2016-04-23, 15:08
Medlem
Attunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Du kan börja med att styrka att vår narkotikapolitik exempelvis räddar människor från död och destruktivt missbruk.
Att det är i samhällets bästa intresse att ingen nyttjar droger, och varför - med vetenskap istället för svagbegåvade vädjanden till oklar moral.

Räddar? Haha, skämtar du eller? Människor dör just pga våran narkotikapolitik. Vi ligger i topp på när det kommer till narkotikarelaterad död, jämför med Portugal än en gång som har avkriminaliserat allt och som har sett en minskning på både missbruk och död.
Citera
2016-04-23, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attune
Räddar? Haha, skämtar du eller? Människor dör just pga våran narkotikapolitik. Vi ligger i topp på när det kommer till narkotikarelaterad död, jämför med Portugal än en gång som har avkriminaliserat allt och som har sett en minskning på både missbruk och död.

Personen jag citerade gör gällande att vår narkotikapolitik är bra* men inte tillräckligt hård.
Om vår narkotikapolitik inte räddar liv, vilket jag bad honom styrka att den faktiskt gör, faller hans löjliga argument.

* Möjligtvis menar han att "bra" betyder att så många som möjligt dör och maximerar misär, och i så fall har han väl rätt.. även om väldigt få skulle skriva under på den definitionen.
Citera
2016-04-23, 15:53
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är likadant i resten av världen.
Vi har dödsstraff, det hindrar inte handeln.
Du är hopplöst föråldrad, alla bevis hitintills i legalisering.
Är att det minskar problem kring drogerna, precis tvärt om vad du försöker inbilla folk.
Det humoristiska är att du är här och försökt, vi som har koll på världen och ämnet.
Du borde predika för såna som inte har koll, där kanske du skulle haft framgång.

Framtiden är att koppla loss polisen från ett hälsoproblem, och det är vad vi nu ser händer i FN.
Och det är verkligen på tiden, och vi andra sitter och tittar där du står kvar på din fläck i vår backspegel medan vi kör in i framtiden.
Där folk inte längre ska få vård av pistol, batong och peppar spray.

Ett hälsoproblem att knarkare knarkar? Ja, så kan man ju uttrycka det. Ett enormt hälso och samhällsproblem.
Citera
2016-04-23, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ett hälsoproblem att knarkare knarkar? Ja, så kan man ju uttrycka det. Ett enormt hälso och samhällsproblem.

Mycket riktigt.
Ett hälsoproblem, i de fall bruket utvecklats till ett missbruk och av brukaren anses ett problem.

Vilken samhällsinstans känner du intuitivt bör hantera hälsoproblem?
Citera
2016-04-23, 16:26
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drudley
Har du ingen som helst koll på debaten eller vad dom gör i andra länder?

Nu pratar jag inte om de länder som lättat på lagarna och fått mindre kostnader och mycket bättre resultat, för dom ignoreras fritt.

Nu pratar jag om länderna runt om och speciellt i Asien som har de hårdaste lagarna och glatt avrättar knarkbrottslingarna men ändå har gott om knarkande människor i landet.

Exakt hur hårt har du tänkt gå för infria din fantasi egentligen?

Det skulle jag vilja veta, och sen skulle jag vilja veta hur stor chans do tror det finns att det skulle hände före en avkriminalisering likt ett gott antal andra länder i EU.

Jag ser upp till de länder som använder dödsstraff i kriget mot det mörka knarket.
Ser ni inte dess skadeverkningar på vår ekonomi, vårt folk, vårt samhälle och land? Lyssna till vad f.d. knarkare säger. Jag tycker innerligt synd om offren för det mörka giftet.
Citera
2016-04-23, 16:42
Medlem
TheGrimComedians avatar
Underbart. Verkligen hög tid för att legalisera exakt allt. Mera knark åt folket!
Citera
2016-04-23, 17:34
Medlem
klybans avatar
Citat:
Så om det du anser det är ett hälsoproblem, varför förespråkar du en politik som genererar näst mest döda pga narkotika i EU?
Sen är cannabis, som är den drog som är närmast en legalisering.
Och den som inte dödar den som konsumerar cannabis, då det inte går överdosera och dö av cannabis.
Citera
2016-04-23, 18:31
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
(citerad person ointressant, men citatet väckte frågan)

Har FN möjlighet att bötfälla länder, likt EU?

Nej, det kan de inte.
Finns många länder som är medlemmar i FN och ändå har en betydligt strängare lagstiftning rörande knark än vad vi har. Dessa länder ska vi ta efter.
Citera
2016-04-23, 18:35
Medlem
Citat:
Nej, det kan de inte.
Finns många länder som är medlemmar i FN och ändå har en betydligt strängare lagstiftning rörande knark än vad vi har. Dessa länder ska vi ta efter.

Varför skulle Sverige det?

Vi verkar överens om att drogmissbruk är ett hälsoproblem.
Jag antar att vi är överens om att hälsoproblem är sjukvårdens område.

Det är möjligt att du vill betala dubbelt för både polisinsats och sjukvård.
Själv ställer jag mig mycket frågande till slöseri med skattepengar till ingen nytta.
Citera
2016-04-23, 18:49
Medlem
Även Aftonbladet har en underbar artikel om ämnet:
http://www.aftonbladet.se/kultur/article22675535.ab
Citat:
Jag har en sak att säga till alla de läkare, byråkrater, politiker, jurister och debattörer som har försvarat och upprätthållit den här modellen under alla år:

Satans mördare.
Citera
2016-04-23, 21:04
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ett rätt så fiktivt stöd, på samma sätt som en politiker inte kan säga den är för hårdare invandrarlagar.
Då det är politiskt självmord, det är inte samma att de stödjer.
Utan de är skrämda till tystnad.
Sen bakom stängda dörrar, så låter det helt annorlunda.
De poliser jag känner och är kompis med, är alla rätt trötta på förbudet.
Och en del av dom börjar se mellan fingrarna när det kommer till vuxna som röker cannabis tex.
Och nu när polisen är i kris, så ser man de är betydligt mindre intresserad att jaga konsumenter.

Sanktioner är inte samma som böter.

Konsumenter? Knarkare skulle jag och de allra flesta andra säga. Kontrollera gärna. Fråga några helt vanliga medelsvensson, berätta vilket knark ni tar och fråga vilket ord de vill använda om er. Fast knarkare är kanske ett allt för avslöjande ord. Bättre då att i förnekelsens namn kalla sig konsument. Stackare.
Citera
2016-04-23, 21:06
Medlem
LICHTEN.DASHs avatar
This post may be of interest.

Citat:
Ursprungligen postat av LICHTEN.DASH
The brain drain is more substantial than ever within the UN. Bureaucrats demonstrated a wealth of parroting rhetoric and a lack of inherent substance.

Below is an attempt at introducing some perspective on the UNgass in a press briefing by the GCDP which may actually be worth a scrub trough, moderated by Ethan Nadelmann (Drug Policy Alliance). Youtube Link

This is an article about the press event linked above by The Guardian: Article Link

Here's a quote from said article of Richard Bransons' (member of the GCDP) opening remarks from the press event.

Citat:
The declaration of the UN general assembly special session (UNgass) on drugs agreed this week is long on rhetoric and short on substance. Many key issues are missing. It does not call for an end to criminalization and incarceration and capital punishment for drug-related offenses. It fails to request the World Health Organization to review drug scheduling. It does not explain how to ensure treatment for users and says nothing about regulation.

The UNgass declaration is out of step with mounting evidence and with public sentiment. Rather than offer practical solutions based on science, it doubles down on the status quo. It comprehensively fails to acknowledge harm reduction and regulatory innovations – many of them successful – taking place around the world. It does not go nearly far enough.

Part of the reason UNgass failed to deliver is because the process was fatally flawed from the beginning. Let me explain...
If you're curious about Nadelmann he was a guest on the podcast "JRE" and there's a bunch of media coverage of his work overall on Yt. Podcast Episode Link
Senast redigerad av LICHTEN.DASH 2016-04-23 kl. 21:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in