2016-04-15, 16:13
Medlem
Hej!

Kort historik: Jag och flickvännen har fått lägenhet av ett byggföretag som också förvaltar och hyr ut hyresrätter. Vi kom först i kön och fick då ett förstahandskontrakt. Vi har skrivit kontrakt där även inflyttningsdatum står angivet. Det står ingenting om förseningar i kontraktet.

Nu ringer företaget någon månad innan inflyttningen och säger att lägenheterna blir försenade med två månader. De ska tydligen fixa förvaring för möbler under tiden och även en annan bostad man kan hyra. Eftersom vi redan sagt upp våra bostäder blir vi nu så illa tvungna att se om vi kan hyra detta korttidsboende som företaget fixar.

Min fråga, hur ska man agera nu? Ska man tacka och buga för att de är "snälla" att fixa förvaring och en annan bostad under tiden, eller ska man bli fly förbannad? De har som sagt brytit överenskommelsen om inflyttningsdatum i kontraktet och jag vet inte riktigt hur man ska gå till väga nu. Får man en bostad ännu längre bort från jobbet blir man inte glad.

Några tankar?
Citera
2016-04-15, 17:01
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invest2016
Hej!

Kort historik: Jag och flickvännen har fått lägenhet av ett byggföretag som också förvaltar och hyr ut hyresrätter. Vi kom först i kön och fick då ett förstahandskontrakt. Vi har skrivit kontrakt där även inflyttningsdatum står angivet. Det står ingenting om förseningar i kontraktet.

Nu ringer företaget någon månad innan inflyttningen och säger att lägenheterna blir försenade med två månader. De ska tydligen fixa förvaring för möbler under tiden och även en annan bostad man kan hyra. Eftersom vi redan sagt upp våra bostäder blir vi nu så illa tvungna att se om vi kan hyra detta korttidsboende som företaget fixar.

Min fråga, hur ska man agera nu? Ska man tacka och buga för att de är "snälla" att fixa förvaring och en annan bostad under tiden, eller ska man bli fly förbannad? De har som sagt brytit överenskommelsen om inflyttningsdatum i kontraktet och jag vet inte riktigt hur man ska gå till väga nu. Får man en bostad ännu längre bort från jobbet blir man inte glad.

Några tankar?

Fullt rimligt att ni åtminstone får betalt för boendekostnader som överstiger den hyra ni skulle betala.
Citera
2016-04-15, 18:46
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Förseningar kan uppstå. Vad tror du det ger att bli förbannad? Tror du de orsakat förseningar avsiktligen? Tror du Jorden snurrar runt dig?

De är ju justa och tar ansvar och ordnar ett annat boende åt dig utan att du behöver lyfta ett finger. Hur jävla gnällig kan man bli?!?
Citera
2016-04-15, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt
Förseningar kan uppstå. Vad tror du det ger att bli förbannad? Tror du de orsakat förseningar avsiktligen? Tror du Jorden snurrar runt dig?

De är ju justa och tar ansvar och ordnar ett annat boende åt dig utan att du behöver lyfta ett finger. Hur jävla gnällig kan man bli?!?

Nu tycker jag mer du är den med otrevlig ton. Jag frågade hur ni tycker jag ska agera.
De bryter kontraktet, självklart inte medvetet. Dock tycker jag det är lite konstigt eftersom vi skrev på kontraktet några dagar innan. Så efter en vecka får vi detta samtal.

Det jag menar är att vi har ett skriftligt kontrakt på att flytta in ett speciellt datum. Vi har planerat in det och sagt upp andra avtal med boende osv. När de inte håller vad vi kommit överens om får vi problem. Och de är jättesnällt att de vill lösa det, men om dom endast kan erbjuda oss en sketen lägenhet, tex ännu längre bort från mitt arbete, då vill vi såklart inte godta det. Och vad har vi för val då och hur ska vi då agera?

Mvh
Citera
2016-04-15, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt

Håller med. Förseningar kan uppstå, kan vara underleverantör som fått problem eller ännu längre ner i kedjan. Bättre att det får ta nån månad extra och slutföra ordentligt än att stressa igenom med skitkvalitet som resultat.

Tycker företaget ändå gör något åt saken, du ska varken bli förbannad eller buga och kyssa röv. Det är som det är.
Citera
2016-04-15, 20:32
Medlem
cacas avatar
Stäm dem!
Citera
2016-04-15, 21:25
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Stäm dem!

Ja ! För flera tusen!

Nä men har du frågat vad som hänt ? Kan ju blivit vattenläcka eller liknande och då är det kört ett tag innan dom kan fortsätta och sånt händer .

Byggaren får nog viteskostnad mot beställaren men du är inte byggarens beställare utan enbart en hyresgäst . Så länge dom erbjuder ett ok boende för samma eller mindre pengar och lagrar dina möbler kan du nog inte kräva så mycket mer.

Tror beställaren krävt denna åtgärd av byggaren . Spekulationer förstås
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in