Val är fan skumt. Farsan berättade att han käkat val för många år sedan och tyckte att det var gott som fan. När jag käkade val i Japan så smakade det inte tran, det smakade fan tvål! Den var friterad och det såg ganska skoj ut med bitar som såg ut som chicken mcnuggets fast de var svarta inuti.
Jag gav mig inte utan testade igen på en sushirestaurang några dagar senare där val serverades rå som sushi helt enkelt. Samma resultat och sedan dess har jag inte rört det. Jag är definitivt inte kräsen med mat, utan mer åt "gastronauthållet" och provar allt jag inte känner igen när jag får chansen, men val är jag fan skeptisk till.
Dock finns det olika sorters val och olika sätt att laga till det. Lax, strömming och torsk exempelvis smakar olika fast alla tre ju trots allt är fiskar, så att säga att all fisk smakar illa bara för att man smakar fel tillagad strömming två gånger på raken och sedan aldrig smakat det mer är missvisande om ni förstår vad jag menar. Jag skulle smaka val igen om jag fick chansen bara för att kolla, men de två gånger jag ätit det var det inget för mig. Jag vet dock inte vad för sorts val det var jag åt, men den friterade valen åt jag på en dedikerad valrestaurang som lunch.
TS och övriga får hemskt gärna meddela vad de gjort med sitt valkött och hur det smakade!