• 1
  • 2
2016-04-11, 21:36
Medlem
Hej,

Kort och gott: Jag ska ta ett bolån för en bostadsrätt. Min bankman föreslog att lånet delas upp i två delar med lika stor ränta på båda. Exempel: Tar ett lån på 2,45 miljoner. Bankmannen vill dela upp den i 2 miljoner kr och en i 450.000 kr. Om det är samma ränta på båda kan jag inte riktigt förstå fördelen med det om det nu ska föreslås.

Varför? När jag frågade varför så ville inte bankmannen riktigt svara på den frågan. Får denne mer provision som i att det blir två lån? Eller finns det någon annan baktanke med det?
Citera
2016-04-11, 21:43
Medlem
Butch.Cassidys avatar
Skulle vara om du känner för att köra en del rörligt eller binda lånet på olika tider. Annars vet jag faktiskt inte.
Citera
2016-04-11, 21:46
Medlem
Gav inte bankmannen någon anledning? Och frågade du inte?
Citera
2016-04-11, 21:50
Medlem
nex112s avatar
Det där låter ju jävligt skumt. Skit i "erbjudandet" du!
Citera
2016-04-11, 21:52
Medlem
Gissar på att en del läggs med längre avbetalningstid samt bunden ränta (det stora lånet) och ett med snabbare avbetalningsdel för att komma ner i gissningsvis 70-80% av värdet på bostadsrätten på en rimlig tid.

Absolut en fördel att binda det stora lånet på säg 5-10 år och ha det mindre lånet på rörlig ränta (där man också med fördel kan lägga amorteringen som man vill).

Jag tyckte det var smart att lägga upp lånet så som bankmannen föreslog. Men vet ej detaljer eller räntenivåer. Kom gärna med mer info om du kan, så kan vi ge dig ett korrektare svar.

Kan mycket väl vara samma ränta nu, men ändå att det ena lånet är bundet och det andra till rörlig ränta.
Citera
2016-04-11, 22:38
Medlem
Det kan vara dumt att låsa för länge, mitt som det är vill du flytta och då kostar det att lösa lånet. Reglerna har ändras/kommer att ändras så det var dyrare förr.
Citera
2016-04-11, 22:43
Medlem
Pfaltzs avatar
Bankmannen vill nog se till att det är olika löptider, t.ex 2 och 5 år. Det gör det svårare för dig att byta bank eftersom du aldrig är i en fas där bägge löper ut samtidigt.
Citera
2016-04-11, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abe87
Hej,

Kort och gott: Jag ska ta ett bolån för en bostadsrätt. Min bankman föreslog att lånet delas upp i två delar med lika stor ränta på båda. Exempel: Tar ett lån på 2,45 miljoner. Bankmannen vill dela upp den i 2 miljoner kr och en i 450.000 kr. Om det är samma ränta på båda kan jag inte riktigt förstå fördelen med det om det nu ska föreslås.

Varför? När jag frågade varför så ville inte bankmannen riktigt svara på den frågan. Får denne mer provision som i att det blir två lån? Eller finns det någon annan baktanke med det?

det är inget konstigt, han får inte provision för att det blir två lån.
Anledningen är kort och gott att om du får för dig att du vill amortera på ett lån kan du välja att börja takta på ditt tempo på ett lättare sätt. Samma sak gäller om du vill låsa en större del av lånet på t.ex. 3 år (det på två miljoner) och sedan vill amortera när du får skatteåterbäringen t.ex. (klumpsummor); då skall du ha en viss bit rörligt (450 000). Så det är inget fishy med detta, det är bara ett smart upplägg som skall passa dig.
Citera
2016-04-12, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Bankmannen vill nog se till att det är olika löptider, t.ex 2 och 5 år. Det gör det svårare för dig att byta bank eftersom du aldrig är i en fas där bägge löper ut samtidigt.

Här har TS svaret. Givetvis handlar det om att det ska vara svårare att frigöra sig från banken samt att de hoppas på att du inte ska köra på rörlig ränta på hela lånet utan binda någon del i vart fall. Jag blev påtvingad samma sak, skitsamma för mig, jag band ingen del och om jag skulle få för mig att göra det så binder jag bägge på samma tid. Spelar ingen roll. Låt dig inte luras att binda på olika tider, om du inte promt nu vill. Gör det svårare, och potentiellt dyrare, att byta bank för bättre ränta när din bank börjar försöka lura dig (igen) om ca ett år.
Citera
2016-04-12, 09:25
Medlem
KallePaHedens avatar
Hej!

Det är bra för dig att dela upp lånet i 2 eller flera lån. Då har du i framtiden möjlighet att tex binda ett av lånen om du är orolig att räntan kommer gå upp. Har du bara ett lån så ligger alla dina ägg i samma korg och du måste välja att ha hela lånet antingen bundet eller rörligt. Själv har jag mitt bolån uppdelat på 3 st olika lån, så jag själv kan styra om jag vill binda 33, 66 eller 100% av mina lånade pengar. Dessutom kan man, som tidigare sagts, bara amortera på ett obundet lån.

Ibland är det faktiskt bra tips man får av sin bankman, och alla har inte baktankar med sina råd. Tycker dock det var konstigt att han inte kunde förklara upplägget för dig på ett bra sätt...

Lycka till med dina beslut! Det svåraste sen är ju att pricka in när man ska binda och på hur lång tid för att minimera sina ränteutgifter.

Mvh,
Kalle på heden
Citera
2016-04-12, 10:03
Medlem
mediekratis avatar
Vilken bank rör det sig om? Det låter bara som att det ena är ett topplån och det andra är ett bottenlån? Topplånet brukar amorteras ner mer aggressivt (det ska betalas av snabbare) än bottenlånet. Topplånet är rörligt i min bank. Men, som tidigare har påpekat så är det märkligt att banksäljaren inte kunde förklara detta på ett begripligt sätt. Men förvisso saknar ofta banksäljarna utbildning (jag har själv blivit erbjuden jobb som "bankman" på en av storbankerna långt innan min utbildning var klar).
Citera
2016-04-12, 10:17
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallePaHeden
Det är bra för dig att dela upp lånet i 2 eller flera lån. Då har du i framtiden möjlighet att tex binda ett av lånen om du är orolig att räntan kommer gå upp. Har du bara ett lån så ligger alla dina ägg i samma korg och du måste välja att ha hela lånet antingen bundet eller rörligt. Själv har jag mitt bolån uppdelat på 3 st olika lån, så jag själv kan styra om jag vill binda 33, 66 eller 100% av mina lånade pengar. Dessutom kan man, som tidigare sagts, bara amortera på ett obundet lån.

I stort håller jag med om det du skriver men det finns absolut inga hinder för att ha en löpande amortering även på bundna lån. Man bestämmer vid lånets tecknande hur mycket man vill amortera per månad helt enkelt. Däremot kan man inte göra tilläggsamorteringar utan att betala ränteskillnadsersättning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in