2016-04-25, 01:12
Medlem
Vintergrisens avatar
Jag är aningen skeptisk måste jag säga. Gissningsvis skulle en avkriminalisering leda till att allt fler använder diverse olika preparat, även om drogrelaterade dödsfall förmodligen skulle minska.

Sedan kan man väl fråga sig hur troligt det är att Sverige skulle införa en mer liberal drogpolitik samtidigt som man gör allt för att exempelvis motverka rökning och alkoholkonsumtion. En sak som talar för legalisering är väl dock att våra politiker kanske ser legalisering som ett nytt sätt att få in mer skattemedel.
Citera
2016-04-25, 02:39
Medlem
thejams avatar
Riktigt bra om det stämmer. Folk kommer inte börja skjuta heroin och säga upp sig från jobbet bara för att det blir lagligt. Människor har fortfarande drömmar och saker de vill kämpa för och bara för att man (om detta införs) lagligt kan ta en lina helst plötsligt, betyder det VERKLIGEN INTE att folk kommer börja skita i sådant som är viktigt för dem. Tror istället det kan få en motsatt effekt, när folk i bruk och missbruk känner att det dom gör inte längre är oönskat och hatat av samhället, tror jag dom kan bli mer produktiva och vilja ge tillbaka.

https://www.youtube.com/watch?v=wJUXLqNHCaI

Kan tillägga att den videon inte är från någon drogliberal hippiekanal, utan tvärtom en väldigt objektiv och utbildande kanal om nuvarande problem i världen.
Senast redigerad av thejam 2016-04-25 kl. 02:42.
Citera
2016-04-25, 02:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
För fem år sedan så skrevs det ungefär detsamma här i drogforumet.
För 5år sedan var livstidsprevalensen en bra bit under 20%.
Och det diskuterades aldrig cannabis media, förutom att det var en dödsdrog.
För 5år sedan så var inte cannabis legaliserat någonstans alls, nu har vi flertal stater i USA och snart två länder(Uruguay och Kanada 2017).
Så vi inte kommit någonstans, hej på dig du
Och jo, vi har höjt livstidsprevalensen till ~25%.
Och vi inte kommit någonstans, under vilken sten har du levt?
Citera
2016-04-25, 02:59
Medlem
klybans avatar
Citat:
Gränserna borde övervakas betydligt bättre än idag. Att stoppa knarket redan där är givetvis fullt möjligt, vad än knarkförespråkarna säger.
Se på t.ex. det kalla kriget. Järnridån. Nordkorea. Det historiska Kina. Möjligt, dock inte alltid lämpligt. Det är en avvägning mellan kontrollbehovet och andra saker som t.ex. rent praktiska detaljer rörande sådant som resande.

Vad vi ska ha är noggrant kontrollerade gränser. Strängare bevakning där det behövs. Bron till Danmark är t.ex. viktig att övervaka ordentligt. Fjällkedjans gräns mot Norge är mindre viktig annat än ex.vis vägar. Där behövs knappast en man per 100 m. Knarksmugglare tenderar att inte knalla till fots med knarket. Iaf inte i vår del av världen.Vid utsatta punkter som Danmarksbron kanske det behövs en man per meter. Ett ex. bara.
Igen så kan vi inte en hålla fängelser drogfria, än mindre ett land.
Bara för du upprepar en felaktighet många gånger, gör inte din lögn till sanning.

Skoj du tar upp Nordkorea, ett land som tror sig ha stängd gränser, men det visar man ofta att det gå ta sig ur och in.
Sen har vi det lilla abret, att droger är inte alls ovanliga i Nordkorea.

Sen 4800km gräns, och övervaka detta, är du på riktigt.
Och tydligen har du redan berättat för smugglarna vart man ska smuggla in drogerna, och det är i fjällområden.
Du är kolossalt korkad.
Citera
2016-04-25, 03:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Dagens lagar och bestämmelser, gränskontroller m.m. är bra men inte tillräckligt kraftfullt genomförda. Det räcker inte med lagar, man måste även se till att de efterlevs.

Edit:

Det räcker med att fråga runt bland vanligt folk så syns detta tydligt. Pröva!
Du bara repeterar, emn saken är att detta redan testats, och fallerat.
Du haft dina 40år av fallerad droglagar.
"Idioti är att göra samma sak om och om igen och sen förvänta sig ett annorlunda resultat!"
Och du är den idioten som tror man straffa folk ifrån droger, bevisligen funkar inte.
Citera
2016-04-25, 03:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Känner inte till Nordkoreas lagstiftning rörande detta. Mitt ex. avsåg endast gränsbevakningen.

Ja! Kraftfullare åtgärder krävs givetvis.
ja, just det ja, du tog upp Kina också.
HAHA, jag bara menar du har inte mycket koll du.
Sen tror jag inte Sverige och befolkningen kommer tycka droger är så viktigt att förbjuda.
Att vi ens kommer tänka att minera upp vårt land.
Det är väl i din fantasi värld detta sker.
Och det ekonomiska bortfallet, där folk inte längre kan gå nära havet, vem ska betala detta?
Citera
2016-04-25, 03:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixm0
Det tror jag att du har rätt i. Däremot lär det väl ändå dröja tills tidigast nästa UNGASS 2019?
Jag vet inte, jag tror en del sker nu.
Citera
2016-04-25, 03:10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serub
Sorry för dum fråga, men vad har detta för påverkan på Sverige och Sveriges drogpolitik? Tacksam för svar.
Det kommer knappast ha en direkt och omedelbar effekt på Sverige.
Men för en del andra länder kommer det ha en stor effekt.
Och legaliseras cannabis tex i vår direkta närhet, så kommer detta i sig påverka rejält.
Citera
2016-04-25, 03:40
Medlem
Iselds avatar
Citat:
Fler skulle dö p.g.a. knark utan den drogpolitik som vi har. Vi ska istället tacka vår lyckliga stjärna för att vi har dagens svenska restriktiva drogpolitik.

Är vatten inkörsporten till sprit?

Är alkohol en drog?

Är alkohol farligt för kroppens organ och även för samhället?

Obekväma frågor eller? Svara gärna

.
Citera
2016-04-25, 03:45
Medlem
Iselds avatar
Citat:
Hade det inte varit för dina drygt 16 tusen inlägg här på flashback hade jag helhjärtat trott att du var ett stort jävla troll.

ganglere2 far knarkade förmodligen massa när han var liten och fick se sin far sitta med heroinkanylen i armvecket medan han hade strypsex med sin son ganglere2.

Det är förmodligen därför han kör med känsloargument likt en efterbliven miljöpartist när det kommer till drogrelaterade frågor.

.
Citera
2016-04-25, 04:06
Medlem
Attunes avatar
Citat:
Hade det inte varit för dina drygt 16 tusen inlägg här på flashback hade jag helhjärtat trott att du var ett stort jävla troll.

Han måste vara ett troll, är det ens möjligt att vara så efterbliven som han är?

Det handlar inte ens om det faktum att han har en annan åsikt, han har mage att säga "kom med fakta" när i princip ALLT han säger har motbevisats med fakta, som han sen skiter i.

"Fler kommer knarka och dö om vi legaliserar/avkriminaliserar". Ah jo för det var ju exakt det som hände i Portugal, det vart värre! (fast nej)

Han vet ingenting, han tycker för att han tycker.
Citera
2016-04-25, 05:44
Medlem
Citat:
Exakt. Knark ska vara förbjudet. Samhället och dess medborgare måste skyddas. Sverige har rätt typ av drogpolitik.

Det är varken svart eller vitt. Droger vars skadeverkningar är minimala bör legaliseras för att minska den kriminalitet och de skattekostnader medföljer en oundviklig hantering av förbudet av drogerna. På rak arm är det svårt att argumentera för andra, i skrivande stund, olagliga drogers legalisering förutom cannabis - en drog som gång på gång (på gång) bevisats vara många gånger lindrigare än alkohol, så om rim och reson skall råda så skall
a) cannabis legaliseras
b) alkohol kriminaliseras
och medan många inte vill ställa upp på någon av dessa så står vi inför ett hycklarens problem, för de som förespråkar ett förbud av t.ex. cannabis, alltmedan alkohol förblir lagligt, bevisar blott sin egen okunskap i sakfrågan.

De som vill se en legalisering av amfetamin, heroin m.fl. bör däremot omyndigförklaras, för att släppa lös liknande droger är inget som en normal tänkande individ hade gjort. De som kan bruka dessa droger utan att fastna är relativt få, och medan en ganska stor del av Sveriges befolkning är normalfungerande alkoholister så är det en helt annan sak att behöva smälla en panna horse eller tjack när suget knackar på dörren.
Senast redigerad av Ockult 2016-04-25 kl. 05:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in