2005-11-22, 19:43
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mollydott
Nu blev jag intresserad! Hur har du kommit fram till denna kombination?

Tja, den kondenserade mjölken är koncentrerad och sötad, blir väldigt gott, skvätten grädde gör att det blir lite mer kropp till det hela. Kanske inte hardcore-tesmak, men det är gott.
Citera
2005-11-22, 20:10
insomnias avatar
Earl Grey är det man dricker oftast. Men favoriten är Persian Earl Grey, om det funnits i 100-pack... Då hade man varit glad.
Citera
2005-11-22, 20:25
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insomnia
Earl Grey är det man dricker oftast. Men favoriten är Persian Earl Grey, om det funnits i 100-pack... Då hade man varit glad.
Hmm. Inte sett. Russian Earl Grey är en favorit. Måste faktiskt prova Persian, om det inte är för "sött" om du förstår vad jag menar. Jag gillar inte sådana där "rabarbergräddblaha"teer.
Citera
2005-11-22, 21:58
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Hur länge håller sig te färskt?
Varför har tebladen olika storlek?
Min favorit är Earl Grey på påsar men senast köpte jag lösvikts-te, ett Ceylonte som heter Kooh-I- Noor och de bladen är jättestora, och teet är gott.
Vilka är era favoriter?

Det är bara topparna av dom nyaste tebladen som blir till fint te. Resten av bladen, och stora äldre blad, blir till billigare te. Dessa ger ju en bittrare smak. Sen är det väl kross som blir till tepåsar i Sverige, medans helare blad blir lite bättre te, tepåsar i andra länder och löste.

Här hemma är Dilmahs ceylonte (100% ceylonte, från ett plantage, "unblended", packat i sri lanka) som är favoriten. På påse då, och det köps då inte i Sverige.

Sen figurerar en del annat från Dilmah, fruktteer, och te från Clipper och ett par andra märken som inte alltid är så lätt att hitta här.
Citera
2005-11-22, 22:05
Medlem
Squalos avatar
Citat:

Du ska väl endå inte köpa te i hundrapack?

Bättre köpa te i mindre paket. Jag brukar köpa av minsta förpackning.
Citera
2005-11-22, 22:07
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Det är bara topparna av dom nyaste tebladen som blir till fint te. Resten av bladen, och stora äldre blad, blir till billigare te. Dessa ger ju en bittrare smak. Sen är det väl kross som blir till tepåsar i Sverige, medans helare blad blir lite bättre te, tepåsar i andra länder och löste.

Här hemma är Dilmahs ceylonte (100% ceylonte, från ett plantage, "unblended", packat i sri lanka) som är favoriten. På påse då, och det köps då inte i Sverige.

Sen figurerar en del annat från Dilmah, fruktteer, och te från Clipper och ett par andra märken som inte alltid är så lätt att hitta här.
Clipper går att hitta om man har tur. Vår "alternativkost"butik körde Clipper förut, och tjatar jag tre veckor bruker de ge upp och ta in det till mig. DE har det forttfarande, men bara grönt och det tycker jag inte om.
Var på en Supermarket i London och där finns Clipper i storpack. Så man får bunkra vid dessa besök.
Citera
2005-11-22, 22:09
Medlem
mollydotts avatar
Citat:

Beror på hushållet och vännerna Här går en sån förpackning åt med blixtens hastighet.
Citera
2005-11-22, 22:11
insomnias avatar
Citat:

Spela roll?

Jag vet vad jag gillar så jag köper en 100-pack som går åt rätt fort ändå.
Citera
2005-11-22, 22:12
insomnias avatar
Citat:
Hmm. Inte sett. Russian Earl Grey är en favorit. Måste faktiskt prova Persian, om det inte är för "sött" om du förstår vad jag menar. Jag gillar inte sådana där "rabarbergräddblaha"teer.

Det smakar nästan inte alls som Ears Grey, en klart "sötare" smak, men fruktansvärt gott. Kändes som en synd att dricka mer än en kopp.
Citera
2005-11-22, 22:16
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Clipper går att hitta om man har tur. Vår "alternativkost"butik körde Clipper förut, och tjatar jag tre veckor bruker de ge upp och ta in det till mig. DE har det forttfarande, men bara grönt och det tycker jag inte om.
Var på en Supermarket i London och där finns Clipper i storpack. Så man får bunkra vid dessa besök.

Det finns ju en importör av Clipper, som du kan ringa och fråga om någon annan butik i närheten har. Tror bara att dom tar in några få sorter dock.

http://www.dagsmeja.se/

Sen finns det en internetbutik, men dom tar grymt hög frakt med tanke på hur lite te väger. http://www.clipper-teas.com/
Citera
2005-11-22, 22:18
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Det finns ju en importör av Clipper, som du kan ringa och fråga om någon annan butik i närheten har. Tror bara att dom tar in några få sorter dock.

http://www.dagsmeja.se/

Sen finns det en internetbutik, men dom tar grymt hög frakt med tanke på hur lite te väger. http://www.clipper-teas.com/
Frullen räddad! Tack.
Citera
2005-11-22, 22:20
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Spela roll?

Jag vet vad jag gillar så jag köper en 100-pack som går åt rätt fort ändå.

Det blir ju tort om du har det i skafferiet, och drar med tiden åt sig smaker om du har det i kylen. Men om man dricken bara en sort varje dag så tar det ju slut på en tre månader...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in