Citat:
Ursprungligen postat av
Hellhounddog
I förrgår kapades mitt facebook-konto. Jag bytte då lösenord och säkrade mitt facebook-konto. Inatt när jag var inloggad på facebook och läste märkte jag plötsligt, att bakgrunden till flikraden längst upp hade en annorlunda färg. Funderade inte så mycket över det, men när jag något senare loggade ut och stängde webbläsarfönstren, så upptäckte jag orsaken: webbkameran var igång och jag såg mig själv i ett stort fönster på skrivbordet. Har ingen aning om hur länge den hade filmat mig. Kan en webbkamera gå igång av sig själv, t.ex. p.g.a. någon bugg i Windows? Jag använder aldrig webbkameran, vet inte ens hur man startar den. Misstänker att någon kontrollerar min dator men fattar inte hur, borde inte brandväggarna skydda mot sådant? Bör jag polisanmäla det hela eller är det säkrare att undvika polisen (om någon fjärrstyr min dator så vet jag inte vad denne mer kan ha ställt till med; kanske kan denne t.ex. ha överfört olagliga filer till någon dold mapp på min hårddisk; jag kan nästan ingenting om datorer och har ingen aning om vad det är möjligt att ställa till med)?
Du kan malwareskanna datorn eller ominstallera, det senare är säkrare.
Återställ routern,gå igenom dess säk.inställningar, uppdatera mjukvaran samt byt lösen.
Förutsätt att all info på datorn kan ha blivit stulen och agera därefter.
Brandväggarna?...har du fler än en?
Skaffa bättre skydd i form av en riktigt bra Bv samt Av och ett keylogging skydd. Det finns bra gratis!