• 1
  • 2
2016-04-13, 18:11
Medlem
DenKrasses avatar
Kika här:
http://lawline.se/answers/vilseledan...fter+l%C3%A5ne
Citera
2016-04-14, 15:43
Medlem
crillerts avatar
Tack för input.
Jag har kikat runt lite och kommit på en lösning, som jag kan dela med mig av när lånet är utbetalt.
Men först och främst, banken VILL låna ut, eftersom att hela verksamheten bygger på det men de måste kunna säga om de blir kollade att: "Vi kollade upp honom enligt gällande regler och allt var bra"
Det är ett vanligt blancolån på ca 150k så inga megasummor.
Citera
2016-04-14, 15:48
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillert
de måste kunna säga om de blir kollade att: "Vi kollade upp honom enligt gällande regler och allt var bra"
Det är ett vanligt blancolån på ca 150k så inga megasummor.

Nej du. De vill kunna försäkra sig om att de ger rätt villkor i förhållande till risk.
Citera
2016-04-14, 16:16
Medlem
DenKrasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej du. De vill kunna försäkra sig om att de ger rätt villkor i förhållande till risk.

Precis, risk och räntesats är starkt korrelerade. Men om du inte blir upptäckt och sköter betalningarna, så va fan. De giriga asen tjänar nog som det är ändå.
Citera
2016-04-14, 16:30
Medlem
crillerts avatar
Ja exakt, men egentligen, vad skulle kunna leda till att de ringer upp min "arbetsgivare" ber om kopia på senaste lönespec, kontrollerar med skatteverket så att det betalas in skatt+arbgiv avgift etc etc.
Verkar lite väl mycket jobba för att syna en ganska oskyldig scam?
Citera
2016-04-14, 16:52
Medlem
DenKrasses avatar
Det är inte mycket att älta om. Du vet att det är fel, men kan du leva med detta (vilket du verkar kunna) och den risk som ändå finns (ingen känsla för hur stor den är), så är det väl bara att köra på och låtsas som det regnar. Sköter du betalningarna, tjänar de ju exakt lika mycket på dig som om du haft jobbet kvar och en tröst är att det ändå inte drabbar någon personligen - och definitivt inte någon fattig - men visst, har du otur så har du kanske otur. Men jag tvivlar på att de orkar göra mer än häva lånet om du spelar korkad och förkrossad om/när den dagen kommer. Å andra sidan, tar du dig igenom hela löptiden utan strul är det onekligen en liten seger .

Det handlar om samvete och riskbenägenhet, så i slutänden är det bara du själv som kan fatta beslutet.
Citera
2016-04-14, 17:12
Medlem
crillerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenKrasse
Det är inte mycket att älta om. Du vet att det är fel, men kan du leva med detta (vilket du verkar kunna) och den risk som ändå finns (ingen känsla för hur stor den är), så är det väl bara att köra på och låtsas som det regnar. Sköter du betalningarna, tjänar de ju exakt lika mycket på dig som om du haft jobbet kvar och en tröst är att det ändå inte drabbar någon personligen - och definitivt inte någon fattig - men visst, har du otur så har du kanske otur. Men jag tvivlar på att de orkar göra mer än häva lånet om du spelar korkad och förkrossad om/när den dagen kommer. Å andra sidan, tar du dig igenom hela löptiden utan strul är det onekligen en liten seger .

Det handlar om samvete och riskbenägenhet, så i slutänden är det bara du själv som kan fatta beslutet.

Hmm ja! A jag återkommer om 15 år när lånet är betalt om jag vann eller inte
Citera
2016-04-14, 17:38
Medlem
DenKrasses avatar
Good luck !
Citera
2016-04-14, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillert
Hmm ja! A jag återkommer om 15 år när lånet är betalt om jag vann eller inte
150 000 på 15 år, vilken bank går med på så lång återbetalningstid för en sådan skitsumma? Hur har du räknat ut att du "tjänar" 90 000 kronor på detta lån? Har du räknat med alla räntorna som du lär få betala under alla 15 åren?
Citera
2016-08-10, 08:20
Medlem
crillerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
150 000 på 15 år, vilken bank går med på så lång återbetalningstid för en sådan skitsumma? Hur har du räknat ut att du "tjänar" 90 000 kronor på detta lån? Har du räknat med alla räntorna som du lär få betala under alla 15 åren?

Nja det löste sig iaf, fixade en vän (med företag givetvis) som skrev att jag just hade blivit tillsvidare, sa även så när de (banken) ringde upp. Jag kommer inte tjäna utan spara in de 90K.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in