2016-04-14, 06:52
Medlem
naborus avatar
Min lägenhet A 6mil enkel
Tjejen lägenhet B 14mil enkel

Om jag skriver mig hos lägenhet B fast har kvar lägenhet A, kan jag då deklararera att jag kör från lgh B till jobbet?
Eller måste jag hyra ut min lgh för att kunna deklarera där ?
vet att man ska ha rätt mil på försäkringarna och miltal på bilen vid besiktning vid granskning.
Citera
2016-04-14, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naboru
Min lägenhet A 6mil enkel
Tjejen lägenhet B 14mil enkel

Om jag skriver mig hos lägenhet B fast har kvar lägenhet A, kan jag då deklararera att jag kör från lgh B till jobbet?
Eller måste jag hyra ut min lgh för att kunna deklarera där ?
vet att man ska ha rätt mil på försäkringarna och miltal på bilen vid besiktning vid granskning.

Om jag inte kommer fel ihåg så måste du vara skriven på adressen för att få reseersättning... Sedan får du vara beredd på att skatteverket vill att du styrker dina bensinkostnader genom att visa kontoutdrag/kvitton....
Citera
2016-04-14, 09:13
Medlem
du får bara avdrag för resor från din ordinarie bostad, vad som är din ordinarie bostad styrs helt och hållet av vart du har din huvudsakliga vila, det är där du ska vara folkbokförd. Att du har en lägenhet men inte bor där spelar ingen roll, bor du hos din flickvän ska du vara folkbokförd där och då blir det inga problem.
Citera
2016-04-14, 11:43
Medlem
naborus avatar
så ändrar jag så jag blir folkbokförd i lgh B så kan jag deklarera där efter?

Citera
2016-04-14, 11:50
Medlem
kan du bevisa att du kör de milen om dagen om de begär det?

sen får du tänka på att du kan förlora din hyresrätt om du inte är skriven där, samt att hemförsäkringen inte täcker.

men det kanske det är värt?
Citera
2016-04-14, 12:20
Medlem
naborus avatar
Det är en bostadsrätt hemförsäkringen har jag ändå oavsätt om jag bor vanligtvis i lgh B.

mailat skatteverket väntar på svar....
Senast redigerad av naboru 2016-04-14 kl. 12:29.
Citera
2016-04-15, 20:58
Medlem
naborus avatar
bump
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in