska även jobba på frågorna som finns i den utökade säkerhetskontroll.

Ska posta mina svar här så att dessa kan diskuteras med er alla, vilket kommer hjälpa många andra som försöker ta C kortet.
Citera
2016-06-25, 00:09
Medlem
Trådar sammanfogade
//moderator
Citera
2016-06-25, 01:03
Medlem
Zteffen81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis

Skämtar du med mig? Nu var det ett bra tag sedan jag tog C-kortet men vad i helvete? Hur strängt ska det bli? Tre paplersrullar till den digitala färdskrivaren? Eller menar du tre blad till den analoga färdskrivaren?

Säkerhetskontrollen är ju det första man gör. Man behöver knappast ställa in den på övrigt arbete då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in