2016-04-19, 23:19
Medlem
Tropicanans avatar
Tjena, Uppstod ett problem med en cross som vi har i garaget nr jag skulle byta drev, Bromskolven hade nmligen blivit stum nr det gllde att tryckas in, men ut gick den mycket ltt. Tog en polygrip fr att pressa in kolven lite s jag kunde f igenom dcket genom bromsklossarna. Men vips sa det s flyger kolven ut och all broms olja rinner ut. Detta resulterar ju i att hela trycket i bakbromsen frsvann.

Nu nr jag tnkte pilla lite med denna idag s krvdes det en del kraft fr att f in kolven igen men det gick. Nu till frgan s vet jag inte ifall det ska sitta ngon packning runt bromskolven? Isf har jag missat att den flg av nr kolven flg ur d det inte var ngon packning nr jag satte i den igen, men s vitt jag vet s skall det inte vara ngon packning.

Nr jag nu satt allt p plats och ska frska f allt att funka igen s hller jag i ny bromsolja och brjar trycka p pedalen men det byggs aldrig upp ngot tryck, hur mycket jag en pumpar.
S jag lossar skruven till bromsoljeslangen och pumpar och d kommet det minsann olja, Men det r bara sm fjutt med 90% luft och 10% olja som kommer ut frn varje pump. Hade inte mer tid att lgga ner p detta efter det s jag satte i hjulet och skall fortstta imorgon.

Vad jag ska gra imorgon r att ta en stor spruta utan nl d givetvis, sedan ska jag stta den p ett genomskinligt rr som sedan stts p luftventilen fr att sedan ''flusha'' ur all olja som finns i den och tmma den helt. Sedan ska jag med pumpen och rret suga upp ny olja och skjuta in det genom ventilen igen, Det vill sga bakvgen frn vart man egentligen fyller p olja. Fr att f s lite luft i den som mjligt. Sedan ska jag lufta bakbromsen igen och HOPPAS p att det kommer att funka.

Min frga r nu om ni tror att ngot har hnt nr jag frst rkade ha ut har olja, ifall ngon packboxning spruckit etc. Eller om ni tror att det jag ska gra imorgon kommer gra susen!?

Tack fr mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in