2016-04-11, 21:24
Medlem
Om jag har en skuld hos inkasso och jag vill att dom ska bevisa skulden är sann måste inte dom göra det?

Jag har betalat en skuld som jag har haft i ett par år.
Jag vet inte om det är sann skulden men jag betalade den efter den senaste räkningen jag fick.

Nu har dom mage och kräva mig på ytterligare pengar dom fräcka jävlarna.
Då ringde jag upp och sa då vill jag se bevis på att skulden är sann men det kunde personen inte göra utan hänvisat till att dom har skickat räkningar i ett par år till mig.

Jag är så arg så jag kokar.

Som att skicka räkningar skulle vara någon form av bevis.

Enda anledningen till att jag betalade var att jag orkade inte ta tag i det och ville bara bli av med problemet. Har vart skyldig dom i 4 år.

Pratade med banken och det skulle kosta mig en förmögenhet att ta reda på om det stämmer eller inte.

Fy fan jag vill inte ge en enda krona till dom jävlarna.
Citera
2016-04-11, 21:51
Medlem
STeWeis avatar
Inkasso bolagen säljer en tjänst till fordringsägaren.
Vill du ha bevis på skulden får du ta det fordringsägaren.
Citera
2016-04-11, 23:08
Medlem
Om du ifrågasätter riktigheten borde i första hand erhållna fakturor ha bestridits, men även då nu så ej skett har kan du naturligtvis bestrida fordran och invänta att den istället blir föremål för stämning, sedan är det domstolen som skall bedöma riktigheten.
Citera
2016-04-11, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av STeWei
Inkasso bolagen säljer en tjänst till fordringsägaren.
Vill du ha bevis på skulden får du ta det fordringsägaren.
Inte nödvändigtvis. Om gäldenären bestrider fordrans riktighet så skall det göras till den som infordrar medel för att reglera skulden, i detta fall ett inkassobolag. Är fordran tvistig får de inte vidtaga några indrivande åtgärder, ej heller lämna ärendet till summarisk process.
Citera
2016-04-12, 04:51
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Inte nödvändigtvis. Om gäldenären bestrider fordrans riktighet så skall det göras till den som infordrar medel för att reglera skulden, i detta fall ett inkassobolag. Är fordran tvistig får de inte vidtaga några indrivande åtgärder, ej heller lämna ärendet till summarisk process.
Beställ PUL26,historiklistan ifrån inkassobolaget. Där står allt om skulden. Begär även kopia på ursprungsskulden,finns inte den kan de inte driva in skulden men finns många fler anledningar att skriva av en skuld. Läs på Fattiga Riddares forum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in