• 1
  • 2
2016-04-14, 21:49
Medlem
hejsan, kände att det var dags för oljebyte, så åkte ner till okq8, tömde oljan och byte samtidigt ut oljefiltret, skruva tillbaks allt igen och allt gjort som det skall efter jag lagt olja och startar bilen så började motorlampan lysa. nån som vet hur det kunde ske?
Citera
2016-04-14, 21:51
Medlem
hippilis avatar
Är det olje lampan som lyser?
Citera
2016-04-14, 22:24
Medlem
Stor skillnad på oljelampa och motorlampa...

Men iallafall, kolla nivån, kolla läckage genom att stå på tomgång och varva 2-3k några gånger och flytta sedan bilen, helst varm bil.

Vilken bilmodell och årsmodell gäller det?
Kolla även i din manual, kanske finns tips där vid oljebyten.
Citera
2016-04-14, 22:26
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkakommapanamn
Stor skillnad på oljelampa och motorlampa...

Men iallafall, kolla nivån, kolla läckage genom att stå på tomgång och varva 2-3k några gånger och flytta sedan bilen, helst varm bil.

Vilken bilmodell och årsmodell gäller det?
Kolla även i din manual, kanske finns tips där vid oljebyten.

Japp det är stor skillnad!
Citera
2016-04-14, 22:46
Medlem
motorlampan, inte olje. byte inte packningen till oljepluggen, kan de vara därför? de droppa jätte små droppar, absolut inte mycket, tänkte det kanske bara är i början eller gammal olja.
Citera
2016-04-14, 22:47
Medlem
Popc0rns avatar
Oljelocket sitter inte hundra och tjuvar lite luft. Det räcker för att motorlampan skall börja lysa
Citera
2016-04-14, 22:49
Kolla så att du inte överfyllt motorn med olja, alltså över maxstrecket.
Citera
2016-04-14, 23:24
Medlem
den går exakt till max i stickan, kanske nån enstaka mm för mkt, oljelocket sitter väll inte så värst, om det är nåt utav dom sakerna som är orsaken, hur påvärkar det bilen
Citera
2016-04-14, 23:25
Medlem
borrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultras77
hejsan, kände att det var dags för oljebyte, så åkte ner till okq8, tömde oljan och byte samtidigt ut oljefiltret, skruva tillbaks allt igen och allt gjort som det skall efter jag lagt olja och startar bilen så började motorlampan lysa. nån som vet hur det kunde ske?

du har inte gjort som en polare till mig gjorde? Han tömde ut oljan, satte tillbaka pluggen och fyllde på den mängd det skulle vara sen åkte han... 2 mil senare skar växellådan
Citera
2016-04-14, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
du har inte gjort som en polare till mig gjorde? Han tömde ut oljan, satte tillbaka pluggen och fyllde på den mängd det skulle vara sen åkte han... 2 mil senare skar växellådan

hur gör man annars då? haha byt filter också,
Citera
2016-04-15, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
Jag har gjort det... Men jag upptäckte misstaget.
Citera
2016-04-15, 08:14
Medlem
Emalkays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultras77
motorlampan, inte olje. byte inte packningen till oljepluggen, kan de vara därför? de droppa jätte små droppar, absolut inte mycket, tänkte det kanske bara är i början eller gammal olja.

Det ska inte droppa överhuvudtaget. Kommer det från pluggen?
Det är inte pga att du inte bytt packningen som motorlampan lyser. Måste vara något annat som spökar.
Vad är det för bil?
Slå på tändningen och lossa minuspolen på batteriet ett par minuter och sätt sedan tillbaka den, brukar radera felkoderna på de flesta bilarna som har några år på nacken.
Fungerar det och motorlampan börjar lysa igen så har du ett problem.
Bytte du oljan själv?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in