Flashback bygger pepparkakshus!
2016-04-23, 05:10
Medlem
I förrgår kapades mitt facebook-konto. Jag bytte då lösenord och säkrade mitt facebook-konto. Inatt när jag var inloggad på facebook och läste märkte jag plötsligt, att bakgrunden till flikraden längst upp hade en annorlunda färg. Funderade inte så mycket över det, men när jag något senare loggade ut och stängde webbläsarfönstren, så upptäckte jag orsaken: webbkameran var igång och jag såg mig själv i ett stort fönster på skrivbordet. Har ingen aning om hur länge den hade filmat mig. Kan en webbkamera gå igång av sig själv, t.ex. p.g.a. någon bugg i Windows? Jag använder aldrig webbkameran, vet inte ens hur man startar den. Misstänker att någon kontrollerar min dator men fattar inte hur, borde inte brandväggarna skydda mot sådant? Bör jag polisanmäla det hela eller är det säkrare att undvika polisen (om någon fjärrstyr min dator så vet jag inte vad denne mer kan ha ställt till med; kanske kan denne t.ex. ha överfört olagliga filer till någon dold mapp på min hårddisk; jag kan nästan ingenting om datorer och har ingen aning om vad det är möjligt att ställa till med)?
Citera
2016-04-23, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellhounddog
I förrgår kapades mitt facebook-konto. Jag bytte då lösenord och säkrade mitt facebook-konto. Inatt när jag var inloggad på facebook och läste märkte jag plötsligt, att bakgrunden till flikraden längst upp hade en annorlunda färg. Funderade inte så mycket över det, men när jag något senare loggade ut och stängde webbläsarfönstren, så upptäckte jag orsaken: webbkameran var igång och jag såg mig själv i ett stort fönster på skrivbordet. Har ingen aning om hur länge den hade filmat mig. Kan en webbkamera gå igång av sig själv, t.ex. p.g.a. någon bugg i Windows? Jag använder aldrig webbkameran, vet inte ens hur man startar den. Misstänker att någon kontrollerar min dator men fattar inte hur, borde inte brandväggarna skydda mot sådant? Bör jag polisanmäla det hela eller är det säkrare att undvika polisen (om någon fjärrstyr min dator så vet jag inte vad denne mer kan ha ställt till med; kanske kan denne t.ex. ha överfört olagliga filer till någon dold mapp på min hårddisk; jag kan nästan ingenting om datorer och har ingen aning om vad det är möjligt att ställa till med)?

Installera om Windows.
Citera
2016-04-23, 08:16
Medlem
STeWeis avatar
Citat:

Varför skulle någon vilja fjärrstyra din dator?
Citera
2016-04-23, 08:40
Medlem
Halinders avatar
Citat:

Installera om Windows, efter en formatering av C:\
Jag har aldrig ens använt mig av fjärrstyrning men iaf i Windows 10 är det väldigt lätt att stänga av. Kolla igenom brandväggen och se till att du inte öppnar några mail med bifogade filer som du inte känner igen eller väntar på.
Citera
2016-04-23, 13:08
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Du kan malwareskanna datorn eller ominstallera, det senare är säkrare.
Återställ routern,gå igenom dess säk.inställningar, uppdatera mjukvaran samt byt lösen.

Förutsätt att all info på datorn kan ha blivit stulen och agera därefter.

Brandväggarna?...har du fler än en?

Skaffa bättre skydd i form av en riktigt bra Bv samt Av och ett keylogging skydd. Det finns bra gratis!
Citera
2016-04-23, 13:14
Medlem
Halinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Du kan malwareskanna datorn eller ominstallera, det senare är säkrare.
Återställ routern,gå igenom dess säk.inställningar, uppdatera mjukvaran samt byt lösen.

Förutsätt att all info på datorn kan ha blivit stulen och agera därefter.

Brandväggarna?...har du fler än en?

Skaffa bättre skydd i form av en riktigt bra Bv samt Av och ett keylogging skydd. Det finns bra gratis!

Man får vara lite försiktig med flera brandväggar. Jag t.ex. har mina inställningar i Windows brandvägg och när jag körde Avast+Avast brandvägg så tog Avast över och fuckade till det rätt rejält. En avinstallation av brandväggen löste det, men program som skulle enbart fungera igenom VPN började fungera med LAN och fick DNS läckage. Jag skulle rekommendera att pröva lite olika och sedan hålla sig till en som man lär sig konfigurera lite mer ordentligt.
Senast redigerad av Halinder 2016-04-23 kl. 13:59.
Citera
2016-04-23, 14:58
Medlem
har du tagit emot filer från någon kompis/någon eller rent av laddat ner något från nätet fil.exe fil???

för det du beskriver är en så kallad RAT och det är ett fint program att använda för dom kan maskera det som en bild eller baka in det i ett spel eller vad som helst lägger dom in den i en bild så brukar det oftast stå .exe i slutet men om det är i ett program så kan du inte se det,

men när det gäller RAT så kan dom styra
dator mus
web camera
keylogger -- loggar alla dina knapp tryck alla lösen rubbet du skriver in skickas till RATAREN
stjäla filer
stänga av virus program
stänga av datorn
öppna dvd enheten
kopiera hela datorn i princip UTAN ATT DU MÄRKER DET

men i detta fallet är det någon som vill jävlas och att du ska veta om att dom är inne på din dator så det måste vara någon du känner som skickat en fil till dig som du tagit emot och sen startat och infekterat din dator..

så det du ska göra är att ominstallera datorn spara inget gör helt clean installation för dom kan koppla Ratt filen till något annat på din dator som du sparar och sen när datorn är ominstallerad och du tryckt på filen du sparat så blir du infekterad igen.....

så låna en skiva med windows eller vad du vill ha och installera om datorn helt och installera drivrutiner och sådan skit,,,,, men efter som du säkerligen har android eller iphone så kan du ändra lösen orden från den så är det skyddat när du fått ny installation men tipset då är att du ska ändra lösen ordet på din mejl allra först via telefonen och sen resterade sidor och skit .......

lycka till men behöver du mer hjälp så är det bara o skicka pm,,,, tänk inte ens tanken på att gå till polisen och anmäla det för personen som gjort det sitter säkerligen bakom VPN och inte går att hitta ,,,,, men skicka pm om det är något mer du undrar över
Citera
2016-04-23, 19:18
Medlem
Halinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jahapda
har du tagit emot filer från någon kompis/någon eller rent av laddat ner något från nätet fil.exe fil???

för det du beskriver är en så kallad RAT och det är ett fint program att använda för dom kan maskera det som en bild eller baka in det i ett spel eller vad som helst lägger dom in den i en bild så brukar det oftast stå .exe i slutet men om det är i ett program så kan du inte se det,

men när det gäller RAT så kan dom styra
dator mus
web camera
keylogger -- loggar alla dina knapp tryck alla lösen rubbet du skriver in skickas till RATAREN
stjäla filer
stänga av virus program
stänga av datorn
öppna dvd enheten
kopiera hela datorn i princip UTAN ATT DU MÄRKER DET

men i detta fallet är det någon som vill jävlas och att du ska veta om att dom är inne på din dator så det måste vara någon du känner som skickat en fil till dig som du tagit emot och sen startat och infekterat din dator..

så det du ska göra är att ominstallera datorn spara inget gör helt clean installation för dom kan koppla Ratt filen till något annat på din dator som du sparar och sen när datorn är ominstallerad och du tryckt på filen du sparat så blir du infekterad igen.....

så låna en skiva med windows eller vad du vill ha och installera om datorn helt och installera drivrutiner och sådan skit,,,,, men efter som du säkerligen har android eller iphone så kan du ändra lösen orden från den så är det skyddat när du fått ny installation men tipset då är att du ska ändra lösen ordet på din mejl allra först via telefonen och sen resterade sidor och skit .......

lycka till men behöver du mer hjälp så är det bara o skicka pm,,,, tänk inte ens tanken på att gå till polisen och anmäla det för personen som gjort det sitter säkerligen bakom VPN och inte går att hitta ,,,,, men skicka pm om det är något mer du undrar över

Helt rätt, och har bara två saker att tillägga: Man kan fullt lagligt ladda ner en Windows ISO fil av valfri version med Windows Media Creation tool. Sök på google med "Windows Media Creation tool+Windows [Versionen]" utan citat så får du den som laddar ner rätt ISO.

Det du betalar för när du köper en skiva är givetvis skivan men också licensen som är en tillåtelse att installera Windows. Ladda *inte* ner Windows ISO ifrån torrent siter där uploadern kan ha gjort vad som helst. Kör sedan KMSpico som är en erkänd aktivator av Windows.
Citera
2016-04-23, 19:26
Medlem
CottonEyeJoes avatar
Citat:
Bör jag polisanmäla det hela eller är det säkrare att undvika polisen (om någon fjärrstyr min dator så vet jag inte vad denne mer kan ha ställt till med; kanske kan denne t.ex. ha överfört olagliga filer till någon dold mapp på min hårddisk; jag kan nästan ingenting om datorer och har ingen aning om vad det är möjligt att ställa till med)?
Det viktigaste är nog att du har kontrollen över din internetbank och ditt Bank ID. Har datorn fjärrstyrts är risken att lösenordet till Bank ID:t är uppsniffat så spärra detta (det gör du hos din internetbank). Byta lösenord och sånt på internetbanken. Har de tagit sig in där och snott pengar måste du givetvis anmäla det till banken och de kräver i sin tur att du gör polisanmälan för att du ska kunna få tillbaks pengarna.

Har de inte lyckats kapa din internetbank utan allt där är orört så installera bara om datorn. Om du inte måste ha Windows så skaffa Linux Mint istället det är säkrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in