2016-04-14, 10:17
Medlem
WhaleMales avatar
Enl. sidan "fuelly.com" så drar honda cbr 250R mer än 300R. hur kan det stämma? Stämmer det? Kan någon kolla?

Den större motorn bör ju dra mer.
Citera
2016-04-14, 11:12
Medlem
Automatvapens avatar
Jävlar va trådar du skapar
Citera
2016-04-14, 11:38
Medlem
SkateBlinds avatar
Du måste förstå att större motor inte nödvändigtvis innebär större förbrukning. Den mindre motorn måste jobba på högre varv jämfört med större motorn vid samma hastighet, det är väl klart att den då drar mer. Sen är det klart att det blir större skillnad, när det är större skillnad i motorer. Det är fler parametrar än motorvolym som styr förbrukning.
Citera
2016-04-14, 12:02
Medlem
INTPs avatar
inget ändrats på senare år är de "vanliga" förbränningsmotorerna som har högst verkningsgrad (bränsleförbrukning i förhållande till producerad effekt) tvåtakts fartygsdieslar med omkring två meter slaglängd och en meter cylinderdiameter.

En stor motor kan vara mer "bränsleeffektiv" än en liten, bland annat förlorar en liten cylinder mer värme till kylsystemet då den yta av motorn som förbränningen är i kontakt med är proportionellt större jämfört med cylindervolymen. Orkar inte gräva fram formlerna för en cylinders ytarea, men en kub funkar lika bra som exempel: En kub på 1x1x1xcm rymmer 1cm3 och har en total yta på 6cm2, en kub där måtten fördubblats till 2x2x2cm har en volym på 8cm2, alltså åtta gånger så mycket, medan ytarean bara ökat till 24cm2, fyra gånger mer. Mindre metallyta som kan leda bort förbränningsvärmen som vi behöver för att skapa tryck som trycker ner kolven.

Den större motorn kan säkert dra mer effekt om man faktiskt använder den högre effekten den (antagligen) har, men om bägge hojarna körs i samma hastighet använder dom ungefär lika mycket effekt, och bränsleförbrukningen blir bara en ren funktion av vilken av hojarna som kan utveckla den effekten med högst verkningsgrad.
Citera
2016-04-14, 13:45
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Automatvapen
Jävlar va trådar du skapar

Jag vet :P :P

Men skall ju skaffa min första mc och för ett särskilt ändamål. Långkörning.

Ni ger grymma svar!
Citera
2016-04-14, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Jag vet :P :P

Men skall ju skaffa min första mc och för ett särskilt ändamål. Långkörning.

Ni ger grymma svar!

Såhär är det för mig. Har haft tre hojar hittills och de drar runt halvlitern, kör ganska lugnt och ligger inte och "pressar" motorväg. Motorerna är:
600cc 1-cyl
750cc 4-cyl
1490cc 2-cyl

En kinamoppe drar runt 0.2-0.3 och jag kan ge mig fasen på att jag hamnar där om jag skulle orka puttra några mil i 45 km/h.

BMW FG650S är ju erkänt snåla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in