2016-04-11, 18:45
Medlem
ArkadSs avatar
Tänkte höra lite vad andra anser är jobbigast/mest krävande av att jobba heltid eller att studera heltid (på universitet eller högskola).

Nu syftar vi alltså på den typen av jobb som man får efter gymnasiet, eller som folk typiskt jobbar med från 19-27 år. Dvs. typ butik, restaurang, café, servering, posten, lager, etc. Andra "okvalificerade" jobb får ju givetvis även tas med.

Vad tycker ni? Alla är olika, och en del verkar tycka att studier är jobbigare, och vice versa. Det viktigaste är argument för eller emot!

Om ni pluggar, säg även vad ni pluggar så man får en uppfattning om svårighetsgraden, närvarokrav och liknande.
Citera
2016-04-11, 18:55
Medlem
Sunimods avatar
Beror på hur man går in för det.

Plugga på segt tempo är väl inget jobbigt men att satsa på full pott är stentufft.

Samma med att jobba, bara gå dit och göra sina timmar är måttligt men satsa på karriär med massor med övertid kräver en hel del.
Citera
2016-04-11, 18:57
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArkadS
Tänkte höra lite vad andra anser är jobbigast/mest krävande av att jobba heltid eller att studera heltid (på universitet eller högskola).

Nu syftar vi alltså på den typen av jobb som man får efter gymnasiet, eller som folk typiskt jobbar med från 19-27 år. Dvs. typ butik, restaurang, café, servering, posten, lager, etc. Andra "okvalificerade" jobb får ju givetvis även tas med.

Vad tycker ni? Alla är olika, och en del verkar tycka att studier är jobbigare, och vice versa. Det viktigaste är argument för eller emot!

Om ni pluggar, säg även vad ni pluggar så man får en uppfattning om svårighetsgraden, närvarokrav och liknande.

Jag skulle aldrig leva för och jobba för någon annan som blev framgångsrik och skaffade ett eget företag och hade stora ambitioner så han blev något. Det gäller och bygga upp bra förutsättningar för sig själv så man kan få en bra framtid, ekonomiskt oberoende, och listan går vidare.

Studera nu, motivera dig själv, och du kommer aldrig ångra det. Jobba bara på helger/extra när du har mycket studier. Jag jobbade på ett postlager i ett halvt år och jag slutade jobba för att det var ett riktigt SLAVJOBB, seriöst, stressa för andra människor? Riskera och få ryggskador för att din chef skiter i ditt tillstånd och bara bryr sig om lydnad från de anställda? Nej tack. Hellre ger jag järnet in på studierna och kompletterar de betyg jag redan har dåligt i eller har f på och inte ger upp, så jag kan komma in på ett bra universitetsprogram.
Citera
2016-04-11, 19:28
Medlem
ArkadSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Beror på hur man går in för det.

Plugga på segt tempo är väl inget jobbigt men att satsa på full pott är stentufft.

Samma med att jobba, bara gå dit och göra sina timmar är måttligt men satsa på karriär med massor med övertid kräver en hel del.

Absolut, men om man jämför heltidsplugg med heltidsjobb?

Naturligtvis kräver många utbildningar knappast "heltid", snarare under 20 h per vecka.
Citera
2016-04-11, 19:32
Medlem
ArkadSs avatar
Personligen tycker jag att studier på universitet är betydligt mer chill än att jobba heltid på ett okvalificerat jobb. Detta för att:
-man har få schemalagda timmar, och det är mer bekvämt att jobba hemifrån
-även om man har mkt att göra, så får man själv bestämma NÄR man ska göra det. På ett jobb ska man vara där mellan tex. 7-16 varje dag.
-det är mer jobbigt att jobba med kroppen än att jobba med hjärnan
-på ett okvalificerat jobb känner man att man inte gör ngt vettigt, man slösar liksom bort sin tid (gäller givetvis inte de som tar sabbatsår, utan enbart de som jobbar hela livet i typ servering)
-dessa jobb är väldigt stressiga
-vill man inte gå en dag (pg sjukdom mm) är det bara att inte komma, på jobb måste man sjukanmäla sig
Citera
2016-04-11, 19:33
Medlem
jobbar kvällar och veckoslut på en fabrik, gillar det iaf mer än gymnasiet (går sista året där) blir glad när man slipper skiten till sommaren och får jobba heltid, trots att jobbet inte är det bästa som finns
Citera
2016-04-11, 19:41
Medlem
ArkadSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azizok
Jag skulle aldrig leva för och jobba för någon annan som blev framgångsrik och skaffade ett eget företag och hade stora ambitioner så han blev något. Det gäller och bygga upp bra förutsättningar för sig själv så man kan få en bra framtid, ekonomiskt oberoende, och listan går vidare.

Studera nu, motivera dig själv, och du kommer aldrig ångra det. Jobba bara på helger/extra när du har mycket studier. Jag jobbade på ett postlager i ett halvt år och jag slutade jobba för att det var ett riktigt SLAVJOBB, seriöst, stressa för andra människor? Riskera och få ryggskador för att din chef skiter i ditt tillstånd och bara bryr sig om lydnad från de anställda? Nej tack. Hellre ger jag järnet in på studierna och kompletterar de betyg jag redan har dåligt i eller har f på och inte ger upp, så jag kan komma in på ett bra universitetsprogram.

Sant. Problemet med dessa jobb är att de inte leder ngn vart för arbetstagaren, man jobbar på och sen går man hem - att "jobba sig upp" som man gjorde tidigare är i princip omöjligt idag.

Om man pluggar kan man i alla fall känna att man gör det för sin egen skull.
Citera
2016-04-11, 20:27
Medlem
Xer0s avatar
Plugga är jobbigare.

Även om det är mycket att göra på jobbet så är det i alla fall intressant för det mesta, och det är på riktigt till skillnad från alla övningar i plugget som bara är teoretiska.
Sen får man mer gjort när man jobbar 8-9 timmar om dan. Skulle du plugga lika mycket skulle du få A i allt.

Och man får betalt. När man pluggar är man en fattig lus och kan inte unna sig nått.

Personligen hade jag fett mycket ångest när jag pluggade, och var jävligt ensammen för det mesta.
På jobbet har man gemenskap, och den enda ångesten är om man blir tvungen att presentera något.
Senast redigerad av Xer0 2016-04-11 kl. 20:31.
Citera
2016-04-11, 20:33
Medlem
ArkadSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Plugga är jobbigare.

Även om det är mycket att göra på jobbet så är det i alla fall intressant för det mesta, och det är på riktigt till skillnad från alla övningar i plugget som bara är teoretiska.
Sen får man mer gjort när man jobbar 8-9 timmar om dan. Skulle du plugga lika mycket skulle du få A i allt.

Intressant. Vad pluggade du? Var det ett jobbigt/svårt ämne som krävde mkt tid?

Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Och man får betalt. När man pluggar är man en fattig lus och kan inte unna sig nått.

Sant naturligtvis, men nu var frågan om vad som är jobbigast i sig! Vad som ger mest pengar är inte direkt en smaksak
Citera
2016-04-11, 21:17
Medlem
Fade.To.Blacks avatar
Beror i hög grad på vilken typ av studier det rör sig om, men förutsatt att det rör sig om jurist/ingenjör/läkare skulle jag säga att det är jobbigare. Det är betydligt enklare att rutinmässigt göra det som krävs när det gäller de okvalificerade jobb du nämner, samt kräver ingen större tankeverksamhet. Att däremot lära sig och förstå nya saker kräver desto mer. Dessutom känner du dig aldrig ledig, utan det finns alltid mer att göra, vilket går ut över helgerna. Fördelen är dock att du kan disponera tiden som du själv vill, då den schemalagda tiden inte är särskilt stor.

Sedan finns det naturligtvis många program som inte kräver någon större ansträngning överhuvudtaget och då torde arbetet vara tuffare.

(Jag studerar ett av ovan nämnda program, möjligen gör det mig en aning partisk)
Citera
2016-04-11, 21:59
Bannlyst
Hörs väl på namnet -jobba =jobbigt
Citera
2016-04-11, 22:15
Medlem
Beror på om du menar svårighetsgrad/stress kortsiktigt eller långsiktig psykisk påfrestning. Utan fullständig erfarenhet så skulle jag säga att plugga är "jobbigare" i stunden då det krävs en större prestation och ofta är svårare än ett "vanligt" jobb. I det långa loppet tror jag att ett sådant jobb tär på dig mer då det ofta är brutalt enformigt till skillnad från studier.

Är väl detta som är den stora anledningen till att folk utbildar sig också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in