Flashback bygger pepparkakshus!
2016-04-23, 14:16
Medlem
Blommandagens avatar
Hypotetiskt scenario: Jag har några miljoner i aktier och aktiefonder i en vanlig aktiedepå hos SEB. Tillgångarna fick jag i dopgåva av min gamla mormor och nästan hela beloppet är därför vinst, och om jag säljer av det måste jag skatta bort 30 %. Dessutom betalar jag skatt på aktieutdelningar.

Nu vore det smidigt om jag kunde flytta till ett varmare och friare land där jag kan sälja mina aktier utan att behöva skatta (jag kommer inte att ha någon koppling till Sverige). Dock så gäller den s.k. 10-års-regeln, och skatteverket kommer att hugga svensk skatt av mig om jag säljer inom 10 år. 10-års-regeln kan dock trumfas om Sverige har ett dubbelbeskattningsavtal med landet i fråga, om jag har förstått det rätt. Min fråga blir således: Vilket/vilka land borde jag flytta till för att smidigast komma runt svensk kapitalvinstskatt när jag säljer mina aktier?

Jag har försökt sätta mig in i dubbelbeskattningsavtalet för Belgien, och som jag förstår det skulle jag betala Belgisk skatt på aktieutdelningen om jag flyttade dit (vilket inte blir så stor skillnad). Det skulle dröja 5 år innan svenska skatteverket slutar bry sig om kapitalvinstskatt (efter vilket jag bara betalar den sköna Belgiska noll-procentiga skatten). Helt klart attraktivt, men går det att få det bättre?
Citera
2016-04-25, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blommandagen
Hypotetiskt scenario: Jag har några miljoner i aktier och aktiefonder i en vanlig aktiedepå hos SEB. Tillgångarna fick jag i dopgåva av min gamla mormor och nästan hela beloppet är därför vinst, och om jag säljer av det måste jag skatta bort 30 %. Dessutom betalar jag skatt på aktieutdelningar.

Nu vore det smidigt om jag kunde flytta till ett varmare och friare land där jag kan sälja mina aktier utan att behöva skatta (jag kommer inte att ha någon koppling till Sverige). Dock så gäller den s.k. 10-års-regeln, och skatteverket kommer att hugga svensk skatt av mig om jag säljer inom 10 år. 10-års-regeln kan dock trumfas om Sverige har ett dubbelbeskattningsavtal med landet i fråga, om jag har förstått det rätt. Min fråga blir således: Vilket/vilka land borde jag flytta till för att smidigast komma runt svensk kapitalvinstskatt när jag säljer mina aktier?

Jag har försökt sätta mig in i dubbelbeskattningsavtalet för Belgien, och som jag förstår det skulle jag betala Belgisk skatt på aktieutdelningen om jag flyttade dit (vilket inte blir så stor skillnad). Det skulle dröja 5 år innan svenska skatteverket slutar bry sig om kapitalvinstskatt (efter vilket jag bara betalar den sköna Belgiska noll-procentiga skatten). Helt klart attraktivt, men går det att få det bättre?

En möjlig lösning är följande. Flytta alla tillgångar till ett AB. Du kan göra en underprisöverlåtelse för 100.000 sek. Detta är fastställt i svensk lag och EU-rätt. Sedan kan du flytta utomlands - gärna utanför EU och helst till ett land som har 0% skatt på intäkter ifrån ett annat land (Ex. Filippinerna).

Sedan startar du ett bolag på Cypern och flyttar alla tillgångar ifrån ditt svenska bolag till Cypern. Detta är helt tillåtet pga av den fria etableringsrätten inom EU. Stäng sedan ned ditt svenska bolag och allt annat som knyter dig till Sverige.

Du kan sedan ta ut utdelningar ifrån det Cypriotiska bolaget till 0% i skatt. Dock bör du inte tömma det Cypriotiska bolaget för snabbt. Då ligger det inom lagen för skatteflykt. Men annars är det ett ganska så vitt upplägg! Men det är så klart viktigt att du verkligen flyttar utomlands.
Citera
2016-04-25, 14:15
Medlem
Blommandagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterboras
TEXT

Det låter som ett bra upplägg! När jag läser igenom din text verkar det inte vara alltför svårt att genomföra själv, behöver jag anlita professionell hjälp? Vem ringer jag isåfall? Nordea?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in