Citat:
Beror i hög grad på vilken typ av studier det rör sig om, men förutsatt att det rör sig om jurist/ingenjör/läkare skulle jag säga att det är jobbigare. Det är betydligt enklare att rutinmässigt göra det som krävs när det gäller de okvalificerade jobb du nämner, samt kräver ingen större tankeverksamhet. Att däremot lära sig och förstå nya saker kräver desto mer. Dessutom känner du dig aldrig ledig, utan det finns alltid mer att göra, vilket går ut över helgerna. Fördelen är dock att du kan disponera tiden som du själv vill, då den schemalagda tiden inte är särskilt stor.
Sedan finns det naturligtvis många program som inte kräver någon större ansträngning överhuvudtaget och då torde arbetet vara tuffare.
(Jag studerar ett av ovan nämnda program, möjligen gör det mig en aning partisk)
Sedan finns det naturligtvis många program som inte kräver någon större ansträngning överhuvudtaget och då torde arbetet vara tuffare.
(Jag studerar ett av ovan nämnda program, möjligen gör det mig en aning partisk)
Så är det absolut.
Jag pluggar själv till ett av de program du skrev om, så vet definitivt att man får plugga mkt på dessa tre utbildningar. Och jag sitter väl från 8-17 varje dag, dvs. som om man hade haft ett jobb.
Men har flera vänner som pluggar slappare utbildningar och de lägger ca 8-10 h per vecka på sitt plugg, dvs. de har väldigt mkt fritid i relation till mig.
Dock anser jag att okvalificerade jobb är jobbiga just för att de inte kräver någon tankeverksamhet, precis som du säger. Man går bara till jobbet vid öppning typ kl 7:00, sitter i kassan och bippar varor, och när man kommer hem är man helt slut trots att man haft ett helt extremt enformigt och intetsägande arbete.
Jag tycker det är jobbigare helt enkelt. Pluggar man känns det skönt på ngt sätt att ha hållit igång en hel dag.