Citat:
Ursprungligen postat av
jazzneger
I den här tråden tänkte jag att vi kunde diskutera Humes lag, eller den så kallade is/ought-distinktionen.
Enligt hum rör sig normativa frågor och argument på ett annat plan är deskriptiva. Att diskutera vad någonting "är" följer inte samma logiska mönster som att diskutera hur någonting "bör" vara. Enligt Hume innebär detta att man inte kan logiskt härleda ett bör från ett är och inte heller ett är från ett bör.
Vi kan alltså inte säga att rasism är fel därför så finns det inga rasskillnader. På samma sätt kan vi heller inte säga att det är naturligt att fortplanta sig så därför är homosexualitet fel (det leder inte till fortplantning).
Man måste smyga in ett värdeomdöme för att härledningen ska kunna bli korrekt. Och värdeomdömen, enligt Hume, baseras helt o hållet på godtyckliga känslor.
Om man tänker som Hume så mena man att det att man inte kan att hitta några objektiva rätt och fel i värdefrågor. Stämmer detta? Eller har Hume helt enkelt fel? Går det verkligen, på både semantisk och logisk nivå, hålla isär värderingar och beskrivningar? Följer det normativa verkligen en helt annan logik än det deskriptiva?
Naturrättsteoretiker måste ju avsky Humes distinktion mellan fakta och värderingar.
Men vad tycker ni?
Hume har fel. I mänskliga relationer är alltid är och bör utbytbara, då vi inte som djur förmår avstå ifrån att socialisera eller internalisera ett är. Det är väl mänskligt att kämpa mot döden, oavsett vilket "är" vi än presenteras med? Och som människa lever jag hellre när jag lever, än kryper ner i graven med logisk fatalism.
På gravsten hos Heidenstam står det parafraserad: "du lever, det är den yttersta gåvan, håll fast vid den".
Människor förstår honom, tinget inte. Man ska väl vara glad att man lever?