• 1
  • 2
2016-04-15, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emalkay
Det ska inte droppa överhuvudtaget. Kommer det från pluggen?
Det är inte pga att du inte bytt packningen som motorlampan lyser. Måste vara något annat som spökar.
Vad är det för bil?
Slå på tändningen och lossa minuspolen på batteriet ett par minuter och sätt sedan tillbaka den, brukar radera felkoderna på de flesta bilarna som har några år på nacken.
Fungerar det och motorlampan börjar lysa igen så har du ett problem.
Bytte du oljan själv?

tjena, det är en saab 9-3 2.0t 1998. ja jag byte oljan och filtret själv
Citera
2016-04-15, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Jag har gjort det... Men jag upptäckte misstaget.

haha vilket misstag fattar inte?
Citera
2016-04-15, 11:05
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultras77
haha vilket misstag fattar inte?
Tappa ur växellådsoljan istället för motoroljan.

Har du dragit pluggen för hårt så tråget spruckit? Lätt gjort på Saab, och då droppar det vid pluggen.

Ang. motorlampan så läs ut felkoder. Det har troligen inget med oljebytet att göra.
Citera
2016-04-15, 14:43
Medlem
precis märkat att det läcker olja vid pluggen, det är en liten spricka, men det kan ju inte göra så att motorlampan lyser?
Citera
2016-04-15, 14:59
Medlem
hippilis avatar
Citat:
precis märkat att det läcker olja vid pluggen, det är en liten spricka, men det kan ju inte göra så att motorlampan lyser?

Kolla så du inte har kommit åt någon kabel någon stans. Känn på alle elkontakter du kan hitta
Citera
2016-04-16, 01:27
Medlem
toby79s avatar
Är det inte så att saab har en funktion som "smakar" på oljan och avgör status? Då skulle lampan förklaras.

Själv håller jag mig borta från saabar så långt jag kan även om en del faktiskt är riktigt hållbara.
Citera
2016-04-16, 10:29
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
den går exakt till max i stickan, kanske nån enstaka mm för mkt, oljelocket sitter väll inte så värst, om det är nåt utav dom sakerna som är orsaken, hur påvärkar det bilen
Vad menar du med sitter inte så värst? Är det fel på stickan så byt, annars sätt locket rätt.

Citat:
25 Nm ska pluggen dras med. Nu vet du vad som händer om man drar för kung och fosterland, som hemmapulare ofta gör.

Som jag skrev tidigare, läs ut felkoder. Du kan troligen inte lösa det genom upprepade inlägg här.

Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Är det inte så att saab har en funktion som "smakar" på oljan och avgör status? Då skulle lampan förklaras.

Själv håller jag mig borta från saabar så långt jag kan även om en del faktiskt är riktigt hållbara.
Nej, det finns inget som "smakar" på oljan.
Citera
2016-04-16, 15:21
Medlem
PlutoJs avatar
Ny kopparpackning VARJE gång man haft loss oljepluggen. Pluggen dras sedan med 25 Nm.

Oljelocket med sticka i kan bara sättas på ett sätt. Har aldrig varit med om att det gått sönder.

Vakuumslangarna i motorrummet är troligtvis gamla och torra. En sådan kan ha spruckit och ställer till det med tjuvluft. Då tänds motorlampan "Check Engine".

Men det kan finnas åtskilliga möjliga felkällor på en Saab från -98, t.ex. dålig lambdasond. Du kanske råkat komma åt den bakre sonden och skadat en kabel. Låt en verkstad läsa ur felkoder och återkom senare.
Citera
2016-04-17, 15:40
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Du kanske råkat komma åt den bakre sonden och skadat en kabel. Låt en verkstad läsa ur felkoder och återkom senare.
Det finns väl ingen bakre sond på en T5 1998, det kom väl först på årsmodell 1999?
Citera
2016-04-17, 19:04
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det finns väl ingen bakre sond på en T5 1998, det kom väl först på årsmodell 1999?
Sant. Missade den detaljen! Pinsamt värre eftersom jag skruvat Saabar i ett antal år...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in