2016-04-18, 17:53
Medlem
Jag har köpt en bok om hur man gör godis, bl a kola och i många av recepten står det att man ska karamellisera sockret innan man använder det. Det står t ex "Lägg socker och vatten i en kastrull. Värm sakta utan att röra. Låt karamellen koka tills den får färg och kommer upp i den temperatur eller färg som du vill uppnå."

Jag har gjort detta förut och om jag inte minns fel så brukar följande hända:

1. Vattnet kokar bort

2. Först efter det börja sockret smälta och då blir det nästan meddetsamma brunt, som när man smälter socker till pepparkakshus. Det sockret brukar smaka bränt och inte alls gott.

Det är mycket möjligt att det ska vara såhär. Men för säkerhets skull, är det någon som har gjort sånt här och kan berätta hur man karamelliserar socker?
Citera
2016-04-18, 17:56
Medlem
vtcs avatar
Undvik alltför hög värme (medelvarm spisplatta brukar vara tillräckligt) samt se till att röra om hela tiden.
Citera
2016-04-18, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Undvik alltför hög värme (medelvarm spisplatta brukar vara tillräckligt) samt se till att röra om hela tiden.
Jo, att röra om flitigt var min första tanke, men i boken står det att man inte ska göra det, bara skaka kastrullen. Ska göra ett kolarecept tillsammans med några andra snart och är orolig att allt ska bli en besk sörja!
Citera
2016-04-18, 19:10
Medlem
GormDenGamles avatar
Ta fram en stekpanna och släng i socker.
Låt det bli brunt.
Citera
2016-04-18, 19:19
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Jo, att röra om flitigt var min första tanke, men i boken står det att man inte ska göra det, bara skaka kastrullen. Ska göra ett kolarecept tillsammans med några andra snart och är orolig att allt ska bli en besk sörja!
Om du ska göra kola ska väl även grädde kokas med?
Citera
2016-04-18, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Om du ska göra kola ska väl även grädde kokas med?
Jo, det ska vara grädde, smör, socker, farinsocker och glykos, men de ska hällas i sen.
Citera
2016-04-18, 20:08
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Det sockret brukar smaka bränt och inte alls gott.

Det är här skrivningen "kommer upp i den temperatur eller färg som du vill uppnå" kommer in. Du har kört sockret till en - enligt din smak - för hög temperatur.

Så var försiktig med temperaturen och är du osäker får du mäta, cirka 150 grader för ljus karamell och uppåt 200 om du vill ha den mörk (och med lite bränd smak).
Citera
2016-04-19, 15:42
Medlem
Har nu testat att värma socker, vatten och glykos (glömde skriva att det skulle vara glykos också), som en slags generalrepetition. I receptet stod det att man skulle ha 2 dl socker, 1/2 dl vatten och 1 dl glykos, jag tog en fjärdedel av allt. Det fungerade riktigt bra! Jag värmde försiktigt på 3:an utan att röra om, sockret kristalliserade inte som jag var rädd för, utan det blev gradvis mörkare. Det blev rätt gott också, fungerar nog utmärkt när man har i resten av ingredienserna också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in