2016-04-09, 15:18
Medlem
Och hur har ni tänkt nå dit?
Senast redigerad av Vindsurfaren 2016-04-09 kl. 15:23.
2016-04-09, 15:22
Medlem
TS börjar!
2016-04-09, 15:26
Medlem
Spara minimum 10% av nettolönen, amortera minimum 20% av nettolönen. Köp inget på kredit, det enda man lånar pengar till är sin bostad, när den är betald så lånar man aldrig igen, alla renoveringar osv.. betalar man cash.
Gör man så blir man rik till slut oavsett vilken lön man har.
2016-04-09, 15:34
Medlem
think2acts avatar
tjäna ca 20 men kapacitet till 100 miljoner årligen snart, hoppas de iaf.
2016-04-09, 16:32
Medlem
Mr.Majestics avatar
A milli.

Nästan där!

500k i värdepapper
250k i Lägenheten
100k i Likvida medel

Sparar/Investerar 35% av nettolönen, amorterar 16%.

Borde nå det inom 2år!
2016-04-09, 16:49
Medlem
CHeitzmans avatar
1 miljon i år förhoppningsvis. Ligger på cirka 900 000 nu, sparar 20 papp i månaden. I princip allt investerat i aktier. Tyvärr har det ökat dåligt p.g.a. kräftgången på börsen sista året men hoppas kunna klara det framåt sommaren om börsen inte sjunker mer.
2016-04-09, 17:08
Medlem
Först 500k i aktier och fonder.
Sedan hitta ett bra jobb så jag inte behöver ha två olika jobb.
2016-04-09, 19:43
Medlem
KlopFers avatar
Målet är långsiktigare än att bara spara ihop någon mille. Jag tänker inte offra mina unga år och leva på nudlar för att nå en miljon.

Målet är att när man närmar sig 50 kunna leva på sin avkastning på det man dragit ihop tills dess i kombination med att gå ner i tid eller liknande. Kommer säkert hinna bli x antal husaffärer, arv och annat på vägen som boostar på det.

Har alltså ingen siffra jag siktar på. Försöker bara att inte slösa pengar på onödig konsumtion som dyra bilar och alkohol.
2016-04-09, 20:38
Medlem
Bbobis avatar
Mitt mål är inte skärskilt överambitiöst.

2.000.000

Leva på utdelning och stanna här i Kambodja.

Hur jag ska nå dit? Har jag tur (får se vid br försäljning) så når jag i bästa fall halvägs. Sedan titta närmare på sidoinkomster då de räcker så pass mycket längre här än hemma. Får man in en tusenlapp i månaden så är hyran betald mot att knappt göra någon skillnad alls hemma (Fast man kan ju få boende för under 300kr/mån med om man vill snåla rejält men jag vill ha en lägenhet alt litet hus).

Under tiden återinvestera utdelningar och hoppas på lite tur. Ev söka jobb

Edit: Är inte så sugen på någon stabil plan längre om jag ska vara ärlig. Även om jag brukade förespåka det innan jag insåg att det finns ett bättre sätt att leva.

Minimunlönen här är 1162kr/mån så det finns ju knappt några gränser för hur billigt man kan leva tills förmögenheten växt till sig.
Senast redigerad av Bbobi 2016-04-09 kl. 20:45.
2016-04-09, 20:54
Medlem
Om jag är i livet om 10 år, vill jag sitta i ett attraktivt köpeboende med under 80 % belåningsgrad samt ha en utdelningsportfölj som ger mig minst en extra månadslön/år. Det är min 10-årsplan. Naturligtvis slutar inte resan där.

Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer
Målet är långsiktigare än att bara spara ihop någon mille. Jag tänker inte offra mina unga år och leva på nudlar för att nå en miljon. det.

Bra! Som någon skrev i en annan av alla triljoner spartrådar, det gäller att hitta en bra balans mellan att "leva nu och spara till senare". Man får inte glömma att vår livstid egentligen är det enda värdefulla vi har så passa på och njut!

Därmed är det inte sagt att "spara till senare" ska behöva vara speciellt svårt. Att lägga minst 30% av nettointäkterna på sparande/amorteringar och fortfarande leva ett kvalitativt liv med resor och nöjen, borde inte vara ett problem om du har jobb i Sverige idag. (Undantaget ensamstående flerbarnsmorsor som är låginkomsttagare.) Ofta räcker det bara med att kapa onödiga "idiotkostnader" som svennebanan ofta drar på sig, så är man hemma med det 30%-iga sparmålet.
2016-04-09, 20:55
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Ekonomiska mål
1. skuldfri kommer ta 20 år om ingen cash boost som arv inträffar men det räknar jag inte med .
( har ett bolån )
2. Ca 200k kr var till mina barn som dom ska få när dom är runt 20 år ( ligger i fas på dessa sparanden )

3. Pensionssparande har tjänstepension osv så kommer inte leva utfattig men vill ändå spara en del privat .

Kommer nå mina mål genom vanligt hederligt arbete helt enkelt .

Hur svårt är det ?
2016-04-10, 08:33
Medlem
Crossmacks avatar
Intetsägande trådstart.

Låst //mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in