Citat:
Ursprungligen postat av
Moltas666
Du blir trött även i S600 men inte av samma skäl som om du kör en Fiat Uno. Man blir inte fysiskt trött på samma eftersom stolarna i en S600 är i toppklass, man slipper vägbuller, man slipper motorbuller och man har effektivare AC än man har i en Fiat Uno.
Man blir dock mentalt påverkad av att sitta och mala i 150 i flera timmar. Det beror lite på var man kör. På autobahn är det så vanligt som förr att kunna ligga och pressa i 170. På svenska motorvägar är det faktiskt lättare att kunna hålla ett högt tempo eftersom det är mindre trafik.
Man blir trött av att hastigheten på allt som flimrar förbi rör sig så snabbt. Det gör att hjärnan pressas till att arbeta lite snabbare...vilket är tröttande i längden.
Det är ju det som är så skönt med att köra (eller åka) fort - känslan av att "susa fram". Jag kan inte säga man blir trött av det.
Då kommer ju påståendet att man "inte märker om man är trött". Men det är ju inte sant för jag vet dom ggr jag kört långsamt så blir jag lätt märkbart ofokuserad när man kört nån 1 timme eller mer.
Nu blir det ju mest omkörningar man gör ifall man kör fort. Men det händer då då på motorvägen t ex att det ligger ett par bilar och kör 140 på motorvägen och man själv lägger sig som bil 3 (detta kan ju ske när man kört ett par timmar lika bra som i början av resan). Då kan ju situationen uppstå att bil 1 måste bromsa (t ex för att någon 110-åkare byter fil utan att använda backspeglarna). Då brukar jag normalt bromsa redan när man ser bil 1 bromsa eller rent av när man ser hindret längre fram (därigenom får man ju bort en massa reaktionstid som annars skulle bli ifall man bromsar först när man ser bil 2 bromsa).
Det känns ju som den typen av framförhållning försvinner när man legat och sölat en längre sträcka. Man blir slö och ofokuserad och kollar mest på bilen framför och sen om den bromsar "oops" liksom (aldrig så jag varit nära att köra på nån - men man känner ju att man inte är lika alert som normalt)
Sen blir det ju såklart lite psykologiskt också. Irriterar man sig mycket på att bilen är bullrig och att sätena inte är dom skönaste, så går ju det ut över körglädjen och till slut blir man uttråkad och tappar lite fokus på körningen. Lite samma som det blir för mig då, fast med farten istället. Man irriterar sig och det förvärrar ju också känslan av uttråkning. Bilkö som jag nämnde tidigare är ju verkligen ett exempel på det (där irriterar sig ju dom flesta i någon grad).