Min lägenhet A 6mil enkel
Tjejen lägenhet B 14mil enkel
Om jag skriver mig hos lägenhet B fast har kvar lägenhet A, kan jag då deklararera att jag kör från lgh B till jobbet?
Eller måste jag hyra ut min lgh för att kunna deklarera där ?
vet att man ska ha rätt mil på försäkringarna och miltal på bilen vid besiktning vid granskning.
Min lägenhet A 6mil enkel
Tjejen lägenhet B 14mil enkel
Om jag skriver mig hos lägenhet B fast har kvar lägenhet A, kan jag då deklararera att jag kör från lgh B till jobbet?
Eller måste jag hyra ut min lgh för att kunna deklarera där ?
vet att man ska ha rätt mil på försäkringarna och miltal på bilen vid besiktning vid granskning.
Om jag inte kommer fel ihåg så måste du vara skriven på adressen för att få reseersättning... Sedan får du vara beredd på att skatteverket vill att du styrker dina bensinkostnader genom att visa kontoutdrag/kvitton....
du får bara avdrag för resor från din ordinarie bostad, vad som är din ordinarie bostad styrs helt och hållet av vart du har din huvudsakliga vila, det är där du ska vara folkbokförd. Att du har en lägenhet men inte bor där spelar ingen roll, bor du hos din flickvän ska du vara folkbokförd där och då blir det inga problem.
så ändrar jag så jag blir folkbokförd i lgh B så kan jag deklarera där efter?
7 § En person anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila. Den som därigenom kan anses vara bosatt på fler än en fastighet anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist.
En person ska anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila på en fastighet där han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden.
Undantag från första stycket finns i 8–11 och 15 §§. Lag (2013:380).
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!