2016-04-14, 15:24
Medlem
Håller på att lära mig om databaser och skulle använda mig av XAMPP Nu är det så att jag vill ändra lösenordet, och så fort jag gör det kommer jag inte in längre. Så frågan är egentligen, hur tusan loggar jag in när jag har ändrat lösenordet? Ändrar jag tillbaka till inget lösenord alls kommer jag in direkt. Har använt det här kommandot:
mysqladmin --user=root --password="" password "123"

för att ändra till lösenord 123. Gå jag då till t ex localhost får jag meddelande:
MySQL said: Documentation
Cannot connect: invalid settings.

Då testade jag att i my.ini filen till XAMPP ändra till password = password(123)
Men det blir samma resultat.
Citera
2016-04-14, 15:49
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Håller på att lära mig om databaser och skulle använda mig av XAMPP Nu är det så att jag vill ändra lösenordet, och så fort jag gör det kommer jag inte in längre. Så frågan är egentligen, hur tusan loggar jag in när jag har ändrat lösenordet? Ändrar jag tillbaka till inget lösenord alls kommer jag in direkt. Har använt det här kommandot:
mysqladmin --user=root --password="" password "123"

för att ändra till lösenord 123. Gå jag då till t ex localhost får jag meddelande:
MySQL said: Documentation
Cannot connect: invalid settings.

Då testade jag att i my.ini filen till XAMPP ändra till password = password(123)
Men det blir samma resultat.
En sak är att du ändrar med mysql-admin, men det är sajnnolikt inte den som används när du surfar till localhost, utan där är det troligen nåt annat, till exempel phpmyadmin.

Har du ändrat lösen till mysql med mysqladmin blir du naturligtvis tvungen att uppdatera phpmyadmin-konfigurationen med, annars kommer det inte funka.
Citera
2016-04-14, 15:52
Medlem
usb3s avatar
Här sätter du lösen för MySql root:
http://localhost/security

Övriga konton får du nog sköta i phpmyadmin.
Senast redigerad av usb3 2016-04-14 kl. 15:55.
Citera
2016-04-14, 16:14
Medlem
Jag lyckades lösa det! Följde dessa instruktionerna:

Step 1:

Locate phpMyAdmin installation path.
Step 2:

Open phpMyAdmin>config.inc.php in your favourite text editor.
Step 3:

Search for $cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'config';

Replace it with $cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'cookie';

Då kommer jag till inloggningsskärmen och kan ange t ex root och 123.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in