2016-05-15, 10:48
Medlem
Denna fråga...

Citat:

Kan du lita på de tekniska hjälpmedel som kan finnas i din lastbil?

Svarsalternativ :

A) Ja

B) Nej.

Svaret är Nej.

Det är alltid roligt med sådana frågor som lämnar mycket luckor kvar... Hur definerar man exempelvis vad "tekniska hjälpmedel" är? Är en bränslemätare en teknisk hjälpmedel ?

Vad klassas som tekniska hjälpmedel?
Citera
2016-05-15, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sailing.brand
En fråga kring hur mycket lasten får väga.

Jag fick denna bild: http://oi64.tinypic.com/28kk3fq.jpg

Tre svarsalternativ och A) är korrekt.

A) Lasten får väga högst 4340 kg
B). Lasten får väga högst 5420 kg
C) lasten får väga högst 5860 kg

Jag har valt B) som var fel. Hur kan korrekta svaret vara 4340kg ?

När jag tittar igen på bilden... Blir jag mer överraskad att svaret blir 4340kg och inte 5420 kg.

Jag tar det lägsta tonnagen, alltså F1 totalvikt på 11,280 kg minus tjänstevikten och får 5420 kg.

Hur kan korrekta svaret vara 4340 kg?

Någon kunnig som kan hjälpa till?
Citera
2016-05-15, 23:27
Medlem
toby79s avatar
Citat:
När jag tittar igen på bilden... Blir jag mer överraskad att svaret blir 4340kg och inte 5420 kg.

Jag tar det lägsta tonnagen, alltså F1 totalvikt på 11,280 kg minus tjänstevikten och får 5420 kg.

Hur kan korrekta svaret vara 4340 kg?

Någon kunnig som kan hjälpa till?

Frågan i sig är enkel, men det ges ingen information om aktuellt förhållande mellan axel 1 och 2. Själv ska jag kunna detta och likaså en bekant som också ska kunna detta, men just nu går vi bet båda två. Jag kan återkomma om jag ser något nytt. Men så här långt lutar det åt att frågan är felställd. BK kan man skippa helt och även vad tillverkaren angett som max belastning. Enligt oss så ryms allt inom lagstiftningen.

Vi saknar uppgift om förhållande mellan axel 1 och 2. Visste vi det så kunde vi ta fram lastvikten. Är du säker på att hela frågan är citerad?
Det är inte så att du kan berätta vilket serienummer frågan har hos STR? Brukar vara 6-7siffrigt nummer i astra web.
Citera
2016-05-15, 23:32
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Denna fråga...

Svarsalternativ :

A) Ja

B) Nej.

Svaret är Nej.

Det är alltid roligt med sådana frågor som lämnar mycket luckor kvar... Hur definerar man exempelvis vad "tekniska hjälpmedel" är? Är en bränslemätare en teknisk hjälpmedel ?

Vad klassas som tekniska hjälpmedel?
Det är nej. Ditt ansvar som förare väger tyngre. Teknik kan alltid fela och ska ses som ett hjälpmedel.
Varje årsmodell matas full av nya tekniska hjälpmedel som är jättebra när de fungerar, men om de inte gör de så får det konsekvenser.

Du behöver inte veta vilka, men det kan vara varning för ljus, ABS, SRS, anti kollision (har annat namn) osv. Du som förare måste veta att skiten funkar helt enkelt.

Tankmätaren är ett tekniskt hjälpmedel,, absolut. Toppa upp tanken så vet du garanterat att tanken är fylld. Eller gör en visuell inspektion av den.
Citera
2016-05-16, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Frågan i sig är enkel, men det ges ingen information om aktuellt förhållande mellan axel 1 och 2. Själv ska jag kunna detta och likaså en bekant som också ska kunna detta, men just nu går vi bet båda två. Jag kan återkomma om jag ser något nytt. Men så här långt lutar det åt att frågan är felställd. BK kan man skippa helt och även vad tillverkaren angett som max belastning. Enligt oss så ryms allt inom lagstiftningen.

Vi saknar uppgift om förhållande mellan axel 1 och 2. Visste vi det så kunde vi ta fram lastvikten. Är du säker på att hela frågan är citerad?
Det är inte så att du kan berätta vilket serienummer frågan har hos STR? Brukar vara 6-7siffrigt nummer i astra web.
Hej,

Jag gör frågorna via elevcentralen. Det är nummer 11028 som står inom parantes för frågan jag ställde.
Citera
2016-05-16, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Det är nej. Ditt ansvar som förare väger tyngre. Teknik kan alltid fela och ska ses som ett hjälpmedel.
Varje årsmodell matas full av nya tekniska hjälpmedel som är jättebra när de fungerar, men om de inte gör de så får det konsekvenser.

Du behöver inte veta vilka, men det kan vara varning för ljus, ABS, SRS, anti kollision (har annat namn) osv. Du som förare måste veta att skiten funkar helt enkelt.

Tankmätaren är ett tekniskt hjälpmedel,, absolut. Toppa upp tanken så vet du garanterat att tanken är fylld. Eller gör en visuell inspektion av den.

Jag misstänkte att svaret kunde vara det du beskrev i ditt inlägg ovan.

Det är som att backa. Även om någon hjälper till med backandet, så är det endast föraren som står för kosekvenserna.

Man kan inte skylla på tekniken...för bränsletanken kan man alltid ta en pinne och föra ned den i tanken och se om det finns något. Så gjorde vi för grävmaskinen när morgon dagens tillsyn visade att någon glömde sätta tillbaka locket på tanken.
Citera
2016-05-16, 11:14
Medlem
Kumhos avatar
Citat:
En fråga kring hur mycket lasten får väga.

Jag fick denna bild: http://oi64.tinypic.com/28kk3fq.jpg

Tre svarsalternativ och A) är korrekt.

A) Lasten får väga högst 4340 kg
B). Lasten får väga högst 5420 kg
C) lasten får väga högst 5860 kg

Jag har valt B) som var fel. Hur kan korrekta svaret vara 4340 kg ?
Lösningen är följande.
Lastbilen i frågan har två axlar, därför måste du följa det övre förbudsmärket som begränsar axeltrycket till max 6 ton.
Lastbilens främre axel klarar av ett tryck på 4200 kg, den bakre klarar av 7400 kg men är i denna fråga begränsad till 6000 kg.

Fram 4200 + Bak 6000 = 10200 kg

10200 - Tjänstevikt 5860kg = 4340kg

Frågor på det?
Senast redigerad av Kumho 2016-05-16 kl. 11:18.
Citera
2016-05-16, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumho
Lösningen är följande.
Lastbilen i frågan har två axlar, därför måste du följa det övre förbudsmärket som begränsar axeltrycket till max 6 ton.
Lastbilens främre axel klarar av ett tryck på 4200 kg, den bakre klarar av 7400 kg men är i denna fråga begränsad till 6000 kg.

Frågor på det?

Förklaringen var väldigt bra.

Tack!

Då vet jag vart jag tänkte fel.

Hur många C kort frågor kommer det i C teoriprovet?

Körläraren säger det kan vara en 80%-20%. Gör man repetitionsfrågorna på elevcentralen kommer det upp mestadels B kort frågor.
Citera
2016-05-16, 12:28
Medlem
Kumhos avatar
Citat:
Förklaringen var väldigt bra.

Tack!

Då vet jag vart jag tänkte fel.

Hur många C kort frågor kommer det i C teoriprovet?

Körläraren säger det kan vara en 80%-20%. Gör man repetitionsfrågorna på elevcentralen kommer det upp mestadels B kort frågor.

Fördelningen av frågor på provet är enligt följande

1. Fordonskännedom/manövrering 10 st
2. Miljö 5 st
3. Trafiksäkerhet 15 st
4. Trafikregler 20 st
5. Personliga förutsättningar 5 st

Svårt att säga hur många som är C specifika men del 1 är sannolikt 100% C.
Citera
2016-05-16, 21:45
Medlem
Citat:
Fördelningen av frågor på provet är enligt följande

1. Fordonskännedom/manövrering 10 st
2. Miljö 5 st
3. Trafiksäkerhet 15 st
4. Trafikregler 20 st
5. Personliga förutsättningar 5 st

Svårt att säga hur många som är C specifika men del 1 är sannolikt 100% C.
Tack!

Har inbokat teoriprovet till den 28 Maj.
Citera
2016-05-29, 02:33
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Lösningen är följande.

Frågor på det?
Jättebra! Då rätades det ut även för mig också.
Citera
2016-06-07, 05:43
Medlem
Någon som har gjort uppkörningen i Gillinge eller Uppsala?

Det börjar bli dags att göra uppkörningen. Jag har fortfarande några körlektioner kvar.

På uppkörningen, måste man köra genom manuell växling så att de ser att jag kan även köra manuellt?

Brukar de testa ens förmåga att backa i en lastkaj?

Jag kör nämligen en Volvo FH.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in