Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-17, 14:18
  #1
Medlem
Hej, hur kan jag spara pengar på mat? Jag slösar 7600kr/mån och jag lyxar inte till det alls. Jag äter ute varje dag i princip för jag reser i tjänst och är hemma bara på helger. Jag äter mest på MAX, pizza så det är ju inte så dyrt.

Köper jag mat som jag ska laga själv då kostar råvarorna minst 300kr sen slängs hälften för de ruttnar innan jag kommit hem från tjänsteresan.

Snälla hjälp mig !
Citera
2016-04-17, 14:26
  #2
Medlem
note-its avatar
Men tänk lite då.
Laga på och frys in. Herregud vad svårt va.
Citera
2016-04-17, 14:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Men tänk lite då.
Laga på och frys in. Herregud vad svårt va.

Ja hur ska jag ta med mig frys mat när jag är en dag i Haparanda och den andra i Växjö? Det finns inte direkt micro i hotellrummen.
Citera
2016-04-17, 14:34
  #4
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Jag utgår från att du får traktamente som täcker måltiderna?
Om inte, bör du ta ett snack med din arbetsgivare. Brukar vara täckt av kollektivavtal.
Citera
2016-04-17, 14:35
  #5
Medlem
JESUS VILKEN HÖG MATKOSTNAD !!
vad tidigare även menar antar jag, vilket jag också menar, är att när du väl är hemma, under helgerna eller var du skrev , kan du ju göra storkok och frysa in. Kycklinggryta, köttfärsås, soppor, finns mycket mat som smakar gott även om det varit fruset.
Att tex äta på max är väl inte mycket billigare än en dagens i stan? Går vän ändå på kring 70/80 kr om man vill äta sig bra mätt?

Sover du borta på hotell? I så fall stig upp i tid och försöker få i dig en riktigt bra frukost, det klarar man sig rätt länge på.
Citera
2016-04-17, 14:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yanki
JESUS VILKEN HÖG MATKOSTNAD !!
vad tidigare även menar antar jag, vilket jag också menar, är att när du väl är hemma, under helgerna eller var du skrev , kan du ju göra storkok och frysa in. Kycklinggryta, köttfärsås, soppor, finns mycket mat som smakar gott även om det varit fruset.
Att tex äta på max är väl inte mycket billigare än en dagens i stan? Går vän ändå på kring 70/80 kr om man vill äta sig bra mätt?

Sover du borta på hotell? I så fall stig upp i tid och försöker få i dig en riktigt bra frukost, det klarar man sig rätt länge på.

Det var bra råd tack Och ja precis max kostar runt 80kr sen behöver man äta två gånger om dagen så blir 80 + 80 = 160 sen mot kvällen vill man ha något tilltugg så låt säga 40kr = 200kr. Det gånger 30 blir 6000.
Citera
2016-04-17, 15:08
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto456
Det var bra råd tack Och ja precis max kostar runt 80kr sen behöver man äta två gånger om dagen så blir 80 + 80 = 160 sen mot kvällen vill man ha något tilltugg så låt säga 40kr = 200kr. Det gånger 30 blir 6000.
ja men du jobbar inte 30 dagar per månad ellerhur du får helt enkelt laga mat när du är hemma på helgen.
Citera
2016-04-17, 16:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
ja men du jobbar inte 30 dagar per månad ellerhur du får helt enkelt laga mat när du är hemma på helgen.

Fan det är sant! Asså nu är jag jättenöjd nu vet jag hur jag ska göra tack för alla råd
Citera
2016-04-17, 16:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto456
Fan det är sant! Asså nu är jag jättenöjd nu vet jag hur jag ska göra tack för alla råd
Seriöst?
Behövde du att en person på flashback förklarade för dig att du inte jobbar 30 dagar per månad?
Citera
2016-04-17, 19:00
  #10
Medlem
Javalangs avatar
För varje inköp som du tänker göra, tänk tanken "Vill jag lägga så här mycket tid av mitt liv på detta?"

Om du till exempel överväger att införskaffa en elektronikpryl för 2000 kr, och du får ut 150 kr per arbetad timme: "Är den här prylen värd 13 timmar och 20 minuter av mitt liv?" Det behöver inte vara en exakt uträkning, men att räkna om pengar till arbetstimmar hjälper mig att göra kloka privatekonomiska val. Vissa inköp är så onödiga och de pengarna mår man mycket bättre av att spara.
Citera
2016-04-17, 19:27
  #11
Medlem
Tjippmunks avatar
när du bor på hotell, ät ordentligt på frukosten och bre en macka och ta med dig till lunchen. kanske nån frukt och ägg. sköter du det snyggt så märks det inte och du sparar 80*20dagar=1600:-/månad

är du bara hemma på helgerna så se till att inte ha färskvaror du inte kan frysa in. helt enkelt minimera svinnet. bra för plånboken och miljön.

tilltugg på kvällen? frukt (kanske från frukostbuffén?), köp med dig snacks eller vad du nu föredrar så behöver du inte köpa en liten chipspåse på macken bredvid. samma sak med dricka. även om du inte har kylskåp så har många hotell ismaskin så du slipper varm läsk. (sist jag själv var iväg plockade jag med mig portionsförpackningar nutella från frukosten och en tesked. med flera km till affären så gick det lika bra som en chokladbit)
Citera
2016-04-18, 01:05
  #12
Medlem
Booja: Ja?

Javalang: Det var ett smart sätt att tänka, jag ska försöka tänka så. Tack för du delade med dig.

Tjippmunk: Jag brukar alltid skippa frukosten men nu ska jag inte göra det. Är det ok om jag tar med mig frukt eller macka från frukosten? Det är liksom inte pinsamt eller? För jag kan gärna tänka mig äta mackan till lunch.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback