2016-04-19, 23:19
Medlem
Tropicanans avatar
Tjena, Uppstod ett problem med en cross som vi har i garaget när jag skulle byta drev, Bromskolven hade nämligen blivit stum när det gällde att tryckas in, men ut gick den mycket lätt. Tog en polygrip för att pressa in kolven lite så jag kunde få igenom däcket genom bromsklossarna. Men vips sa det så flyger kolven ut och all broms olja rinner ut. Detta resulterar ju i att hela trycket i bakbromsen försvann.

Nu när jag tänkte pilla lite med denna idag så krävdes det en del kraft för att få in kolven igen men det gick. Nu till frågan så vet jag inte ifall det ska sitta någon packning runt bromskolven? Isf har jag missat att den flög av när kolven flög ur då det inte var någon packning när jag satte i den igen, men så vitt jag vet så skall det inte vara någon packning.

När jag nu satt allt på plats och ska försöka få allt att funka igen så häller jag i ny bromsolja och börjar trycka på pedalen men det byggs aldrig upp något tryck, hur mycket jag en pumpar.
Så jag lossar skruven till bromsoljeslangen och pumpar och då kommet det minsann olja, Men det är bara små fjutt med 90% luft och 10% olja som kommer ut från varje pump. Hade inte mer tid att lägga ner på detta efter det så jag satte i hjulet och skall fortsätta imorgon.

Vad jag ska göra imorgon är att ta en stor spruta utan nål då givetvis, sedan ska jag sätta den på ett genomskinligt rör som sedan sätts på luftventilen för att sedan ''flusha'' ur all olja som finns i den och tömma den helt. Sedan ska jag med pumpen och röret suga upp ny olja och skjuta in det genom ventilen igen, Det vill säga bakvägen från vart man egentligen fyller på olja. För att få så lite luft i den som möjligt. Sedan ska jag lufta bakbromsen igen och HOPPAS på att det kommer att funka.

Min fråga är nu om ni tror att något har hänt när jag först råkade ha ut har olja, ifall någon packboxning spruckit etc. Eller om ni tror att det jag ska göra imorgon kommer göra susen!?

Tack för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in