2005-11-22, 17:19
Medlem
Hej!
Har nog lite social fobi, vissa dagar känns det för jävligt att dra till jobbet eller till skolan..
kan man få lite ångestdämpande tro, bara i nödfall alltså... Då det är som "värst"?
Citera
2005-11-22, 17:34
Medlem
Serrus avatar
Nej, men däremot kan du nog möjligtvis få anti-depressiva läkemedel som funkar mot social fobi. Social fobi, din ålder (jag antar att du är ung eftersom du studerar) och ordet lite är inte något som är starkt förknippat med ångestdämpande.

Ta kontakt med vårdcentralen så att du får prata med en läkare, han vet nog vad som ska göras för att du inte ska känna som du gör! Lycka till!
Citera
2005-11-22, 19:24
Medlem
valet mellan något antidepressivt som förstör mig eller lite alkohol som får mig att må bra blir lätt!
Citera
2005-11-22, 19:37
Medlem
Serrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XVI
valet mellan något antidepressivt som förstör mig eller lite alkohol som får mig att må bra blir lätt!

Dumt sagt, tyder på okunskap eller att du bara vara ute efter gratis knark. SSRI-preparat förstör dig inte, det skulle man kunna säga att vissa ångestdämpande gör.
Citera
2005-11-22, 19:42
Medlem
låter lite fel antideppressivt... jag har ju ingen deppression utan lite rädd för "otäcka människor"
Citera
2005-11-22, 20:01
Medlem
Serrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XVI
låter lite fel antideppressivt... jag har ju ingen deppression utan lite rädd för "otäcka människor"

Okej, du har förstått benämningarna lite fel. Ångestdämpande ger man inte till glada människor som är rädda för robinson-Robban. Ångestdämpande ger man till folk som har provat alla andra sätt att bli hjälpta på. Dessa människor, som måste ta benzodiazepiner, hindras i sin vardag trots att dom provat kognitiv beteendeterapi och antidepressiva (SSRI). Ångestdämpande läkemedel som bensodiazepiner är narkotikaklassat medans SSRI är ett vanligt läkemedel som kan användas mot flertalet indikationer som fobier och depressioner.

Bara för att du använder SSRI mot social fobi betyder det inte att du är deprimerad, det har helt enkelt flera användningsområden.

Bensodiazepiner är främst tänkt att det ska användas som en korttidsbehandling eftersom det finns risk att man blir beroende, men det är inte den enda anledningen till att man är försiktig med förskrivningen. Bensodiazepiner påverkar den kognitiva förmågan, man har helt enkelt inte lika många hästar hemma i stallet när man går på bensodiazepiner och det säger sig självt att det inte är lämpligt att sådana läkemedel skrivs ut till alla. Tyvärr pekar ny forskning mot att den kognitiva funktionen, till viss mån, förblir nedsatt hos dom som har använt bensodiazepiner under en lång tid. Detta tycker jag är mkt. olyckligt då det finns dom som behöver dessa läkemedel.
Citera
2005-11-22, 20:20
En polare led väl inte direkt av social fobi, men väl av panikångest. Han gick då på högskola, o hade svårt att typ redovisa arbeten o sånt. Först fick han Propranolol, en hjärtmedicin, som minskar puls o blodtryck vilket kan verka lite lugnande. Fast den hjälpte inte. Då fick han Cipramil, en antidepressivt SSRI-medicin. O den var han nöjd med.

Att få utskrivet bensodiazepiner pga den anledningen, skulle jag tro är väldigt svårt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in