• 1
  • 2
2005-11-22, 19:47
Medlem
På Ica finns det färska jalapeņo-frukter för runt tolv spänn styck, och i Hötorgshallen kostar de cirka sju spänn styck, men finns det inte något ställe där man kan få en sjysst, ganska stor, påse för en tjugo-trettio i stället? Jag har verkligen börjat utveckla ett beroende, och behöver nu större mängder för att kunna göra inläggningar och grytor.
Är det någon som vet? Jag blir mycket tacksam för all hjälp.
Citera
2005-11-22, 22:48
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dedalus
På Ica finns det färska jalapeņo-frukter för runt tolv spänn styck, och i Hötorgshallen kostar de cirka sju spänn styck, men finns det inte något ställe där man kan få en sjysst, ganska stor, påse för en tjugo-trettio i stället? Jag har verkligen börjat utveckla ett beroende, och behöver nu större mängder för att kunna göra inläggningar och grytor.
Är det någon som vet? Jag blir mycket tacksam för all hjälp.
Färsk jalapeņo är väldigt gott i maten. Faktiskt en av mina favoritchilisar tillsammans med habanero. Hur som helst, jag brukar köpa dem i lösvikt på Coop Forum. Tror de kostar runt 199:-/kg, brukar inte behöva ge många kronor när jag köper 5-6 st.
Citera
2005-11-23, 12:56
Medlem
PrettyPrettyPrincesss avatar
Jalapeņo kostar 40kr/kg i ludvika på damas livs.
Citera
2005-11-23, 18:16
Medlem
Ja, får jag välja betalar jag ju hellre Ludvika-priser, men resan dit går ju på en del...

Det måste ju finnas nå'n förortslivs som tar närmare 40 kr/kg, eller?

Hursomhelst, tack för svaren.

/Dedalus (som betalade 30 spänn för 5 jalapeņos idag i Hötorgshallen)
Citera
2005-11-23, 22:33
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
vilka svinpriser.! jalapeno går ju, som alla andra pepparsaker, för en spottstyver. hur dumma är egentligen folk som tror att sådant är dyrt?
Citera
2005-11-24, 00:16
Medlem
Affelindos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
vilka svinpriser.! jalapeno går ju, som alla andra pepparsaker, för en spottstyver. hur dumma är egentligen folk som tror att sådant är dyrt?
Antagligen de som har betalat dyrt för dem.
Citera
2010-09-03, 00:15
Medlem
Jalapenos i Stockholm?

Tjena

vartfan kan man köpa hela jalapenos i Stockholm?? Finns bara inlagda iburk ,...
Tänkte göra jalapeno poppers
Citera
2010-09-03, 00:49
Medlem
klybans avatar
Väldigt stor fråga som krävde en egen tråd

Coop burkar ha 40g påsar för 12-13:-, men ibland kan man ha tur att de går upp emot 60-70g i en påse.
Dom är dyra oavsett om de dubblar vikten :/
Men testa att ring runt, så slipper du åka som en galning efter dom.

ICA har annars en bland chili låda med en jalapeno, ska man bara ha en jalapeno så funkar ju en sådan låda bra.
Men blir lite dyrt om man måste köpa massan annan chili också.
Dock har jag bara sett coop som har bara jalapeno i sina påsar.
Kanske finns på andra ställen, men som sagt vad coop enda som jag sett hitintills som har bara jalapeno.
Citera
2010-09-03, 07:10
Medlem
Forbliranonyms avatar
Kan ju kolla på hötorget.
Citera
2010-09-03, 08:10
Medlem
Ender.Ws avatar
Sen kan du börja odla själv. Chili är en av de lättodlaste frukter som finns, beroende på sort. Själv har jag odlat i 15 år och har ca 20 olika sorter, får massor av frukt....
Citera
2013-02-26, 16:12
Medlem
Hej, har själv varit runt i Stockholm och letat efter färsk jalapeno. De flesta butik jag har varit hos har inte ens färsk jalapeno. Har varit på flertalet Ica, Coop och willysbutiker, samt några småbutiker med utländsk mat.
På Coop finns det förpackningar ā 25g (typ 1-2st per förpackning) för 19,90kr! Svindyrt, det är nästan dubbelt så mycket som det kostar på Hötorgets och Östermalms saluhall, där kostar det 50kr/hg(80kr/hg på Coop). Man tycker ju att en saluhall borde ha dyrare priser än tex. Coop.
Då jag behöver mycket jalapeno så blir det alldeles för dyrt. Köpte 20st på Östermalms saluhall och det gick på 150kr! Det räckte till typ 2dl jalapenosås, vilket inte räcker speciellt länge. Så för att göra 2dl sås kostar typ 180kr om man räknar in alla ingredienser.
Någon som vet ett ställe i Stockholms län eller internetbutik som säljer färska jalpenos för ett vettigt pris, i Mexiko kostar typ 20st bara några kronor. Visst man räknar med dyrare priser här, men så här dyrt? Eller finns det någon här som odlar jalpenos som kan tänka sig sälja för ett mer vettigare pris?

/Niklas
Citera
2013-02-26, 17:39
Medlem
christerys avatar
Odla själv? Allt är dyrt, men man kan fixa det genom att odla själv. Torka chili i sovrummet är dock inte nåt jag rekommenderar. Är så att säga tårdrypande.

Extremefoods eller vad dom nu hette köper jag mina starkare kryddor ifrån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in