2016-04-11, 23:00
Medlem
ArkadSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fade.To.Black
Beror i hög grad på vilken typ av studier det rör sig om, men förutsatt att det rör sig om jurist/ingenjör/läkare skulle jag säga att det är jobbigare. Det är betydligt enklare att rutinmässigt göra det som krävs när det gäller de okvalificerade jobb du nämner, samt kräver ingen större tankeverksamhet. Att däremot lära sig och förstå nya saker kräver desto mer. Dessutom känner du dig aldrig ledig, utan det finns alltid mer att göra, vilket går ut över helgerna. Fördelen är dock att du kan disponera tiden som du själv vill, då den schemalagda tiden inte är särskilt stor.

Sedan finns det naturligtvis många program som inte kräver någon större ansträngning överhuvudtaget och då torde arbetet vara tuffare.

(Jag studerar ett av ovan nämnda program, möjligen gör det mig en aning partisk)

Så är det absolut.

Jag pluggar själv till ett av de program du skrev om, så vet definitivt att man får plugga mkt på dessa tre utbildningar. Och jag sitter väl från 8-17 varje dag, dvs. som om man hade haft ett jobb.

Men har flera vänner som pluggar slappare utbildningar och de lägger ca 8-10 h per vecka på sitt plugg, dvs. de har väldigt mkt fritid i relation till mig.

Dock anser jag att okvalificerade jobb är jobbiga just för att de inte kräver någon tankeverksamhet, precis som du säger. Man går bara till jobbet vid öppning typ kl 7:00, sitter i kassan och bippar varor, och när man kommer hem är man helt slut trots att man haft ett helt extremt enformigt och intetsägande arbete.

Jag tycker det är jobbigare helt enkelt. Pluggar man känns det skönt på ngt sätt att ha hållit igång en hel dag.
Citera
2016-04-11, 23:02
Medlem
ArkadSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbacck
Beror på om du menar svårighetsgrad/stress kortsiktigt eller långsiktig psykisk påfrestning. Utan fullständig erfarenhet så skulle jag säga att plugga är "jobbigare" i stunden då det krävs en större prestation och ofta är svårare än ett "vanligt" jobb. I det långa loppet tror jag att ett sådant jobb tär på dig mer då det ofta är brutalt enformigt till skillnad från studier.

Är väl detta som är den stora anledningen till att folk utbildar sig också.

Jag tänker mest graden av psykisk och fysisk påfrestning både på kort och lång sikt.

Ja, eftersom många butiksjobb och restaurangjobb är väldigt enformiga blir jobbet mer psykiskt påfrestande bara pga det.
Citera
2016-04-12, 12:07
Medlem
ArkadSs avatar
bump
Citera
2016-04-12, 20:01
Medlem
Celiakis avatar
Jobba heltid på ett jobb du tycker att du är bättre än. Väldigt själadödande, om du studerar något du tycker är intressant och motiverande så ägnar du dig åt personlig utveckling på heltid.
Citera
2016-04-12, 20:06
Medlem
Läser en av de nämnda utbildningarna. Det svåra och jobbiga med att plugga är väl disciplinen och man måste behålla fokus hela tiden. Fördelarna är väl främst att det är mer intressant och man kan styra över sin tid mer.

Det man saknar mest är att koppla bort mentalt och att saker går på rutin, då det konstant handlar om inlärning av nytt inom studier. Med bra studieteknik och kurser som liknar varandra kan man uppnå detta men antagligen inte i samma grad som de flesta jobb och i synnerhet inte lågkvalificerade jobb.
Citera
2016-04-12, 20:16
Medlem
Lelianas avatar
Studera 200% i några månader, hade mina sena kvällar och sedan några månader där jag satt på campus 8-15. Att hela tiden vara tillgänglig, inte känna att man har studerat tillräcklig, inte kunna släppa plugget - det är kanske bara jag, men jag skulle hellre välja jobb framför studier varje dag jämfört med det. Personligen älskar jag att jobba hårt och förtjäna min vila, men när man studerar har man ingen sådant utan istället en suddig gräns mellan fritid och jobb. Nu när jag jobbar så har jag mina timmar men också praktiska arbetsuppgifter där jag kan använda det jag har lärt mig av för att lära mig mer om; inte flera teorier som inte kan appliceras på något praktiskt sätt utan bara lära dem så gott man kan för att försöka stilla oron för ens osäkra framtiden.

Arbete må ha sin politik, HR och sociala regler som du slapp i universitetet. Men det finns något så skönt med tryggheten av ett jobb och kunna göra det man tycker om än att slava som fattig student vid ett obekvämt bord.
Citera
2016-04-12, 22:51
Medlem
Claviuss avatar
För mig är det jobbigare att plugga. Den inre stressen det medför knäcker mig totalt stundvis och den totala friheten man har med sin tid och planering funkar inte med min personlighet.
Med det sagt är det även jobbigt att jobba. Men med ett vanligt jobb behöver du inte stressa över saker konstant, samt du får lön för det du utför. På så vis upplever jag det mycket mer givande och lugnande för min själ att jobba.

Detta gäller som sagt enbart för mig. Det som avgör är din personlighet, vad du pluggar och vad du jobbar med.
Citera
2016-04-13, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavius
För mig är det jobbigare att plugga. Den inre stressen det medför knäcker mig totalt stundvis och den totala friheten man har med sin tid och planering funkar inte med min personlighet.
Med det sagt är det även jobbigt att jobba. Men med ett vanligt jobb behöver du inte stressa över saker konstant, samt du får lön för det du utför. På så vis upplever jag det mycket mer givande och lugnande för min själ att jobba.

Detta gäller som sagt enbart för mig. Det som avgör är din personlighet, vad du pluggar och vad du jobbar med.

Håller helt med. Det är väl därför man inte bör plugga längre än 3-5 år och sedan ha det överstökat. Endast om man verkligen trivs med livstilen och har en högre vision med det akademiska kan man forsätta längre tex. doktorera
Citera
2016-04-13, 15:32
Medlem
Plugga är jobbigare, man har det alltid hängande över sig och blir aldrig "färdig". Det går alltid att anstränga sig lite till, göra det lite bättre. Men eftersom man disponerar en större del av sin tid efter eget huvud upplevs det inte lika ansträngande som det är. Och man slipper stressmoment som omorganisationer, ändrade tidsplaner, omplaceringar etc.
När man jobbar gäller det att leverera rätt sak i rätt tid med rätt kvalitet. Det är på sitt sätt tuffare. Men man har mer pengar och kan förhoppningsvis glömma jobbet på fritiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in