• 1
  • 2
2016-04-13, 18:04
Medlem
Har fått ett par bitar valbiff, vad bör jag göra med dom?
Hade 3 idéer.

1. Halstra
2. Grilla
3. Röka

Med sommaren på intåg så lär ju grillning fungera bra, hur bör jag ge mig åt? Ska jag mätta innertemp?
Citera
2016-04-13, 19:10
Medlem
Venators avatar
Rökning är absolut ett alternativ som jag skulle rekommendera. Har ätit rökt val i Norge och det var riktigt gott!

Jag har stekt val i stekpanna som en fin bit nötkött, men grill borde funka också!Jag har fått lära mig att det kan smala tran om det är för hårt genomstekt eller om man försöker värma igen i exempelvis pyttipanna, men det finns nog olika bud om den saken.
Citera
2016-04-13, 19:23
Medlem
MeanMEs avatar
Här har du en länk till en toppensida om tillagning av valkött.
http://norskhval.no/

Sedan tillagningen.
Steker du den så kör den på 2-3 min på ena sidan och 1½-2½ minuter på den andra beroende på tjocklek.

Grillar du den kör den på väldigt hög värme en 30-45 s per sida och låt dem stå på värmegallret medan du grillar tillbehören till biffen.

Det går att äta den "rå" med i form av att du gravar den och gör carpaccio på den.

Men allt detta och mer därtill lär du finna på länken ovan.

Min favorit är rökt med en stark pepparrotsvisp och hemgjord lingonsylt/rårörda
Edit: Ja serverad med rårakor då till ovan.
Senast redigerad av MeanME 2016-04-13 kl. 19:27.
Citera
2016-04-13, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Här har du en länk till en toppensida om tillagning av valkött.
http://norskhval.no/

Sedan tillagningen.
Steker du den så kör den på 2-3 min på ena sidan och 1½-2½ minuter på den andra beroende på tjocklek.

Grillar du den kör den på väldigt hög värme en 30-45 s per sida och låt dem stå på värmegallret medan du grillar tillbehören till biffen.

Det går att äta den "rå" med i form av att du gravar den och gör carpaccio på den.

Men allt detta och mer därtill lär du finna på länken ovan.

Min favorit är rökt med en stark pepparrotsvisp och hemgjord lingonsylt/rårörda
Edit: Ja serverad med rårakor då till ovan.
Oj vad det vattnas!! Synd att jag har så lite, känns lite omständigt att röka 300g
Ska den vara genomstekt, eller medium/medium rare typ? Lättare att gissa sig till tiden då.
Citera
2016-04-13, 19:40
Medlem
Venators avatar
Tack för länken MeanMe!

Nej, 300 gram är ju inte mycket att dra igång röken för, men varför inte passa på att röka lite annat samtidigt?

Här finns påfyllning annars:
http://www.gp.se/delfiner-dog-av-cho...nsala-1.187747

In med Flipper i röken bara!
Citera
2016-04-13, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Tack för länken MeanMe!

Nej, 300 gram är ju inte mycket att dra igång röken för, men varför inte passa på att röka lite annat samtidigt?

Här finns påfyllning annars:
http://www.gp.se/delfiner-dog-av-cho...nsala-1.187747

In med Flipper i röken bara!

Absolut, får nog plocka fram pimpelspöt och se vad som händer!

Hur länge håller val i frysen? Den har varit där ett tag nu. (6månader..)
Citera
2016-04-13, 20:19
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juniosvosv

Absolut, får nog plocka fram pimpelspöt och se vad som händer!

Hur länge håller val i frysen? Den har varit där ett tag nu. (6månader..)
Helt klart dags att äta upp den nu.

Den skall vara medium rare (max).
"Rare medium rare" skulle jag kalla det om nu något sådant fanns.

Men kör du på medium rare är du hemma alla gånger, men inte mer för då förlorar du i kvalité fort tycker jag. Jag missade en gång och körde dem medium well, det vart för mycket tyckte jag. Men det är ju olika vad man gillar och bara för att alla talar om medium rare så betyder det ju inte att just du måste gilla det med eller hur?
Citera
2016-04-13, 20:21
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Val är fan skumt. Farsan berättade att han käkat val för många år sedan och tyckte att det var gott som fan. När jag käkade val i Japan så smakade det inte tran, det smakade fan tvål! Den var friterad och det såg ganska skoj ut med bitar som såg ut som chicken mcnuggets fast de var svarta inuti.

Jag gav mig inte utan testade igen på en sushirestaurang några dagar senare där val serverades rå som sushi helt enkelt. Samma resultat och sedan dess har jag inte rört det. Jag är definitivt inte kräsen med mat, utan mer åt "gastronauthållet" och provar allt jag inte känner igen när jag får chansen, men val är jag fan skeptisk till.

Dock finns det olika sorters val och olika sätt att laga till det. Lax, strömming och torsk exempelvis smakar olika fast alla tre ju trots allt är fiskar, så att säga att all fisk smakar illa bara för att man smakar fel tillagad strömming två gånger på raken och sedan aldrig smakat det mer är missvisande om ni förstår vad jag menar. Jag skulle smaka val igen om jag fick chansen bara för att kolla, men de två gånger jag ätit det var det inget för mig. Jag vet dock inte vad för sorts val det var jag åt, men den friterade valen åt jag på en dedikerad valrestaurang som lunch.

TS och övriga får hemskt gärna meddela vad de gjort med sitt valkött och hur det smakade!
Senast redigerad av Zastroznjemje 2016-04-13 kl. 20:24.
Citera
2016-04-13, 21:07
Medlem
Jag käkade valspäck på en utlandsresa för några år sedan. Fick tugga i en kvart på en liten späckkub. Aldrig mer.
Citera
2016-04-13, 22:27
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Jag käkade valspäck på en utlandsresa för några år sedan. Fick tugga i en kvart på en liten späckkub. Aldrig mer.

Nej, det låter inte gott, fast det är nog mycket omega-3 i valspäck! Men nu ska vi se upp så ingen läsare förväxlar valspäck och valkött - det vore ungefär som att förväxla ister och fläskfilé!
Senast redigerad av Venator 2016-04-13 kl. 22:30.
Citera
2016-08-30, 13:10
Medlem
Roxanas avatar
Jag är nyfiken på valkött. Hur beskriver man bäst smaken, oavsett om det gäller biff eller späck?
Citera
2016-08-30, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana
Jag är nyfiken på valkött. Hur beskriver man bäst smaken, oavsett om det gäller biff eller späck?

Tänk viltskött/lever... det är inte viltskött men inte heller lever.. nånstans mittemellan.
Tillagning; skär i tunna skivor, fräs på med salt och peppar... häll på grädde... och gräddstuva.. servera med pressad potatis och rårörda lingon..
Gott som tusan.

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här