• 2
  • 3
2016-04-20, 11:19
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Sparsamhet är en så kallad "dygd". Har man alltså väl blivit en dygdig människa (dvs vettig förnuftig vuxen människa) så är det helt naturligt att vara sparsam, det är ingen som helst belastning, utan tvärt om är det en stor njutning och ett nöje att vara sparsam.

Alltså, bästa sättet att bli sparsam är att bli en god dygdig människa, så kommer rikedomen som ett brev på posten efter några år, helt utan ansträngning.

Tillgodogör man sig även några andra mänskliga dygder utöver sparsamhet så kommer man dessutom få Det goda livet så att säga "på köpet": Kärlek. Vänskap. Hälsa. Framgång. Respekt. Lycka.

Så jävla enkelt är det.
Citera
2016-04-26, 18:52
Medlem
läs på om ränta på ränta och få en förståelse hur det slår ö ver tid. det gör det betydligt lättare att spara även fast det bara är en krona..
Citera
2016-07-12, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azizok
Hur blir man sparsam egentligen? Säg ifall jag får 10-15 tusen i månaden, och har en del i personkontot, vad gör jag för att spara pengarna istället för och gå ut och spendera pengarna på en lördagskväll? Och hur gör ni när ni ska spendera pengarna, dvs boka resor, äta mat ute / köpa varor hem?

Jag är ändå ganska sparsam men jag har en tendens och äta mycket ute och dricka öl för hundralappen 2-3 gånger varje vecka.. Men jag vill ha tips på hur man kan bli ännu mer sparsam, även om nöjet är viktigt i livet och inte bara jobbet..

Ja det behöver verkligen fundera på vad du konsumerar varje månad. Ett bra tips är att skapa en budget denna blogg går igenom det mycket bra Strukturera din privatekonomi. Jan är ett proffs gällande privatekonomi skulle jag säga. Andra sätt är att gå igenom alla utgifter och inkomster grundligt för att se vart du kan spara pengar, tipsar om att läsa denna artikel då. Finns många andra bra artiklar med mera, men på det här sättet gick jag igenom min ekonomi och skapade en budget.
Citera
2016-07-12, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azizok
Hur blir man sparsam egentligen? Säg ifall jag får 10-15 tusen i månaden, och har en del i personkontot, vad gör jag för att spara pengarna istället för och gå ut och spendera pengarna på en lördagskväll?

Klipp alla plastkort och börja använd kontanter, då ser du hur pengarna försvinner...
Citera
2016-07-12, 20:52
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Klipp alla plastkort och börja använd kontanter, då ser du hur pengarna försvinner...

Tycker kreditkort fungerar bra med.

När ser ska betalas och man kollar på transaktionerna ser man lätt saker som att man kanske egentligen går och handlar lite för ofta eller liknande när man får det sammanställt framför sig. Det blir också tyngre att se den stora summan lämna kontot vilket man inte tänker på när det sker lite i taget

Använder man kontanter glömmer man väl lätt bort ändå vad allt gått till.

Och så lite tillbaks för att man använder kortet också.
Citera
2016-07-13, 10:11
Medlem
Chugis avatar
Kolla på Lyxfällan och gör tvärt emot det som deltagarna gör, hyfsat lärorikt program för den okunnige.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in